V Česku našli unikátní stopu dinosaura, procházel se po Náchodsku

• 53
Český geolog Radek Mikuláš si připsal pozoruhodný objev. Na chodníku botanické zahrady v pražské Troji našel otisk stopy dinosaura. Pískovcový blok pochází z lomu nedaleko východočeského Červeného Kostelce, otisk je teprve druhou zdokumentovanou stopou dinosaura v Česku.

Objev je pozoruhodný ze dvou důvodů. Otisky dinosauřích stop v Česku dosud s výjimkou jednoho zdokumentovaného případu nikdo nenašel. A zajímavý je též příběh "vystopování" červenokosteleckého dinosaura.

Vůbec první a dosud jediný otisk nohy dinosaura na českém území v roce 1998 popsal geolog Jaroslav Zajíc. Jeho kolegovi Radku Mikulášovi to nedalo spát. "Bylo zřejmé, že kde je jedna stopa, mohou být další," uvažoval.

Vyzvednutí stopy

3D Rekonstrukce dinosaura

"Proto jsem si vytipoval veřejná místa, vydlážděná pískovcovými deskami lomu U devíti křížů a systematicky je ve svém volnu prohledával. Po čase mne tato činnost zavedla až do Botanické zahrady v Praze Troji a u Vinice sv. Kláry, na okraji jednoho z chodníků, jsem spatřil útvar, který mi stopu velmi silně připomínal," dodal  pracovník Geologického ústavu Akademie věd.

Poklad skrytý pod svícnem

K potvrzení objevu ale ještě vedla dlouhá cesta. Stopa na nějakou dobu nedopatřením zmizela pod kamennými truhlíky s květinami. Teprve pak se o ní dozvěděl ředitel botanické zahrady Oldřich Vacek.

"Snažíme se vedle krásných a zajímavých rostlin představovat také geologickou minulost Země, ale o tom, že se na samém vrcholu naší vinice podobný artefakt skrývá, jsme neměli ani tušení," přiznal.

Dinosaurus v Českém rozhlasu

O objevení stopy bude během dubna informovat vědecko-populární magazín Českého rozhlasu Meteor. Více o dinosaurovi se dozvíte každou sobotu od 8:10 na stanici Praha a od 9:00 do 10:00 na stanici Leonardo. Český rozhlas je partnerem projektu, web Meteoru bude proto nabízet další souvislosti projektu.

Loni v říjnu pravost stopy potvrdili Martin Mazuch a Martin Košťák z Ústavu geologie a paleontologie Přírodovědecké fakulty UK. V listopadu pak zamířila do laboratoří k očištění a zakonzervování.

Přestože stopa pochází ze stejného místa, zřejmě patří jinému druhu dinosaura než tomu, jehož v roce 1998 popsal Jaroslav Zajíc. Nově zdokumentovaný druh zřejmě od špičky tlamy po konec ocasu měřil asi 2,5 metru a v pánevní oblasti byl asi metr vysoký.

Originál nově nalezené stopy bude 23. dubna předán děkanovi Přírodovědecké fakulty Bohuslavu Gašovi a nakonec spočine v Chlupáčově muzeu historie Země v Praze.

Nálezce popírá, že by šlo o aprílový žert. "Není to první nález tohoto typu u nás v České republice, je to naprosto relevantní informace a stopa skutečně existuje," vzkázal Mikuláš. Se zveřejněním objevu nejprve váhali a přemýšleli, zda jej nepublikovat v odborném zahraničním časopise.

Dodal, že oblast, odkud pískovec pochází by mohla podobných stop schovávat mnohem více. "Věřím tomu, že se dají najít i další. Bloky z této oblasti se používají desítky let, třeba na dlažbu. Někde však mohou být deformovány betonem, jinde třeba obráceny stopou k půdě, takže nemusí být objeveny," dodal Mikuláš.

,