"Loď se doslova rozlomila ve dví. Potopil se střed. Příď i záď zůstaly nad vodou. Proč se to stalo, nevíme, protože loď má za sebou generální opravu a je v polovině své životnosti," řekl dispečer společnosti ČSPL Antonín Holcman, který havárii řeší přímo v německém přístavu.
Loď se podle něj rozlomila ve chvíli, kdy bylo v jejích útrobách naloženo osm set tun suroviny. To jsou asi dvě třetiny běžného nákladu.
Nákladní loď vyrobená v polovině sedmdesátých let má hodnotu několik milionů korun. Cenu nákladu Holcman nedovedl odhadnout.
Nehoda se stala ve chvíli, kdy se po měsících strádání rejdařům zlepšily podmínky plavby. Od konce loňského června totiž mohly lodě přepravovat náklady jen díky občasným umělým vlnám.
Jak už dříve potvrdil člen představenstva a bývalý ředitel plavby Miroslav Šefara, byly špatné podmínky hlavní příčinou propouštění čtvrtiny z 370 zaměstnanců, které už začalo.
Teď zástupci firmy v Německu jednají se třemi specializovanými firmami o podmínkách a ceně vyzdvižení lodi. Podle Holcmana by s ním vybraná firma měla začít již ve čtvrtek.
"Ředitel mi sem také přiveze pojistku a budeme řešit náhradu škod," poznamenal Holcman. Jaké ztráty potopení lodi pro přepravní společnost znamenají, neuměl odhadnout.
Kvůli utopené surovině omezí na čtyři dny lovosická Lovochemie výrobu průmyslových hnojiv. To jí podle generálního ředitele Luďka Pelešky způsobí škody asi za jeden a čtvrt milionu korun.