Brusel má proto jednoznačně doporučit český vstup do EU v roce 2004. "S ohledem na dosažený pokrok by měla být Česká republika schopna převzít závazky plynoucí z členství v předpokládaném časovém rámci," uvádí se v návrhu závěrů hodnotící zprávy pro Česko. Tuto zprávu připravila Evropská komise.
Některé soudy v ní budou pro Čechy podobné jako pro další uchazeče usilující o vstup. Evropská komise má totiž ve středu dát zelenou pro připojení k unii hned pro deset z celkem třinácti kandidátských zemí.
Češi se tedy podobně jako další dozvědí, že od roku 1997 udělali "význačný pokrok při další konsolidaci a prohloubení institucí, jež zaručují demokracii, právní stát, lidská práva a respekt k menšinám". Zpráva totiž nehodnotí jen pokroky za uplynulá rok, jako dříve. Popisuje vývoj za celých pět let od nastartování vstupních jednání – aby vynikl pokrok uchazečů.
Za tu dobu republika "dobře pokročila k dosažení přiměřené správní kapacity pro naplnění evropského práva". To bylo dlouho označováno za Achillovu patu českých příprav. Ani nyní nebude spokojenost úplná – Brusel vyžaduje další úsilí v této oblasti.
Očekávané terče kritiky |
Státní správa: pomalé zavádění zákona o státní službě, nedostačující úřední kapacita v řadě oblastí, chybějící elektronické systémy pro předávání dat, vleklý problém zadávání veřejných zakázek |
Soudnictví: pomalý průběh sporů, omezené zdroje, slabý výcvik soudního personálu |
Spravedlnost: nedostatečný boj s hospodářským zločinem a korupcí, omezené lidské i materiální zdroje |
Finanční sektor: praní špinavých peněz, nedokončené slaďování daní, nedostačující veřejná finanční kontrola |
Telekomunikace: nedokončená liberalizace, omezená nezávislost kontrolních a řídících institucí |
Obecná hodnocení tedy vyznívají příznivě. I jinde v hodnocení se často objevují pochvalná slova jako zlepšení, pokrok či dobrý pokrok. Jenže v unii platí, že "ďábel vězí v detailech". Těch ďábelských, tedy kritických detailů bude i pro Čechy celá řada.
Hned na jednom z prvních míst komise upozorní, že Praha má konečně zákon o státní správě - a zároveň zdůrazní, že tato norma bude plně uplatněna až v roce 2006, tedy až dva roky po očekávaném vstupu do EU.
Podle návrhu hodnocení by však bylo žádoucí dosáhnout plného uplatnění zákona, co nejdříve. Je to pochopitelné: na kvalitě státní správy do značné míry závisí český úspěch či neúspěch po připojení k EU.
I reforma českého soudnictví by pro EU byla úspěch – kdyby zvláště občanskoprávní spory netrvaly příliš dlouho a kdyby soudy měly dostatečné lidské zdroje a s dostatečným výcvikem. To vše Brusel zatím postrádá.
Příčinou k vážnému znepokojení je pro Evropskou komisi i korupce a hospodářský zločin. Akce čisté ruce toho moc nezměnila a tak unie nadále žádá jak dodatečné zdroje pro soudy, tak odpovídající uplatnění práva v této oblasti.
I u Romů se musí české úřady snažit – komise od nich chce strukturální reformy, jež "napraví diskriminaci v přístupu ke vzdělání, bydlení a zaměstnání".
V hospodářské oblasti si ocenění vyslouží příprava na jednotný trh. Kritika se ale snese na veřejné finance, zvláště na rozpočtový schodek. Komise bude žádat také další reformy sociálních výdajů, zvláště důchodového a zdravotního pojištění.
I finanční kontrola si vyslouží své. Unie ocení přijetí zákonů, ale bude se dožadovat jejich naplnění. Tady se totiž bude rozhodovat o tom, s jakou důvěrou bude unie poskytovat republice příspěvky ze svého rozpočtu.
Závěrem tedy bude, že Češi musí i v době, jež zbývá do vstupu, pokračovat v přípravě. Za tím účelem má shrnující dokument, jenž bude zveřejněn také ve středu, navrhnout členským zemím unie, aby komise nadále kontrolovala průběh předvstupních příprav u Čechů i dalších uchazečů.