Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V noci na Moravu létají záchranáři z Čech

  14:14aktualizováno  14:14
Záchranná služba na Moravě a ve Slezsku může od 1. ledna používat k záchraně pacientů v nočních hodinách jen vrtulníky ze základny v Praze a Plzni. Ministerstvo zdravotnictví si totiž vrtulníky od moravských firem objednalo jen na dobu od východu do západu slunce, maximálně pak na dvanáct hodin. Toto rozhodnutí však lékaři i politici považují za porušení ústavy, protože lidé na Moravě mají výrazně horší přístup ke zdravotní péči.

Mluvčí ministerstva zdravotnictví Ota Černý v minulých dnech tvrdil, že rozsah služeb, které si u vlastníků vrtulníků objednali, je dostačující. „Nočních letů není tolik, aby z toho byl velký problém,“ řekl.

Přesné důvody, které vedly ministerstvo zdravotnictví k omezení nočních letů, Černý neuvedl. Úředníci ministerstva připouštějí, že ve hře jsou peníze. Stát totiž ročně vydá na leteckou záchrannou kolem dvou set milionů korun.

Přes dvě stě letů v noci
Doposud na Moravě noční služby zajišťovali záchranáři z Olomouce. "Od srpna 1999 jsme v  nočních hodinách převezli do nemocnic více než dvě stě nemocných lidí, nejčastěji s infarktem, těžce zraněné při dopravních nehodách či novorozence v ohrožení života,“ připomíná ředitel olomouckého Územního střediska záchranné služby Michal Fischer. V mimořádných případech vzlétaly v noci také vrtulníky z Ostravy či jiných míst.

„Je to velká škoda pro pacienty. Přeji si jen, aby se nikomu z mých blízkých nestalo nic vážného například v Beskydech či Jeseníkách,“ netají se obavami Fischer.

Pacienty z valašskomeziříčské nemocnice převážela v nočních hodinách letecká záchranná služba z blízké Olomouce v akutním stavu i třikrát do týdne.

Zákaz nočních letů z Olomouce proto považují lékaři za poměrně značné snížení zdravotnické péče. „Když nic jiného, velmi se sníží komfort pacientů. Transport člověka s těžkým zraněním mozku vrtulníkem na specializované pracoviště je bezpochyby lepší než jízda sanitkou,“ poznamenal Milan Leckéši, který je pověřen řízením nemocnice ve Valašském Meziříčí.

Zdejší lékaři využívají dost často leteckou záchrannou službu pro pacienty s akutním infarktem myokardu, které posílají do specializované nemocnice v Třinci. „I v těchto případech rozhodují desítky minut. Přimluvil bych se, aby se práce letecké záchranné služby vrátila k původnímu režimu, nejlépe, kdyby se ještě rozšířila," dodal Leckéši.

Je to porušení ústavy, tvrdí hejtman
Olomoucký hejtman Jan Březina považuje současnou situaci za neúnosnou a tvrdí, že nerovnoměrný přístup obyvatel republiky k lékařské péči může narušovat ústavu. "Není možné,  aby v polovině státu byla dostupnost péče letecké záchranné služby čtyřiadvacetihodinová a v druhé části země byla omezena. Je to výrazná nerovnováha podle toho, kde občan bydlí," uvedl hejtman.

Stejného názoru je i hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský. Kritizuje především fakt, že v moravských krajích jsou heliporty vybavené pro noční létání a vyškolení profesionálové přitom nemohou pomáhat lidem, kteří to nutně potřebují.

Mluvčí ministerstva zdravotnictví Ota Černý s názorem olomouckého hejtmana ostře nesouhlasí. Podle něj nejsou obyvatelé Olomouckého kraje v žádném případě omezeni a péči jim mohou zajistit armádní a policejní vrtulníky ze sousedního Královéhradeckého kraje nebo jiných českých regionů.

"Pan hejtman hraje divnou hru, když dělí republiku na Česko a Moravu. To je nesmysl, tak to není. O letecké záchranné službě se rozhodovalo ze zcela jiných důvodů než teritoriálních," řekl mluvčí.

Na spor mohou doplatit pacienti
Někteří lidé míní, že pacienti doplácejí na skrytý boj skrytý boj provozovatelů vrtulníků o ovládnutí vzdušného prostoru. Například hejtman Tošenovský za tím vidí snahu státu vytlačit soukromé provozovatele vrtulníků ze záchranné služby.

Ředitel Územního střediska záchranné služby v Ostravě Roman Gřegoř tvrdí, že lékařům je jedno, zda vrtulník patří soukromníkovi, policii či armádě. "Není důležité, kdo nás k pacientovi odveze, ale kdy. Logicky by nás měl vrtulník odvézt tehdy, kdy to pacient nejvíc potřebuje. A pro to uděláme úplně všechno.“

Je to chyba ministerstva, tvrdí poslanec
Podle člena senátního zdravotního výboru Tomáše Julínka (ODS) je absolutně nepřijatelné, aby měli pacienti v jedné zemi nerovné podmínky v přístupu k neodkladné přednemocniční péči.

„Považuji za nesmysl měnit to, co už dlouhá léta dobře funguje. Navíc je obecně známo, že stát takové služby provozuje neekonomicky,“ myslí si Julínek.

Také ostravský poslanec Zdeněk Kořistka (US) tvrdí, že ministerstvo zdravotnictví se dopustilo nepochopitelné chyby, kterou by mělo co nejdříve přiznat a odstranit.
 
„Ministerstvo musí udělat vše pro to, aby se co nejrychleji obnovil provoz vrtulníků záchranné služby na Moravě tak, jak jsme byli zvyklí do konce loňského roku. Mělo by podepsat se soukromými vlastníky vrtulníků dodatky ke smlouvám. Není možné, aby měli provozovatelé vrtulníků v různých částech země jiné podmínky. Konkurence je a vždy byla prospěšná.“

Autoři: ,


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Po těžké nemoci zemřela ve věku 49 let wimbledonská vítězka Jana Novotná

Wimbledonská vítězka Jana Novotná (1998)

Český tenis přišel o jednu ze svých nejvýraznějších osobností, v neděli zemřela wimbledonská šampionka Jana Novotná....

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...



Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

O zdravotní péči se potěmkinovsky tvrdí, že je zadarmo, říká právník

Ondřej Dostál

Ačkoliv si Češi platí zdravotní pojištění, k péči mnohdy nemají stejný přístup. Kvůli současnému nastavení systému...

Děti ztrácejí důvěru k dospělým, třetina chce pryč z ČR, ukázal výzkum

Ilustrační foto.

Více než polovina českých dětí se cítí šťastně, a to zejména díky dobrým vztahům v rodině a s kamarády. Vytrácí se ale...

Bezpečnostní výbor má vést Koten. Česko podle něj nesmí být islamizováno

Kandidát SPD do čela výboru pro bezpečnost Radek Koten

Do čela bezpečnostního výboru Poslanecké sněmovny míří jednapadesátiletý Radek Koten z hnutí SPD Tomia Okamury. Muž,...



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.