"Letos prostě budeme své Vánoce více plánovat," říká Petr Hantych z Unileveru. V době krize podle něj Češi preferují kvalitu před kvantitou – dárků koupí méně, ale budou je pečlivě vybírat.
Šetření se však netýká jídla. Přestože ceny většiny potravin oproti loňsku klesly, za sváteční tabuli Češi zaplatí více než loni: průměrně 780 korun za tu štědrovečerní a devět stovek za silvestrovskou nebo novoroční.
Možnému snížení tržeb se snaží čelit obchodní řetězce. Letošní předvánoční kampaně začnou dříve a budou více cílit na konkrétního zákazníka. Například Tesco zahájilo jako první svou vánoční prodejní akci už v polovině října.
"Plán načasování a sortimentu vánočního prodeje vychází z našich průzkumů," říká marketingový ředitel Teska Michal Štádler. Zákazníci si podle něj zvykli posunout nákup prvních dárků a vánočních dekorací už do hlubokého podzimu. Ani proto zatím není možné určit nějaký letošní nákupní hit. "Věříme ale, že lidé před Vánocemi i přes krizi celkově nákupy příliš neomezí," dodává Boris Malý z konkurenčního Globusu. Na někoho tato taktika zabírá.
"Raději si utrhnu sama něco od pusy, než abych ochudila děti o pěkné Vánoce, samozřejmě v rámci možností," říká Pavla, čerstvě nezaměstnaná účetní z Prahy. "Naštěstí jsme se s manželem na možnost mého propuštění připravili a máme speciálně na Vánoce něco naspořeno," dodává.
Podobně i úřednice Erika ze severních Čech uvažuje v rámci úspor o tom, že spíše než by dceru ochudila o dárky, zruší tuto zimu lyžařské výjezdy do Krušných hor.
Šetříme preventivně
Erika je jedním z lidí, kteří nutně šetřit nemusí. Její úspory však potvrzují trend, který nedávno zjistil výzkum společnosti Median pro MF DNES. Ten mapoval chování lidí v době ekonomické krize.
A ukázalo se, že šetří i ti, kteří přímo o práci ani výdělky nepřišli. Týká se to především seniorů a lidí kolem čtyřicítky, kteří mají velké výdaje spojené s bydlením a výchovou dětí. "O práci se nebojím, ale plat není závratně velký, navíc platím čím dál víc za bydlení. Také jsem koupila starší auto na splátky, bez kterého jsem se těžko obešla. Proto budou Vánoce chudší," říká Erika.
Desetileté dceři, s níž žije sama, to hodlá vysvětlit s tím, že podobné je to i v jiných rodinách.
Ale jak vysvětlit menším dětem, že nenašly pod stromečkem tolik věcí jako loni? "Vánoce přece nejsou jenom o dárcích," říká psycholožka Václava Masáková. Krize by mohla Vánocům vrátit tradiční nekomerční
duch, věří psycholožka. "Je přece fajn se ‚jenom‘ sejít s rodinou," dodává Masáková.