"Počítáme s výstavbou podzemních garáží také pod křižovatkou Svatovítské ulice a Milady Horákové a pod parkem, který má za rozcestím směrem k Hradu vzniknout," popisuje mluvčí Metrostavu František Polák.
Firma chce totiž využít stavební jámy co nejvíc. "Kdybychom všechnu vytěženou zeminu vozili pryč a pak zase zpátky, vyšlo by nás to ekonomicky skoro stejně, jako když odtěžený prostor využijeme co nejvíc. Navíc v případě, že bychom tu jámu okolo tunelu zasypávali, vážila by mnohem víc než garáže. To znamená, že bychom museli postavit velmi silné stropy. A stejně tam budeme stavět i technologické centrum tunelu," vysvětluje Polák.
PODZEMNÍ GARÁŽELetná Počet míst 860 Dokončení: se zprovozněním Blanky, po roce 2012 Prašný most Počet míst: 350 Dokončení: se zprovozněním Blanky, po roce 2012 Jiřího z Poděbrad Počet míst: 400 Dokončení: termín není znám |
Garáže firma postaví nad dokončeným tunelem. Pak je zasype vrstvou zeminy a na povrchu za křižovatkou vznikne nový park, přístupný veřejnosti. To vše už je zahrnuté v nákladech na stavbu tunelového komplexu Blanka. Zatím však není rozhodnuto, kdo bode nové garáže využívat.
Nejdřív tunel, pak garáže
Jedno podzemní parkoviště bude na Letné, kde by mohli parkovat obyvatelé i návštěvníci stadionu. Druhé má stát u Prašného mostu, ale rezidentům příliš neposlouží. V jeho okolí totiž mnoho lidí nebydlí.
Garáže se otevřou až se zprovozněním tunelu Blanka, tedy zřejmě později než v roce 2012. A město ještě nerozhodlo, komu by garáže měly sloužit. Nyní se zvažují tři varianty.
"Buď budou určené pro dlouhodobé rezidentní parkování, nebo krátkodobé typu P+R či kombinace obojího. To platí jak pro garáže na Letné, tak pod Prašným mostem," přibližuje mluvčí magistrátu Tereza Krásenská. V případě garáží na Letné je jasné, že parkovací místa by mohla pomoci mnoha rezidentům z této oblasti, stejně jako návštěvníkům stadionu Sparty.
Naopak v okolí garáží u Prašného mostu tolik lidí nebydlí a lidé z Dejvic by patrně až k Prašnému mostu docházet nechtěli. Pokud by garáže fungovaly na principu P+R, jistě by se našli zájemci z řad dojíždějících Středočechů, což by teoreticky mohlo pomoci i rezidentům.Podzemní stání by se totiž nacházelo v těsné blízkosti stanice metra Hradčanská, kde staví i tramvaje a vlaky.