Dvě tramvajové soupravy se málem srazily v úterý večer v Liberci mezi zastávkou Mlýnská a Nová Ruda.
"Tramvaj jedoucí z Nové Rudy směr Liberec vjela za dispečerského řízení do jednokolejného úseku v době, kdy protijedoucí tramvaj linky číslo 11 ještě neopustila jednokolejný úsek," potvrdila událost mluvčí Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) Martina Poršová.
MEZIMĚSTSKÁ TRAŤTramvaje jezdí mezi Jabloncem a Libercem od roku 1955. V letech 1972-76 probíhala na třináctikilometrové trati rozsáhlá rekonstrukce a tramvaje nahradila autobusová doprava. Světelná signalizace s vyšším stupněm zabezpečení funguje v úseku od roku 1992. |
Řidiči obou souprav stihli vzhledem k přehlednosti úseku včas zabrzdit na bezpečnou vzdálenost v místě křižovatky U Lomu.
Trasa je přitom zajištěná bezpečnostním systémem. Na celé třináctikilometrové trati je celkem 8 výhyben.
"Pokud řidič jedné tramvaje vyjede z výhybny dříve, než do ní dorazí druhá souprava a hrozí tak jejich střet, tramvaji se automaticky vypne napájení a zastaví," vysvětlil dopravní specialista z DPMLJ Tomáš Krebs.
Za chybu může dispečer
To se však nestalo a souprava ujela ze zastávky Nová Ruda až ke křižovatce U Lomu přibližně jeden kilometr. Podle informací iDNES.cz nese vinu dispečer, který vlak na trať pustil.
"Dopravní podnik jej této funkce zbavil," uvedla Poršová s tím, že další informace vzhledem k interní povaze celé záležitosti nebude poskytovat.
Dopravní podnik přistoupil k modernizaci zabezpečení tratě na začátku 90. let. "V 70. a 80. letech se zde stávaly vážnější nehody prakticky každé dva roky," podotkl Krebs s tím, že jejich příčinou bylo vždy selhání na straně řidiče.
Krebs jako příklad zmínil nehodu z roku 1976, která se stala na Nové rudě. Podobný případ se přihodil o 8 let později v Zeleném údolí. "Naštěstí nikdo nepřišel o život, byla tam však těžká zranění," řekl Krebs.