Tak špatné ovzduší přitom krajské město letos zažilo už po 39.. Tím se řadí k městům s nejhorším vzduchem. "Když je limit překročen 35 krát za rok, berete se to ještě jako normální stav. Ovšem Pardubice se včera dostaly na číslo 39 a to ještě není zdaleka konec roku. Je evidentní, že se kvalita vzduchu ve městě horší a to hlavně vlivem dopravy," uvedl odborník na kvalitu ovzduší Miroslav Rubeš.
Realita v centru města je však ještě mnohem horší než údaje, které hlásí stanice na Dukle. Ta je totiž vzdálená od hlavních silnic a tak ukazuje poměrně nízká čísla. Například pod Zelenou bránou, kde denně projede až 20 tisíc aut, lidé dýchají mnohem více škodlivin.
Jak se měří smogHodnoty škodlivin v ovzduší zaznamenávají mimo jiné automatické měřicí stanice. Aktuální informace z té v Pardubicích na Dukle najdete zde. "Když je 24 hodin nadlimitní hodnota a není předpoklad, že se to v dalších 8 hodinách změní, vyhlašuje se upozornění," vysvětlil meteorolog Imrich Drapák. V případě polétavého prachu jsou dva limity, upozornění při více než 100 mikrogramech na metr krychlový, příkaz k omezení výroby pro znečišťovatele při více než 150 mikrogramech. Podobně se postupuje při odvolávání výstrahy, hodnoty musí být 24 hodin pod limitem. |
"Když jsme měřili s naším vozem Horiba na náměstí Republiky, údaje byly pravidelně o 50 procent vyšší než ukazovala Dukla," uvedl Vladimír Kraják z královéhradeckého Zdravotního ústavu.
To ovšem znamená, že například v pondělí v 18 hodin, kdy Dukla hlásila 133 mikrogramu prachu na metr krychlový, v centru města se skutečná hodnota blížila dvoustovce, tedy číslu, které znají v těžce postižené Ostravě.
"Čím dál horší situace v Pardubicích pramení ze špatné dopravy. Auta v centru spíše stojí než jedou, takže není divu, že při inverzi se vzduch dramaticky kazí," dodává Rubeš.
Za smog může nyní inverzní počasí
Jenže lidem skutečné údaje z centra města nikdo nedá. Zdravotní ústav kvůli financím v Pardubicích už svou Horibou neměří. "Jednak máme auto nyní v opravě a neměřili bychom ani kdyby bylo v pořádku. Nejsou peníze, šetříme kde můžeme. Jediná šance je, že by se naše služby objednala a zaplatila radnice, pak bychom měřili," dodal Kraják.
Obyvatele před smogem varuje prostřednictvím rozhlasu i radnice. Pamětníci si jen těžko vybaví, že by v posledních letech slyšeli hlášení o smogu tak často jako v posledních dnech. Reproduktory se totiž rozezní jen ve chvíli, kdy přístroje 24 hodin po sobě naměří ve vzduchu více než 100 mikrogramů prachu na metr krychlový.
"Tento rok je skutečně výjimečně špatný. Signál upozorňující na možnou smogovou situaci se například vyhlásil už dvakrát počátkem roku. Nyní hodnoty opět stouply nad sto a tak se vyhlašuje znovu," uvedl Rubeš, podle kterého má hlavní vliv na stále horší vzduch doprava.
Ovšem za to, že smog trápí Pardubice více než bývali lidé zvyklí, může nyní hlavně počasí. Ve vyšších patrech atmosféry totiž proudí do Čech od jihu teplý vzduch a tak ten studený nemůže i s nečistotami stoupat vzhůru. Spásný vítr, který by měl vzduch alespoň částečně vyčistit přijde podle předpovědi až na konci tohoto týdne.