Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Už jste jeli cyklobusem?

  6:00aktualizováno  6:00
Hostýnské vrchy - Kroměříž - Hulín - Holešov - Bystřice pod Hostýnem - Tesák - Troják - Zlín-Zoo Lešná - Zlín - Jablůnka - přehrada Bystřička. Někde na této trase se o prázdninách každý den mimo pondělí pohybuje speciální autobus upravený pro přepravu jízdních kol. Jak se s ním cestuje? Nečeká tuto letošní novinku ČSAD Kroměříž opět zrušení?
Cyklobus v Hostýnských vrších

Cyklobus v Hostýnských vrších na lince Kroměříž - Hulín - Holešov - Bystřice pod Hostýnem - Tesák - Troják - Zoo Zlín-Lešná - Zlín. V některých dnech jezdí až na přehradu Bystřička na Vsetínsku. | foto: Vojtěch CekotaMF DNES

Na devátém nástupišti kroměřížského autobusového nádraží čeká ve čtvrtek 7. srpna před půl osmou jen jedna asi padesátiletá žena ve sportovním oblečení s horským jízdním kolem. Zadní a prostřední dveře autobusu s nápisem CYKLOBUS se otvírají a řidič v modrém tričku přebírá od cyklistky její dopravní prostředek. Přední kolo zavěsí do háku, obě pneumatiky vloží do žlábku na stěně vozidla a ještě kolo přetáhne pružným popruhem. Potom se vrací za volant a vydává jízdenku. Z Kroměříže na Tesák je to cyklobusem za 40 korun. Přeprava kola stojí desetikorunu.

Těsně před odjezdem přibíhají ještě dvě ženy se dvěma menšími dětmi. Pěší turisté. „Vezmete nás na Tesák, i když nemáme kola?“ ujišťují se ženy. Proč ne, když je cyklobus téměř prázdný...

Cyklistka Zdena Klašková je až od Blanska. Její manžel je v Kroměříži na sportovním soustředění, ona zatím poznává okolí. „Jízdní řád cyklobusu jsem zahlédla v prodejně jízdních kol. S cyklobusy mám zkušenost ze Šumavy, tam autobus za sebou táhne pro ukládání kol zvláštní přívěs. Je na tom dobré, že se autobusem dostanete na kopeček. Dolů už vám to jeden na kole samo,“ říká Klašková. Hostýnské vrchy jsou podle ní ideálním terénem na pěkné výlety.

Čtyřiatřicetiletá Stanislava Hajduchová, jedna z dvojice pěších turistek, je až z Opavy. Její matka Jiřina Daňková z Chropyně si libuje, že se dostanou cyklobusem rychle na Tesák. „Původně jsme chtěli jet vlakem, ale to bychom v Bystřici čekali na navazující autobus víc než hodinu.“ Myšlenka cyklobusu se jí líbí. „Uvítala, kdyby jezdil i do Chřibů,“ dodává.

V Hulíně nenastupuje nikdo. Ale v Holešově čekají tři cyklisté v červených tričkách. Řidič už je pozná, prý jezdí pravidelně.

„Tímto spojem se ušetří hodně času. Dostanu se tak s kolem dál. A není zde nevýhoda jako při cestě autem, ke kterému se musíte vracet na stejné místo,“ pochvaluje si cyklobus jednašedesátiletý Josef Javořík. Trojice míří na Tesák, odtamtud na Troják, pak na Lázy, do Rajnochovic a zpátky do Holešova.

Osmačtyřicetiletá Květa Javoříková se o osud cyklobusu trochu obává. „Jezdí málo lidí. Je na to malá reklama. V Kroměříži je slabá propagace,“ poukazuje na jednu z příčin, proč ještě cyklobus nejezdí plně vytížen a proč si na sebe zatím asi ani nevydělá. Podle ní by bylo výborné, kdyby cyklobus jezdil až do Rožnova pod Radhoštěm nebo na Pustevny.

Mezi Holešovem a Bystřicí pod Hostýnem je objížďka. I když jede řidič velmi svižně, autobus nabírá téměř desetiminutové zpoždění. V Bystřici však nikdo nenastupuje, a tak se může jet hned dál.

Mimořádnou zastávku má toho dne cyklobus ve Chvalčově. Přepravu na Troják si tam předem domluvilo sedmnáct rekreantů. Jejich odbavení znamená další zpoždění. Jízdní řád snad s časem potřebným pro upevnění kol ani nepočítá. Teď už je cyklobus na několik kilometrů téměř plně obsazen.

Cestujících začne ubývat hned na další zastávce na Tesáku. Vůz tam přijíždí se čtrnáctiminutovým zpožděním. Na hostýnskou hřebenovku se odtud vydává cyklistka a čtveřice pěších, kteří nastupovali v Kroměříži. Zbytek cestujících vystupuje na vrcholku Troják. Potom už jede cyklobus až do Zlína prázdný. Další zdržení nabírá na silnici před Držkovou, než opravovanou vozovku uvolní pracovní stroje. A nedá se tudy jet příliš rychle.

„Nestíhám,“ ulevuje si řidič Drahomír Apolenář. „Už se mi stalo, že jsem přijel do cíle této trasy s půlhodinovým zpožděním. Ale ať mají cestující trpělivost a počkají. Určitě přijedu.“

Podle jeho zkušeností si lidé začínají na cyklobus pomalu zvykat. Nejvíc lidí jezdí od Kroměříže i Zlína na Tesák a Troják. Méně už je vytížená trasa na přehradu Bystřička. Řidič se snaží rozdávat lidem propagační letáčky. Přímo v autobuse prodává také cykloturistickou mapu.

