ÚVAHA: Marnost nad marnost aneb recenze na Tři sestry v Dlouhé - iDNES.cz

ÚVAHA: Marnost nad marnost aneb recenze na Tři sestry v Dlouhé

Josef Chuchma
, Kavárna
  9:19
Přiznávám, že čím jsem starší a čím déle se pohybuji v kulturní kritice a publicistice, tím jsem skeptičtější k této profesi, k její schopnosti pojmenovat to, co je jejím předmětem, co by měla čtenářům zprostředkovat a analyzovat. Nejnovějším příkladem této marnosti pro mě jsou ohlasy na inscenaci Čechovových Tří sester v pražském Divadle v Dlouhé. Posuďte sami.
Divadlo v Dlouhé, Praha - Tři sestry. Zleva Magdalena Zimová (Irina), Marie...

Divadlo v Dlouhé, Praha - Tři sestry. Zleva Magdalena Zimová (Irina), Marie Turková (Olga), Helena Dvořáková (Máša) | foto: Divadlo v Dlouhé - Martin Špelda

„Nedůslednost režijní koncepce se ale nejvýrazněji projevila v hereckých výkonech. Během představení jsem si nejprve říkal, jestli inscenace nesměřuje k pochybnému ideálu českého divadelnictví, kdy herci jsou zjevně chytřejší než postavy, jež představují, a režisér zas strčí do kapsy dramatika,“ rozepsal se Richard Erml v týdeníku Reflex. „Příčina neklidu ale spíše vězela v roztříštěném hereckém stylu, u souboru Divadla v Dlouhé nevídaném jevu. Představitelky tří sester byly samy o sobě znamenité, avšak každá jako by přišla z jiné komedie,“ pravil Erml v recenzi Ukřičená hra na Čechova. Podle tohoto kritika je „poslední dějství hry Františákovy inscenace nejsilnější. Postavy vykolejily z realistických situací, hromadně pochodují, postávají vedle sebe a nevidí se, zjevují se mrtví. Oč působivější mohlo být takové finále, kdyby zbytek inscenace nezahltily ilustrativní nápady (včetně hudby), jako například svícen, který se filozofující postavy snaží sfouknout, avšak svíce se zas a znovu napřimují k plameni. Milá absurditka jednou či dvakrát. Desetkrát opakovaný gag už zavání bezradností.“ Tolik Erml.

Divadlo v Dlouhé, Praha - Tři sestry

Jeho někdejší redakční kolega z Divadelních novin, nyní redaktor časopisu Svět a divadlo Vladimír Mikulka, pro změnu v Lidových novinách soudí, že Tři sestry v Dlouhé „nabízejí řadu skutečně zábavných výstupů (největší ohlas vyvolalo ‚filozofování‘ Veršinina a Tuzenbacha nad svíčkami, které se samy od sebe zapalovaly), navzdory podstatně vážnějšímu ladění druhé půlky však téměř chybí místa, která by zapůsobila opravdu přesvědčivou mrazivostí.“

Marie Reslová v Hospodářských novinách má za to, že „ve svižnější a lépe zkomponované a motivované první půli inscenace si režisér dovolil lecjaké hravé postmoderní citace, vtipné jsou především ty hudební.“

Cpinova scéna přináší pozoruhodný vizuální zážitek, Františákův výklad je nenásilný, a přesto osobitý, a herci - zejména někteří - přesvědčivě hrají. Nejvíce zaujme Františákovo aranžmá skupinových scén a rytmizační práce s hudebními vložkami, které obtížnému životu na ruském venkově dodávají na nesnesitelnosti,“ argumentoval Vojtěch Varyš v recenzi v Týdnu.

