"V prvním týdnu existence obou časopisů jsme se přesvědčili, že nejde podceňovat vyspělost myšlení bezdomovců. Oni tu stabilitu dokážou udržet sami. Na nejzajímavějších prodejních místech občas evidentně přituhuje, ale prodejci to zatím zvládají excelentně," konstatoval Robert Sztarovics z občanského sdružení Nový Prostor, které stejnojmenný titul vydává.
Šéfredaktor Patra Jan Kotrč je rovněž příjemně překvapen, že se bezdomovci dokázali dohodnout. "Nechci to zakřiknout, ale pouliční válka opravdu nenastala."
Existenci obou časopisů v ulicích však určité napětí přece jen provází. "Bezdomovci jsou na prodeji časopisů existenčně závislí a těžko se jim vysvětluje, že se mají v případných konfliktech chovat slušně," říká Robert Sztarovics. "V Patru jim říkají, že jde o volnou soutěž. Nesoutěží se ovšem o hrášky a fazolky, ale o přežití. A to je problém. Relativně kompaktní pražská komunita bezdomovců je dnes skutečně rozdělena," dodal Sztarovics.
Jan Kotrč tvrdí, že Patro své prodejce od konfliktů všemožně zrazuje. "Vypustili jsme je do ulic s tím, že si mají vyhledat prodejní místa tak, aby si hned nestoupli vedle někoho, kdo prodává Nový Prostor. Máme hlášenu nějakou potyčku z Národní třídy, na Staroměstském náměstí pak hodil jeden prodejce Nového Prostoru našemu kamelotovi časopisy do louže," popisuje Kotrč současnou situaci v ulicích.
"Dochází však i k tomu, že bezdomovci chodí v partách, znají se mezi sebou, domluví se, že budou prodávat Patro i Nový Prostor, dokonce si vzájemně posílají čtenáře," dodal šéfredaktor. "Prodejci Patra se chovají slušně," potvrdil Sztarovics.
Nulté číslo Patra se podle Jana Kotrče neprodává podle očekávání, šéfredaktor však považuje dosavadní výsledek za slušný. "Po týdnu máme více než sto prodejců a třicet nebo čtyřicet stálých prodejních míst. Denně se prodá pět set až šest set výtisků," shrnul Kotrč aktuální čísla.
Robert Sztarovics však tvrdí, že někteří prodejci Patra se vrací k Novému Prostoru. "Dnes se přišli zaregistrovat čtyři s tím, že je nebaví lovit ta prodejní místa. Naštěstí si spočítali, zda je lepší pustit se do experimentu, nebo se držet něčeho, co už má pro ně jakousi jistotu a trochu i tradici."
Prodej nového prostoru na Václavském náměstí. O prodejní místo soupeří prodejci dvoou různých titulů - Nového prostoru a Patra. (1. 3. 2001) |