„V sobotu a v neděli je autobus využit hodně. Už jsem tu měl najednou i třicet kol, i mimo držáky. A když si to lidé domluví, jsem schopen jim zastavit i na zastávce, která v jízdním řádu cyklobusu není,“ ujišťuje. Připouští, že by asi byl zájem o pravidelnou zastávku na kopci Sirákov mezi Zlínem a Vsetínem a že by pro cyklisty byla atraktivnější trasa ze Vsetína na Bystřičku přes Dušnou. To je další kopec, ze kterého by se cyklistům dobře sjíždělo do údolí.

Ve Zlíně trpělivě čeká na sedmém nástupišti na zpožděný cyklobus šest cyklistů. „Cestuji na Tesák. Potom asi na Hostýn a po vlastní ose zpátky do Zlína. Je to pro mě ideální. Nemusím jezdit ten nezáživný úsek ze Zlína do hor po asfaltové silnici. Bylo by dobré, aby to zůstalo,“ zastává se cyklobusu třiatřicetiletý Michal Kovář. Také zlínští cyklisté by byli rádi, kdyby letošní první rok provozu cyklobusu ve Zlínském kraji nebyl současně rokem posledním.

Slabá reklama

Kdo pravidelně nečte noviny, možná ani o provozu prvního cyklobusu ve Zlínském kraji neví. Na zlínském autobusovém nádraží je sice za sklem vyvěšen na barevném papíře jeho jízdní řád, ale ve zjednodušeném přehledu odjezdů autobusů ze Zlína tento spoj není. Z jízdního řádu ani nevyčtete, na kterém nástupišti máte na cyklobus čekat.

O moc líp na tom není ani kroměřížské autobusové nádraží, odkud cyklobus ráno vyjíždí. Velkou poutací tabuli se symbolem cyklobusu byste zde hledali marně. A tak se informace o této letošní novince šíří mezi vlastníky jízdních kol spíše ústním podáním.

Kraj dává cyklobusu podporu

„Myšlenku cyklobusu plně podporujeme. Také jsme ji prezentovali na konferencích týkajících se turistického ruchu,“ říká mluvčí krajského úřadu Patrik Kamas.
Krajský úřad podle něj udělil trase cyklobusu licenci, jak o to provozovatel, společnost ČSAD Kroměříž, požádal. „Určitě bychom schválili i další zastávky na trase, o kterých se zmiňují cestující,“ ujišťuje Kamas.

Zdá se, že nultý ročník nebude poslední

Náměstek ředitele společnosti ČSAD Kroměříž Vladimír Dostál už dnes naznačuje, že cyklobus zřejmě bude jezdit přes Hostýnské vrchy i v roce 2004. Cestujících v něm nyní pozvolna přibývá. „Jeho provoz bychom v příštím roce o víkendech zahájili už hned na jaře, ne až v červnu jako letos,“ dává cyklistům v regionu nadějnou zprávu.
Letošní provoz nazývá nultým ročníkem. Připouští, že by připraven na poslední chvíli. Ani jízdní řád cyklobusu nebyl vyzkoušen se skutečným nakládáním a vykládáním jízdních kol. „I když už nebude u Hlinska objížďka, budeme muset do jízdní doby nějaké minuty přidat. Pokud zůstane zachována trasa na Bystřičku, zavedeme i zastávku na Sirákově,“ slibuje Dostál.

Otázka dalších zastávek na trase je podle náměstka otevřená. Někteří cestující je uvítají, jiní budou nespokojeni, že cyklobus jede příliš pomalu a dlouho. „Je to dvousečné,“ konstatuje Dostál. Nevylučuje ani trasu přes Dušnou.

Lidé z ČSAD už také zjistili, že cyklisté používají cyklobus většinou jen k cestě tam, tedy do hor. Zpátky jedou na kole a autobus se vrací prázdný. Málokdo se také vydá ráno na cestu cyklobusem, když zrovna prší. Ukazuje se, že cyklobus si proto na sebe nevydělá a bude potřebovat nějaké sponzory nebo dotace. Ale snad to v čase všeobecné podpory turistického ruchu nebude nepřekonatelný problém.

Autoři:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN půjdou společně. Vést Sněmovnu Fiala nechce

ODS. TOP 09, KDU-ČSL a hnutí STAN se dohodly na společném postupu při formování...

Čtyři strany ve Sněmovně - ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN - se domluvily na společném postupu při formování Sněmovny a...

Další z rubriky

Osiřelou trať z Jesenicka nikdo nechtěl ani po slevě, brzy bude zadarmo

(ilustrační foto)

Ani na druhý pokus se nepodařilo prodat nevyužívanou železniční trať mezi Velkou Kraší a Vidnavou na Jesenicku. Zájemce...

Vlaky jezdily celý den přes otevřené závory kvůli překopnutému kabelu

Na železničním přejezdu v Praze - Řepy nefungovalo několik hodin signalizační...

Na železničním přejezdu v pražských Řepích v pondělí nefungovalo přes celý den kvůli poruše signalizační zařízení....

Vondráček povede Sněmovnu. Pojďte jednat o vládě, vyzval Babiš ODS

Radek Vondráček (ANO) přijímá gratulace ke zvolení šéfem Sněmovny (22. listopad...

Novým šéfem Sněmovny byl zvolen Radek Vondráček z hnutí ANO. Ve volbě ho podpořili i komunisté, SPD a Piráti. „Půjdu...



Najdete na iDNES.cz