Divadlo v Dlouhé, Praha - Tři sestry. Zleva: Pavel Tesař (Kulygin), Magdalena Zimová (Irina), Marie Turková (Olga), Naďa Vicenová (Anfisa), Helena Dvořčáková (Máša)

Různost vnímání uměleckých děl (potažmo veškerých fenoménů života na Zemi) je přirozená. Nicméně tak odlišné čtení nikterak kontroverzní inscenace, jakou Tři sestry v Dlouhé jsou, jeví se mi být u lidí, kteří se sledováním divadla a psaním o něm zabývají profesionálně, na pováženou. Dobře, když jednomu recenzentovi se nápad se zhasínajícími a zase se rozsvěcujícími svícemi líbí a druhému nikoliv, je to názor na jeden detail, na daný inscenační vtip. Ale když jeden říká, že herci jsou největším úskalím tohoto představení, a druhý, že herci jsou v něm přesvědčiví, tak to je již rozptyl, který jde nad rámec „přirozené“ různosti a klade otázku základní profesionality, tedy nakolik takovéto psaní vlastně brát vážně, nakolik se tu potkáváme jen s jakýmisi vágně formulovanými prvními dojmy nasypanými do klávesnice krátce po premiéře, a nakolik jsme tu konfrontováni s něčím, co má cenu víc než dojmologie a zdání.

Za sebe musím říct, že tato nezávaznost tvrzení, tato rozdílnost soudů bez argumentace nebo s argumentací čítající několik málo slov či vět mi vadí stále více a odebírá mi chuť jakkoliv považovat takové recenze za informace na úrovni kompasu, který poskytne orientaci, zda jít nebo nejít na inscenaci, zajímat se o ni. Tento dojmologický rozptyl musí každému, kdo ve své profesi (například matematika, lékaře, řidiče, pilota atd. atp.) nesmí udělat chybu, respektive jeho chyba má jasné důsledky a je coby chyba jasně definovatelná, připadat jako nezávazné žvanění, jako čmárání bez řádu a pravidel. A nelze se divit divadelníkům, jestliže nad takovými kritickými soudy – jak se to také často děje - mávnou rukou s poznámkou, že z toho si stejně nemohou nic odnést.

Divadlo v Dlouhé, Praha - Tři sestry. V popředí Klára Sedláčková-Oltová (jako Natálie)

To, zda herci jsou nebo nejsou slabinou inscenace, by mělo být relativně objektivně „změřitelné“, doložitelné - podobně jako by se měli hudební kritici nejprve shodnout na tom, zda recenzovaní hudebníci hrají nebo nehrají falešně. Například žádný z recenzentů Tří sester v podání Divadla v Dlouhé nevzpomenul nepříjemný fakt, že ve snaze „rozhýbat“ repliky, spojit je s jevištní akcí, tamější herci nejednou utopili, zahlušili slova a nebylo jim řádně rozumět, nezvládli pohyby a jasnou artikulaci zároveň. Čtení základních řemeslných dovedností a pravidel by mělo nutnou, základní podmínkou recenzentské činnosti.

Spor se zcela odlišnými náhledy se pak - teprve po splnění podmínky schopnosti číst základní, na jevišti prokazatelně viditelné skutečnosti – může vést o koncepci inscenace. Pokud ta ovšem předkládá něco silně diskutabilního, respektive diskuse hodného. V takovém sporu se mohou a mají obnažovat hodnotové systémy kritiků, základní umělecké a klidně i životní koncepce těch, kteří (a které) o divadle profesionálně píší. To však vůbec není případ Tří sester v Dlouhé! V základním náhledu na pojetí režiséra Martina Františáka se citovaní i další recenzenti totiž v zásadě shodnou. Jde podle nich, shrnuto, o inscenaci tu více, tu méně zajímavou, docela hodnou shlédnutí; vyjádřeno bodově (oním pitomým systémem „od - do“), ony recenze pomyslně dávají Františákovým Třem sestrám asi tak od padesáti do sedmdesáti procent. Takže ač soudů nad jednotlivými složkami inscenace jsme různých, všichni se nakonec tak nějak shodneme. A právě v tom tkví bída takového recenzování. 

Divadlo v Dlouhé, Praha - Tři sestry

O inscenaci

Divadlo v Dlouhé, Praha – A. P. Čechov: Tři sestry

Překlad Leoš Suchařípa, režie Martin Františák, dramaturgie Štěpán Otčenášek, Tomáš Vůjtek, výprava Marek Cpin, hudba Nikos Engonidis.
Hrají:
Jan Meduna - Andrej
Klára Sedláčková-Oltová - Natálie
Marie Turková - Olga
Helena Dvořáková - Máša
Magdalena Zimová - Irina
Pavel Tesař - Kulygin
Jan Vondráček - Veršinin
Martin Matejka - Tuzenbach
Martin Veliký - Solený
Vlastimil Zavřel - Čebutykin
Čeněk Koliáš - Fedotík
Peter Varga - Rode
Jiří Wohanka - Ferapont
Naďa Vicenová - Anfisa
Premiéra 7. září 2011; nejbližší představení 28. 9. 2011, 6. 10. 2011, 13. 10. 2011

