Ještě jednou se nimi svézt a zavzpomínat přišly stovky obyvatel města a milovníků tramvají. Ti se tísnili nejen v zaplněných vagonech, ale lemovali i tratě a zastávky, aby si naposledy tyto "babičky" vyfotili v akci.
Ačkoli v komfortu cestování nemohou novým nízkopodlažním soupravám konkurovat, fanoušci tramvají na ně nedají dopustit. "Dodnes jsou nepřekonané," řekl Zdeněk Tyrner, který na rozlučku drážďanských "tatrovek" přijel až z Prahy. Jejich jedinečnost podle něj pramení i z jejich množství. "Vyrobilo se jich nejvíc na světě - 25 tisíc," dodal.
Do ulic vyjel i originální červený vůz s číslem 2000
Na oslavu jejich odchodu na odpočinek vypravil drážďanský dopravní podnik i originální červený vůz s označením 2000, který křižoval město po původní trase, po níž se před 41 lety tatra poprvé vydala na pravidelnou linku.
JAK SE TRAMVAJE DOSTALY DO DRÁŽĎAN- Československé tramvaje z podniku ČKD platily ve východním bloku v 60. letech za špičkové stroje. Do Drážďan se ale nedostaly díky své kvalitě, ale nařízením socialistické Rady vzájemné hospodářské pomoci. |
Drážďany začaly v polovině 90. let svůj tatrovácký tramvajový park modernizovat, čemuž padla za oběť i jejich typická červená barva, kterou nahradila žlutá. Ani to je ale nezachránilo a staré vozy začaly postupně nahrazovat moderní nízkopodlažní soupravy z nedalekého Budyšína.
V poslední době tak už tatry jezdily v Drážďanech jen na jedné lince. I na ní dneškem končí. Drážďanský dopravní podnik plánuje nechat si jich 18 pro zvláštní příležitosti nebo komerční akce. Ostatní tramvaje chce prodat do Rumunska nebo na Ukrajinu, kde jsou také stále ještě v provozu.
Ty, které se nepodaří zpeněžit, prý půjdou do šrotu. Československé tramvaje mizí i z dalších německých měst. Svézt se jimi je ale ještě možné například v Berlíně, Saské Kamenici, Cvikově nebo v Lipsku. Také v druhém největším saském městě ale už nad nimi tamní dopravní podnik vyřkl ortel a v příštích sedmi letech mají z kolejí zmizet.
V Česku tramvaje Tatra stále jezdí například v Praze. Tam by je měly postupně nahradit moderní nízkopodlažní soupravy 15T ForCity z plzeňské Škody Transportation. V příštích osmi letech Praha obdrží celkem 250 tramvají tohoto typu - cena jednoho činí zhruba 61 milionů korun.