Návrh počítá se zavedením takzvané „předběžné držby“. O rozhodnutí o předběžné držbě pozemku by mohl investor požádat při vyvlastňovacím řízení, aby mohl rychle zahájit stavební práce.
„Dochází k výraznému omezení vlastnických práv. Za nás říkám ano, my si to umíme představit. Jsou případy, kdy si myslíme, že stát může takto postupovat,“ řekl iDNES.cz šéf poslanců ODS a exministr dopravy Zbyněk Stanjura. Je jedním ze sedmnácti poslanců, kteří se podepsali pod návrh.
„Vlastně to znamená, že mohu stavět na vašem pozemku, i když jsem se s vámi ještě nedomluvil, a probíhá soudní spor o peníze, které dostanete. Říká se tomu eufemisticky předběžná držba, ale stavím na cizím pozemku bez dohody,“ popsal Stanjura princip pod který se podepsali zástupci všech stran ve Sněmovně, takže je velmi pravděpodobné, že zákon, i když ho budou chtít poslanci upravovat, projde.
Stavby chceme urychlit, spoustu jich však brzdí aktivisté, říká Ťok |
„Není naším cílem někoho obrat o peníze, chceme se se všemi vlastníky půdy vyrovnat, ale chceme zabránit tomu, aby to byl důvod brzdit tu stavbu,“ řekl iDNES.cz ministr dopravy a poslanec za ANO Dan Ťok, jehož podpis také pod zákonem je, vedle dalších čtyř poslanců vládního hnutí.
Předkladatelé návrhu argumentují, že největším problémem při přípravě staveb dopravní infrastruktury jsou časové prodlevy způsobené nemožností zahájit stavební práce, a to kvůli přezkoumávání některých dílčích rozhodnutí, ale také obstrukční jednání některých jednotlivců.
Zrychlení přípravy a výstavby klíčových staveb slibuje ve své programovém prohlášení i menšinová vláda v demisi. Ťok vysvětlil, proč je podle něj poslanecký návrh výhodnější. „Je to rychlejší a chtěli jsme pro základní principy získat souhlas všech politických stran. Začali jsme s nimi o tom debatovat a pak je férové jim dát šanci se do toho přihlásit,“ řekl ministr dopravy.
O seznam prioritních staveb bude nejspíš ještě boj
V příloze návrhu zákona je uvedeno sedmnáct dálnic, patnáct železničních tratí, železniční uzly v Praze, Brně a v Ostravě i čtyři plánované vysokorychlostní tratě (z Prahy přes Ostravu na polskou hranici, z Brna na slovenskou hranici, z Drážďan do Prahy a z Prahy do Berouna a Hořovic), kterých se nová pravidla omezující vlastníky mají týkat.
O seznam se ale ještě nespíš ve Sněmovně strhne boj. „Příloha je plán Ředitelství silnic a dálnici a SŽDC na příštích deset let. Jsou tam i dvě silnice první třídy, když je připustíte, tak v tom okamžiku z každého regionu přijde návrh, že tam chtějí ještě silnici, která je v jejich regionu,“ řekl iDNES.cz Stanjura. Ty dvě v příloze zákona zmíněné silnice I. třídy jsou z Turnova do Hrádku nad Nisou a na hranici s Německem a z Vizovic na hranici se Slovenskem.
„Rozumím, že ODS chce na co nejmenší rozsah staveb, protože je to zásah do vlastnických práv občanů. Určitě o tom bude debata na půdě Poslanecké sněmovny a ta hlasováním rozhodne,“ uvedl k tomu Ťok.
Například místopředseda ČSSD a náměstek primátorky Petr Dolínek nedávno řekl, že Praha bude chtít, aby se seznam staveb, které bude možné budovat už během vyvlastňovacího procesu, rozšířil i třeba o stavbu metra D. Na seznamu je už dostavba Pražského okruhu i železniční napojení letiště Václava Havla.