      
 

Rozstřel: Mojmír Hampl - include | (1:59) | video: iDNES.tv

Trump zasadil poslední hřebík do rakve globalizace, říká ekonom Hampl

Nejčtenější

Zemřela Anna Julie Slováčková, vedla dlouhý boj s rakovinou

6. dubna 2025  21:35,  aktualizováno  22:53

Po dlouhé nemoci zemřela zpěvačka Anna Julie Slováčková. Dceři herečky a zpěvačky Dagmar Patrasové...

Něco nehraje. Rusové hledali informace o útoku v Německu předtím, než se stal

8. dubna 2025  20:39

Rusové vyhledávali na internetu informace o útoku v německém Mannheimu ještě předtím, než zde...

Útok nožem v Praze s účastí cizinců: mezi pobodanými je i raper

6. dubna 2025  15:17,  aktualizováno  20:24

Tři zraněné si vyžádala v neděli v Praze potyčka mezi čtyřmi lidmi. Dva z nich jsou pobodaní, z...

Sražení matky s kočárkem má tragickou dohru. Žena po roce v nemocnici zemřela

8. dubna 2025  10:45

Vážná dopravní nehoda z loňského května, při které řidič porsche v pražských Vysočanech srazil...

„Přidat Vám určitě dokážeme…práci…“

{LABEL}

Pokud jste něco podobného slyšeli, zkuste raději mrknout na jobdnes.cz

Zavraždil tři taxikáře, unikal dva roky. Jeden z nejtěžších případů 1. oddělení

7. dubna 2025

Premium Strach obestírá Prahu. Píše se rok 2014, kdy jsou v lednu a dubnu brutálně zavražděni tři taxikáři....

Ukradené Vánoce Donalda Trumpa. Čínské továrny na ozdoby nemají zakázky z USA

12. dubna 2025

V továrnách na východě Číny v tomto období tradičně vrcholí výroba umělých vánočních stromků a...

Hlavně ušetřit. Češi nakupují v nových diskontech, i zboží krátce po trvanlivosti

12. dubna 2025

Premium Stále větší pozornost si mezi českými zákazníky získávají diskontní obchody, které nabízejí...

Americké sólo Meloniové dráždí Macrona. S USA má italská premiérka lepší vztahy

12. dubna 2025

Premium Současná americká administrativa nemá v Evropě významnějšího partnera, než je italská pravicová...

Boj o život. V Česku přibývá nemocí od klíšťat, útočí už brzy na jaře i v zimě

12. dubna 2025

Premium S teplým počasím roste riziko nákazy od klíšťat. Lékaři varují, že parazit se může přisát téměř...

První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning
První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning

Přechod na pevnou stravu vždy představuje významný milník v životě děťátka i jeho rodičů. Je to období plné objevování nových chutí a získávání...

Zemřela Anna Julie Slováčková, vedla dlouhý boj s rakovinou

Po dlouhé nemoci zemřela zpěvačka Anna Julie Slováčková. Dceři herečky a zpěvačky Dagmar Patrasové a hudebníka Felixe...

Trump pozastavil většinu cel, Číně je zvýšil. Dohodneme se ale s každým, tvrdí

Americký prezident Donald Trump s okamžitou platností pozastavil většinu cel na 90 dní. Pauza se netýká Číny, té cla...

Anička tušila, že jsme poslední, kdo zachytil její hlas, vzpomíná na duet Lipo

Emotivní píseň Jsi ve mně napořád, kterou s Annou Julií Slováčkovou v únoru 2025 nahrál zpěvák, raper a skladatel Lipo,...

Už tomu vůbec nerozumím, říká Anna Geislerová o módním stylu dcery

Anna Geislerová (48) patří mezi nejlépe oblékané české herečky. Díky svému stylu pravidelně boduje v hodnocení módní...

Žena má extrémně velké nohy, muži je nenávidí i milují

Čtyřiadvacetiletá modelka Maddie Hassonová z USA brala v dětství růstové hormony, protože její vývoj nezapadal do...