Sullenberger se proslavil v roce 2009 jako pilot dopravního letounu, který bezpečně přistál s letounem Airbus A320 na řece Hudson v New Yorku poté, co stroji po střetu s hejnem hus selhaly oba motory. Všichni cestující na palubě nouzové přistání přežili. Pilot se stal v USA bezmála národním hrdinou. Příběh zachytil film Sully: Zázrak na řece Hudsonu, který v roce 2016 natočil Clint Eastwood s Tomem Hanksem v hlavní roli.
„Bělorusku by se nyní mělo dočasně zakázat hlasovat v ICAO,“ řekl nyní sedmdesátiletý Sullenberger během zářijových slyšení. Pilot měl na mysli květnový incident, kdy běloruské úřady donutily přistát v Minsku dopravní letadlo společnosti Ryanair na lince z Atén do Vilniusu. Běloruští policisté poté na palubě stroje zadrželi opozičního novináře a jeho přítelkyni.
Jedním z velkých problémů pro velvyslance Sullenbergera v ICAO bude globální úsilí o snížení emisí z letectví. Dodal, že minulý měsíc americká agentura pro ochranu životního prostředí uvedla, že nepřepíše vůbec první normy regulující emise skleníkových plynů z letadel, které byly dokončeny v posledních dnech vlády bývalého prezidenta Donalda Trumpa.
„Zdůrazním závazek naší vlády ke smysluplným krokům v oblasti uhlíkových kompenzací, udržitelných leteckých paliv a postupného přímého snižování emisí,“ uvedl v září Sullenberger. Bidenova administrativa naznačila, že bude na únorovém kole mezinárodních jednání v ICAO usilovat o nové ambiciózní mezinárodní emisní normy.
Pocta pro hrdinu z Hudsonu. Biden chce dát diplomatický post pilotovi Sullymu |
Letadla jsou největším zdrojem emisí skleníkových plynů v dopravě, na které se nevztahují dosavadní pravidla. ICAO se v roce 2016 dohodla na globálních emisních normách pro letadla zaměřená na výrobce malých a velkých letadel, včetně firem Airbus a Boeing, které pravidla podpořily.
Minulý měsíc si Spojené státy stanovily cíl dosáhnout nulových emisí skleníkových plynů z amerického leteckého sektoru do roku 2050. Bílý dům v září uvedl, že se zaměřují na snížení emisí z letectví o pětinu do roku 2030, protože letecké společnosti čelí tlaku ekologických skupin, aby snížily uhlíkovou stopu a zavázaly se používat udržitelnější letecké palivo.
Sullenberger býval vojenským pilotem, než přešel do civilního letectví, a pracoval také jako konzultant ve službách NASA, kde pomáhal zlepšit výcvik posádek pro případ mimořádných situací. Během loňské volební kampaně bývalý pilot vystupoval na podporu nynějšího prezidenta Joea Bidena.