Mezi odborníky ale stále panují pochybnosti, zda je správné zbavit posádku výhradní opovědnosti a převést ji na kontrolory na zemi. Obávají se zneužití technologie i toho, že by se mohla dostat do rukou teroristů.
Národní úřad pro letectví a vesmír kromě toho vyvíjí technologii, která bude schopná zabránit letadlům vstoupit do vzdušného prostoru poblíž přírodních překážek nebo měst. "Bude to jako ve filmu '2001: Vesmírná Odysea', kde počítač Hal hlásil: 'To bohužel nemohu udělat'," říká ředitel Federálního sdružení letových kontrolorů James Coynes.
Firma Raytheon informovala o testu teprve v pondělí, i když byl proveden už v srpnu, tedy před atentáty. Dálkové řízení letu možná mohlo podle Coynese tragédiím zabránit.
O technologii je od 11. září větší zájem. Armáda ji už používá při řízení nepilotovaných letadel v Iráku a Kosovu. Stroje vyrábí kalifornská firma General Atomics Aeronautical Systems, která už nabídla ministerstvu dopravy využít technologii pro civilní lety.
Odborník na terorismus Richard Bloom z Arizonské univerzity tvrdí, že dálkové ovládání letu bude účinné v případě méně zkušených únosců nebo duševně narušených pasažérů, ale zůstane bezmocné tváří v tvář "chytrému nepříteli". Jeho tvořivost podle Blooma překoná jakékoli technické překážky. "Buď se takové technologii vyhnou nebo se o ní naučí dost na to, aby ji mohli při akci využít," tvrdí o budoucích teroristech.
V Novém Mexiku přistál nákladní letoun Federal Express 727 řízený ze země. Nová technologie by mohla zabránit teroristům v únosu letadel. (2. října 2001) |