Ukázka z komiksu Bitevní pole (Battlefields) | foto: BB art

Válečné hrůzy v barvě. Bitevní pole převádí skutečné příběhy do komiksu

  • 1
Tři příběhy, tři kreslíři, tři bojiště druhé světové války. A Garth Ennis. Tentokrát ovšem slavný scenárista vyměnil role a z drsného provokatéra se změnil ve válečného dokumentaristu. Nový komiks Bitevní pole totiž čerpá ze skutečných událostí, vyprávění veteránů a dobových pramenů týkajících se druhé světové války.

Prvním, a také největším kladem Ennisova povídkového souboru je rozptyl sledovaných hrdinů. Nezaměřuje se na jednu národnost, což bývá běžnou praxí. Bitevní pole nabízí pohled na druhou světovou válku z několika různých úhlů. Mezi hlavními hrdiny se střídají Rusové, Britové, Němci nebo Američané. Obratné zpracování navíc přibližuje nacionální způsob myšlení, často s evidentním vlivem národní ideologie či propagandy. To má za následek určitou stereotypizaci národních charakterů – Ennis to částečně kompenzuje zapojením velkého počtu postav s navzájem rozdílnými názory.

Radši zemřít, než vzpomínat

Všichni hrdinové Bitevního pole sdílí silnou motivaci, která je žene kupředu a pomáhá jim přežít v absurdním prostředí krvavé války. Zdravotní sestra se mstí za znásilnění japonskými vojáky. Posádka britského tanku se snaží přemoci lépe vyzbrojené Němce a vyhnout se příšerné smrti uvnitř obrněnce. Každá figura z nich bojuje na soukromém bitevním poli s jedinou touhou – udržet si zdravý rozum a zapomenout. To je ovšem pro mnohé z nich těžko splnitelné přání.

Ukázka z komiksu Bitevní pole (Battlefields)

Aktéři jednotlivých příběhů jsou si v něčem podobní. Nenávidí válku, nebojí se zabíjet. Přitom se Ennisovi daří čtenáři vysvětlit rozdílnost jejich pohledů na válečná zvěrstva. To, co aktéry Bitevního pole spojuje, je zároveň i nepřekonatelně odděluje. Válka. Ennis v povídkovém komiksu nemá kladné hrdiny, vyměnil je totiž za hrdiny reálné.

O čem se nemluví

Komiks Bitevní pole je velmi dobře vyvážený i v rovině dějové a tematické. Jedna kniha spojuje tři diametrálně různé příběhy; každý z nich reprezentuje jiné prostředí i styl vyprávění.

Noční čarodějnice vykreslují konfrontaci dvou válčících stran – Sovětského svazu a Německa. Současně autor do děje začleňuje skutečné události, například ženskou sovětskou letku, ale i drobnosti (jako nález nedopsaného úkolu v sutinách ruských domů). Ennis zde staví na kontrastu charakterů a ideologií, zároveň není při náhledu na tu různost tendenční. Prostě podává svědectví.

O knize

Garth Ennis, Russ Braun, Peter Snejbjerg, Carlos Ezquerra: Bitevní pole - Kniha první.

Překlad: Martin Verner. BB/art, Praha 2013, 248 stran, doporučená cena 499 korun.

Druhý příběh – Drahý Billy – se věnuje spíše otázce, zda je možné se vyrovnat s hrůzami války a zvěrstvy, která byla v době největšího konfliktu moderních dějin na denním pořádku. V porovnání s předchozí povídkou se Ennis odvažuje jít hlouběji a nechává čtenáře, aby si na kontroverzní hrdinku utvořil názor dle vlastního svědomí. Poslední povídku s názvem Tankisti očividně Ennis psal s největším zápalem. Promítl do ní totiž osobní zaujetí v oblasti tankové britské divize, pokusil se přiblížit rozdíly v technickém vybavení válčících stran i konkrétní historické bitvy ze vzpomínek pamětníků. Na první pohled proto Tankisté nepůsobí tak celistvě jako předchozí dvě části knihy, představují však odnož druhé světové války, o níž se příliš nemluví.

Obálka komiksu Bitevní pole (Battlefields)

Nápadný je rozdílný přístup kreslířů, který podtrhuje osobitý charakter vpříběhů. Zatímco Russ Braun v Nočních čarodějnicích, stejně jako Carlos Ezquerra v Tankistech, drží realistickou kresbou pozornost u akčních scén, Peter Snejbjerg volí v příběhu Drahý Billy jinou cestu. Vzhledem k psychologickému dramatu hlavní hrdinky si může kreslíř dovolit mnohem grafičtější a jednodušší styl, díky němuž skvěle vynikají vzpomínky, myšlenky a rozhodnutí mladé zdravotní sestry.

Celkově k Bitevnímu poli přistupoval Garth Ennis nadmíru zodpovědně. Svědčí o tom mimo jiné i seznam použitých pramenů a literatury na konci knihy. Veškeré souvislosti a motivace vysvětluje scenárista také v obsáhlém doslovu, který zároveň přibližuje historický kontext druhé světové války s důrazem na reálie zmíněné v jednotlivých povídkách. Navzdory množství autobiografických prvků tak Bitevní pole zůstává přesvědčivým, avšak nepopiratelně fiktivním dílem.

Ukázka z komiksu Bitevní pole (Battlefields)

O scenáristovi

Garth Ennis

Tento Severní Ir se narodil roku 1970. Specializuje na drsnější scénáře, z jeho dílny pochází například Soudce Dredd či Hellblazer. Nejčastěji Ennis spolupracuje s kreslířem Stevem Dillonem, z jejich tvorby se nejvíce proslavil ironický Preacher, který se během krátké doby stal komiksovým kultem a vrcholem Ennisovy kariéry. Kromě rozsáhlých komiksových sérií se Garth Ennis věnuje i drobnějším pracím, za zmínku stojí například postapokalyptický příběh Just a Pilgrim nebo The Pro. V komiksu Bitevní pole Ennis ukázal i druhou stránku své osobnosti, a to velký zájem o druhou světovou válku.


Video