V Česku se objevily zbytky dinosaura

• 9
Vědci potvrdili, že se u Čáslavi na Kutnohorsku našly první zbytky dinosaura v Česku. Stehenní kost stará 94 miliony let patřila až tři metry vysokému býložravci, který chodil po čtyřech. Unikátní nález zaznamenal na jaře náhodou lékař, který byl na procházce s dětmi.

Čtyřicet centimetrů dlouhá kost je první konkrétní nález z éry dinosaurů v Česku. Paleontologové dosud zaznamenali jen otisk praještěrovy stopy.

Kost patřila středně velkému ještěrovi. Je stará asi čtyřiadevadesát milionů let, pochází tedy z období druhohor.

Za unikátní objev česká věda vděčí kutnohorskému lékaři Michalu Moučkovi, který pozůstatek dinosaura objevil náhodou při jarní procházce se svými dětmi.

"Původně jsme šli do lomu jen hledat zkameněliny trilobitů. Pak jsem si ale všiml, že ze země kouká kousek kosti," popisuje Moučka. Nález odnesl do pražského Paleontologického ústavu.

Paleontologové zatím nevědí, o jaký druh dinosaura přesně jde. "Podle skladby kostí víme, že šlo o býložravce, který dorůstal do výšky dvou až tří metrů. Šlo o plaza z čeledi Inguanodontide," řekl paleontolog Oldřich Fejfar.

Doplnil, že tvorové jako tento chodili po čtyřech a živili se rostlinami na břehu moře. Vědci ale nedokáží ani odhadnout, kolik bylo ještěrovi v době smrti let.

Nález přesto nedokazuje, že by na našem území kdy dinosauři skutečně žili. Vědci odhadují, že nalezený dinosaur žil úplně jinde a jeho pozůstatek na naše území doputoval až po jeho smrti.

"Kost k nám doplavala pravděpodobně při rozdělování kontinentů na konci druhohor," říká paleontolog Oldřich Fejfar.

To, že dinosaurus na našem území nežil, dokazuje i to, že kromě zmíněné stehenní kosti paleontologové nenalezli poblíž nic dalšího. "Od jara jsme se samozřejmě snažili najít další ostatky, zuby nebo vejce. Zatím se to nepodařilo," uvedl Fejfar.

Vědci neznají ani přesný druh a věk dinosaura. K tomu by jím prý pomohl právě další nález. Podle Fejfara patřil ještěr k těm druhům, kterým se pravidelně obměňoval chrup. Tvor také dokázal pohybovat lebkou.

Otisky zubů, které se na kosti našly však dokazují, že se ještěr ještě za svého života stal obětí útoku žraloka. Přesné místo naleziště vědci tají. Obávají se nájezdu sběratelů, kteří by místo mohli poškodit.

Podle Fejfara budou archeologické práce pokračovat až do jara příštího roku. Hodnota nálezu je podle něj nevyčíslitelná. Kost zatím zůstane svému nálezci, kutnohorskému lékaři Michalu Moučkovi. Paleontologický ústav si už zamluvil dva odlitky. Jeden zůstane přírodovědecké fakultě a druhý poputuje do Národního muzea.

Nalezené kosti jsou podle odborníků 94 miliony let staré. (18. listopadu 2003)