Odpovědi primátora BÉMa najdete ZDEOn-line rozhovor s primátorem a šéfem pražské ODS |
Primátor slíbil uskromnit se o pětinu platu. A totéž čeká od zaměstnanců a odborářů podniku. Nejvíce peněz z nákladů Dopravního podniku jde totiž podle Béma na mzdy nebo sociální výhody.
"Ty je možné si dovolit v časech, kdy se daří ekonomice a roste HDP. Bohužel, jsme uprostřed hospodářské krize a nám nezbývá než šetřit. Je nezbytné, aby došlo ke snížení těchto nákladů, které ročně vytváří zátěž pro rozpočet Dopravního podniku v řádech mnoha stovek milionů korun. Doporučil jsem jejich managementu, aby šel odborářům příkladem a snížil si odměny o 30 %. Předpokládám, že nás čekají tvrdá jednání, ale že se nakonec na nějakém kompromisu dohodneme," dodal. - o stávce pražského Dopravního podniku čtěte více zde
Bém věří, že ke stávce vůbec nedojde. "Dopravní podnik musí projít vnitřní konsolidací tak, aby byl konkurenceschopným přepravcem na trhu. Praha jej ročně dotuje téměř 30 % všech svých výdajů, což je částka enormní a ostatními městskými přepravci ve světě nesrovnatelná," stojí si primátor striktně na svém.
Odboráři hrají o 7 procent, šéfové o 30Jak chce primátor Bém léčit Dopravní podnik |
Dopravní podnik by si navíc podle Béma zasloužil konkurenci. "Je to jediná záruka efektivního nakládání s veřejnými prostředky Prahy. Někde to lze, například v oblasti autobusové dopravy, jinde nikoliv - tramvaje, metro. Řadu služeb, jako je správa nebo údržba, může město objednávat přímo nebo poptat u soukromých poskytovatelů. Přesně to v této chvíli činíme," vzkázal Bém čtenářům.
Letná se promění za rok, hluk zmizí později
Na primátora se snesla řada otázek ke změnám v Praze. Čtenáře zajímala například protihluková opatření nebo budoucí podoba Letné. Boj proti hluku ve městě přeplněném auty je podle Béma drahý běh na dlouhou trať.
"Vyměňujeme povrchy komunikací, opravujeme tramvajové trasy, stavíme protihlukové stěny, vysazujeme stromy a zeleň, zpomalujeme rychlost na silnicích, protože menší rychlost znamená nižší hlukové zatížení," vysvětlil šéf Prahy.
Proměna Letné by se podle něj měla projevit mnohem dříve než klid v metropoli. "Letná se promění už příští rok v klidný a moderní městský park. Funkce je jasná: zeleň, odpočinek, aktivní rekreační a sportovní příležitosti, žádné další stavby. Těším se na vodní prvek, ten bude pro Pražany překvapení," napínal čtenáře Bém. Oceanárium ale vyvrátil.
Na konci příštího roku by taky měly být hotové tunely mezi Trójou a Letnou. Každý den jsou delší o pět metrů a termíny se stavbařům zatím daří dodržovat, podotkl Bém.