Senát připravuje změnu zákona přijatého po teroristických útocích z 11. září 2001, který povolil pilotům komerčních letadel nosit zbraně.
Nákladním strojům, které létají bez cestujících a zpravidla v noci, věnovaly dosud úřady minimální pozornost. Kontroly zpřísnily až poté, co se v září jistý Newyorčan dostal do Texasu v bedně přepravované v nákladovém prostoru letadla.
Americké zpravodajské služby navíc získaly informace, podle nichž se teroristická síť Al-Kajda zajímá o využití nákladních letadel při útocích na americké cíle. Nový předpis proto vyzbrojí střelnými a paralyzujícími zbraněmi také jejich piloty.
Jak zastavit cisternu?
Další potenciální zbraní zneužitelnou teroristy jsou podle bezpečnostních expertů cisterny rozvážející benzin. Vláda se obává, že by je teroristé mohli použít k útokům na budovy nebo mosty.
"Vůz s palivem by mohl být použit jako bomba. Má výbušný potenciál zhruba srovnatelný s dopravním linkovým letounem," uvedl Bill Wattenburg z Národní laboratoře v Kalifornii.
Kalifornské úřady nařídily, aby byly do roku 2005 všechny cisterny vybaveny technologií, která je bude umět na dálku zastavit. Úřady už vypracovaly legislativu, potřebná zařízení se ale teprve testují.
Technici v San Diegu dokázali zastavit cisternu v 850 kilometrů vzdáleném Sacramentu. Přes satelit vyslali signál do přijímače ve vozidle, který vypnul motor. Auto zastavilo za méně než 40 sekund od povelu.
Wattenburg se obává, že únosci cisteren by mohli systém snadno narušit. "Najdou příslušnou frekvenci stejně rychle, jako děti hackují počítače," obává se technik. Vyvinul proto jinou, poněkud méně sofistikovanou technologii.
Do zadního nárazníku vozidla umístil zařízení, které při nárazu zablokuje jeho chod. Odborníci však nepovažují za rozumné, aby policisté v malých autech zastavovali teroristy nárazem do trucků naložených nebezpečným materiálem.