Největší výkon mají školáci po deváté hodině. Školy, které tomu nepřizpůsobují výuku, chybují.

Největší výkon mají školáci po deváté hodině. Školy, které tomu nepřizpůsobují výuku, chybují. | foto: Profimedia.cz

Usednout do lavic už v půl osmé? Psychologové to školám nedoporučují

  • 2
Školáci v Jaroměřicích nad Rokytnou na Vysočině si musí každé ráno přivstat. Škola jim začíná dřív, už v 7.25. Naopak v pražské Základní škole Londýnská usedají děti do lavic až v devět. Psychologové tvrdí, že se žáci v půl osmé nedokážou ještě plně koncentrovat, devátá hodina je podle nich ideální.

Když se ředitel jaroměřické školy Michal Scigiel pokusil tento letitý zvyk změnit a posunout začátek vyučování na běžných osm hodin, tvrdě narazil.

Plán mu překazili rodiče školáků, kteří změnu odmítli v anketě. "Dětem by se možná líbilo, kdyby si pospaly. Ale jde o zvyk. Mně to tak vyhovuje," vysvětlila matka dvou žáků Michaela Čechová, proč byla proti posunutí vyučování. Podobně jako ona hlasovaly dvě třetiny rodičů.

Naopak v pražské Základní škole Londýnská se od tradiční osmé hodiny odchýlili přesně opačným směrem - žáci prvního stupně usedají do lavic dokonce až v devět. První vyučovací hodina jim tak začíná o více než hodinu a půl později než žákům v jaroměřické škole.

Důvodem, proč se vedení rozhodlo začátek vyučování posunout na devátou hodinu, není jen komplikovaná doprava ve velkoměstě, ale i biorytmus malých školáků.

"Děti se při první hodině lépe soustřeďují, pozdější začátek vyučování je pro ně určitě lepší," míní zástupce ředitele Jiří Trunda.

Který z těchto modelů je lepší?
Psychologové dávají za pravdu spíše pražské škole než té jaroměřické. "Každý člověk má jiný biorytmus, ale u dětí se aktivita obecně rozvíjí spíše po osmé hodině ranní. Po sedmé hodině je ještě příliš brzy," říká dětská psycholožka Václava Masáková.

I její kolegyně, psycholožka Lenka Čadová, si myslí, že v půl osmé se děti nedokážou plně koncentrovat. "Těžko udrží pozornost a mají celkově nižší výkonnost," říká Čadová. Pokud by mohla ředitelům radit, přinejmenším žáky na prvním stupni by posílala do školy až na devátou hodinu.

V rozhodování, kdy poprvé zazvoní, mají školy poměrně volnou ruku. Časový rozvrh vyučování sice zčásti upravuje vyhláška ministerstva školství, ale je příliš obecná - výuka v základních školách podle ní začíná "zpravidla v osm".

Největší výkon mají školáci po deváté hodině
Ministerská vyhláška omezuje školy jen tak, že vyučování nesmí začínat před sedmou ranní a pokračovat po páté odpoledne.

Paragraf, podle kterého se začíná učit "zpravidla v osm", však má svůj význam. "Upozorňuje školy, že mají respektovat biologický rytmus a zdraví dětí," vysvětluje mluvčí České školní inspekce Libor Vacek.

Právě na školní inspekci se mohou rodiče obrátit, pokud jim příliš brzký začátek výuky vadí. A inspektoři se budou stížností zabývat i v případě, že škola začíná v souladu s vyhláškou až po sedmé hodině.

"Nehlídáme, v kolik která škola otevírá. Pokud si však budou rodiče stěžovat na příliš brzký začátek, prozkoumáme, jaké k tomu má vedení důvody. Jestliže to nebude dobré pro zdravý vývoj dětí, doporučíme škole, aby to změnila," upřesňuje Vacek.

Inspekce však nemá pravomoc, aby škole cokoli nařizovala. Na nedostatky může pouze upozornit jejího zřizovatele.

Základní škola v Jaroměřicích nad Rokytnou, kde se začíná učit před půl osmou, spadá pod město. I jeho starosta Karel Nedvědický však v nedávné anketě hlasoval, aby vyučování dál začínalo v 7 hodin a 25 minut.

"Synovi se líbí, že škola končí dřív a má odpoledne víc času na hraní," vysvětluje starosta.

Tento argument psychologové příliš neuznávají. "Nemělo by se vyučovat jen podle toho, jak se to hodí. Je třeba brát ohled na biorytmus dětí," upozorňuje dětská psycholožka Lenka Čadová.

Během dne má biorytmus školáků dvě "špičky": první je mezi devátou a jedenáctou, druhá kolem čtvrté odpolední. "Největší výkon je právě kolem deváté hodiny ranní," upřesňuje psycholožka.

Den se posouvá do noci
Pokud je dítě "zapřaženo" příliš brzy ráno, nejenže se první hodinu nesoustředí, ale během celého dne má problém udržet pozornost a rychleji se unaví. "Má pak poruchy nálad, ale je i častěji nemocné," popisuje Václava Masáková z pražské pedagogicko psychologické poradny.

Brzkému začátku školy nenahrává ani další skutečnost: "V rodinách se chodí spát mnohem později než dřív. U dítěte, které musí vstávat kolem šesté, snadno vznikne spánkový deficit," varuje Masáková. A co dětem podle psychologů už vůbec nesvědčí, je ranní shon.

. Životní rytmus dětí

Do 8:00 - dítě se špatně soustředí, má nižší výkon

9:0011:00 - nejvyšší výkon z celého dne, čas na nejtěžší předměty a důležité písemky

13:0015:00 - útlum

16:0017¨:00 - druhá "špička", doba na domácí úkoly

po 18:00 - útlum, odpočinek

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video