Ústavní soud v Německu pozměnil poplatky za veřejnoprávní média

  11:19aktualizováno  11:23
Poplatky za veřejnoprávní média nejsou v Německu vybírány zcela v souladu s ústavou, rozhodl dnes německý ústavní soud v Karlsruhe. Konkrétně zrušil opatření, které vedlo k tomu, že majitelé více bytů museli poplatky hradit vícekrát. Poplatky jako takové ale soud nezpochybnil. Jejich výběr tak bude pokračovat.

Ústavní soudci měli na stole čtveřici stížností - tři pocházely od soukromých osob a jedna od firmy Sixt, která půjčuje auta. Stěžovatelé kritizovali současnou podobu poplatků za veřejnoprávní média především ve dvou ohledech. Za prvé šlo podle nich v podstatě o daň, kterou může zákonem upravovat pouze celoněmecký parlament, a nikoli spolkové země, jak tomu je v případě poplatků. Za druhé současné úpravě vyčítali to, že porušuje obecnou zásadu rovnosti.

Jednomu z bodů této části stížnosti dal ústavní soud za pravdu, když konstatoval, že není možné, aby lidé, kteří vlastní více bytů, museli poplatek hradit několikrát. Zákonodárci mají nyní do 30. června 2020 čas na to, aby věc napravili. Majitelé více bytů mohou ode dneška žádat o zproštění od několikanásobných poplatků. Takové žádosti se musí vyhovět.

Poplatky se v Německu od roku 2013 vybírají za každý byt, a je přitom jedno, kolik v něm žije lidí nebo kolik je v něm televizí či rádií. Stejný poplatek - 17,50 eura (452 korun) měsíčně - tak musí platit domácnost, v níž řada lidí pravidelně sleduje několik televizí, i taková, v níž žije jediná osoba, která žádnou televizi nemá. Podle stěžovatelů to není spravedlivé.

Společnosti Sixt vadilo také to, že za každý ze svých asi 50.000 vozů musí odvádět poplatek 5,83 eura (151 korun) měsíčně, i když za soukromá auta se platit nemusí.

Zastánci současného systému naopak tvrdili, že je velmi jednoduchý, a proto nepředstavuje přílišnou byrokratickou zátěž. Vybírat poplatky přesně podle počtu přístrojů, na nichž lze sledovat veřejnoprávní televizi nebo poslouchat veřejnoprávní rozhlas, by podle nich v praxi bylo nerealizovatelné. Samotnou existenci poplatků pak považují za nutnou, protože podle nich zajišťuje nezávislost veřejnoprávních médií na politicích.

Televize ARD, ZDF a rozhlasová stanice Deutschlandradio ročně díky poplatkům dostanou kolem osmi miliard eur (207 miliard korun). Současnou výši poplatků ale podle únorového průzkumu institutu YouGov považuje za přehnanou 44 procent Němců. Požadavky na jejich snížení přicházejí i ze strany politiků svobodných demokratů (FDP). Protestní Alternativa pro Německo (AfD) by je zrušila úplně.

Podobné diskuze se v posledních letech vedou i v Česku. Pro zrušení koncesionářských poplatků se v minulosti vyslovil například prezident Miloš Zeman.

Autor:
Témata: Ústavní soud

Netušil jsem, jaké peklo to tancování je, řekl vítěz StarDance Za scénou

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Po střelbě ve Štrasburku jsou tři mrtví, útočník je stále na útěku

Policie hlídkuje v centru Štrasburku, kde útočník zabil několik lidí...

Tři lidi zastřelil v úterý večer v centru Štrasburku útočník, který je nyní stále na útěku a možná i mimo Francii....

Francouzi znovu vyšli do ulic, ke žlutým vestám se přidaly i Marianne

Ve Francii se opět sešli příznivci hnutí žlutých vest, které protestuje proti...

Na pařížské třídě Champs-Élysées se v sobotu k protivládním protestům sešly asi tři tisíce členů hnutí takzvaných...

Dokážeme skokově ochladit Zemi, ale je to nebezpečné, varuje expert

Martin Dočkal se zabývá krajinným inženýrstvím.

Geoinženýring zná nástroje, kterými se skokově dá ovlivnit klima na naší planetě. Jeho nejtvrdší forma však může být...

„Miliardářce“ ze směnáren šéfovali bývalí politici. Žena se zastřelila

Poslanec za hnutí ANO Bronislav Schwarz

Ve vedení firmy To & Mi z Varnsdorfu, v níž pracovala Zuzana K., která za čtyři roky podle policie protočila až 12...

Za nadávky v TV Barrandov podala ČT trestní oznámení. Soukup se směje

Jaromír Soukup ve svém pořadu na TV Barrandov

Česká televize se právně ohradila proti obsahu vysílání TV Barrandov, podává trestní oznámení. Veřejnoprávnímu médiu se...

Další z rubriky

Zastřelil jsem šerifa, zahrála televize v příspěvku o dopadení vraha

Zvláštní jednotky francouzské policie prohledávají ulice ve štrasburské čtvrti...

Francouzská zpravodajská stanice BFMTV se omluvila za to, že ve čtvrtek ve svém vysílání zahrála písničku Boba Marleyho...

Soros je osobností roku. Brání liberální demokracii, míní Financial Times

Miliardář George Soros hovoří na panelové diskuzi v Berlíně (31. října 2012)

Osobností roku se podle výběru britského listu The Financial Times stal americký finančník maďarského původu George...

Venezuela viní německého novináře ze špionáže, hrozí mu 28 let vězení

Vazební věznice Hradec Králové

Venezuelské úřady drží ve vazbě německého novináře a viní ho ze špionáže a vzpoury. Hrozí mu až 28 let vězení,...

Najdete na iDNES.cz