Oproti loňsku, kdy policie registrovala přes 13 tisíc ukradených aut, to v roce 2002 byl dvojnásobek. Kriminalistům se ale podaří objasnit zhruba patnáct procent případů, píše deník Právo.
Zloději buď auto demontují na náhradní díly, nebo změní identitu celého vozu. Policii se tak podaří vypátrat jen minimum odcizených vozidel.
"Situace v odhalování a objasňování zůstává dlouhodobě velmi neuspokojivá," řekl Právu mluvčí Pavel Hanták z Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ), který má na starosti boj s tzv. "autokriminalitou".
Hanták také upozorňuje na to, že u policie chybí dostatek lidí, kteří by se krádežím věnovali.
Zloději kradou u sousedů
To, že počet odcizených aut klesá, způsobuje fakt, že tuzemští zloději často jezdí krást do Německa či Rakouska, a to především kvůli většímu výběru luxusních vozidel. Kradená auta se pak podle poznatků policie vozí zpět do Česka. U nás totiž není problém auta znovu zlegalizovat.
"Česká republika se bohužel v posledních letech stává zemí, kam jsou ve velké míře dovážena odcizená vozidla ze zahraničí. Tato vozidla jsou po legalizaci přihlášena do provozu v České republice, část z nich je dále vyvezena mimo hranice Evropské unie, především do zemí bývalého Sovětského svazu," píše se k tomu v materiálu ÚOOZ věnovanému autokriminalitě.
Kontrola původu vozidla v rámci procesu registrace vozidla naprosto nedostatečná. ÚOOZ chce proto tlačit na politiky, aby zákony zpřísnily.