Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ukrajinci vyrábějí Čechům letecký speciál

  6:00aktualizováno  6:00
V lednu si čeští vojáci pojedou do ukrajinského hlavního města pro zdravotnickou verzi svého vojenského letadla An-26. Letoun přestavují do nové podoby v opravárenském podniku 410 na kyjevském letišti Žuljany.

Stroj pro zdravotnické mise chce česká armáda nabídnout k dispozici NATO v roce 2006.

Opravárenský podnik 410 už jednu přestavbu letadla An-26 pro české vojenské letectvo letos provedl. Tehdy šlo o přebudování původní transportní verze na letoun s komfortem pro cestování pasažérů.

"Na každý stroj existuje zvláštní smlouva. Je pravděpodobné, že v příštím roce budeme upravovat ještě jeden An- 26 a provedeme generální opravu vaší An-24," řekl náměstek generálního ředitele leteckých opraven Volodymyr Jarošenko.

Podle velitele českého letectva Ladislava Minaříka stojí přebudování transportní "anduly" na zdravotnickou verzi několik desítek milionů korun. "V příštím roce začneme s intenzivním výcvikem dvou posádek a pak stroj nabídneme do NATO," řekl Minařík.

Čeští vojáci by tak při zdravotnických evakuačních letech, označovaných jako Medevac, mohli do evropských nemocnic přepravovat vojáky zraněné při misích NATO v zahraničí.

Česká republika nabídla před několika lety na pražském summitu NATO, že alianci zabezpečí přepravní kapacity pořízením dvou či tří velkokapacitních letounů Antonov An-70 v rámci vyrovnání ruského dluhu. Letouny ale existovaly jen v prototypu, společný rusko-ukrajinský vývoj se protahoval a dluh byl nakonec kompenzován smlouvou o dodávce vrtulníků. Česko tak svůj závazek vůči NATO nemohla splnit.

Nyní upravovaný zdravotnický stroj se na Ukrajinu dostal před více než dvěma měsíci a stále se na něm pracuje. Složitá rekonstrukce si vyžaduje delší čas, než je obvyklé při "pouhých" generálních opravách letadel, které trvají 40 či 50 dní.

Dělníci totiž mění celé vnitřní uspořádání. Nejviditelnější změny budou v prostoru pro cestující, kde zmizí kovové pryčny podél stěn a nahradí je komfortnější vybavení. Mění se ale i technické vybavení a pilotní kabina.

"Co si zákazník objedná, to dodáme," poznamenal Anatolij Romaněnko, ředitel vnějších ekonomických vztahů opraven. Ty byly za časů Sovětského svazu hlavním střediskem oprav strojů Antonov. Po jeho rozpadu se ale musí samy snažit prosadit na trhu letecké techniky a právě generální opravy a modernizace starších variant letadel jim v tom pomáhají.

Stroje An-24 a An-26 jsou dosud "tažnými koni" dopravních letectev řady armád střední a východní Evropy, včetně nových členů rozšířeného NATO. Kromě Čechů je používají například i Slováci, Poláci či Maďaři. "Každého z obou těchto typů bylo celkově vyrobeno mezi 1600 a 1800 kusy," uvedl Jarošenko.

První letouny pro tehdejší československou armádu opravili v Kyjevě v roce 1975. Od té doby bylo opraveno celkem 33 letadel z bývalého Československa a pak z České republiky.

Generální opravu, tedy v podstatě rozebrání, kontrolu všech součástí a opětné sestavení, musejí letadla podstoupit, když absolvují určitý počet startů a přistání, určitý počet hodin ve vzduchu nebo po stanoveném počtu roků existence.

Autoři: ,


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Po těžké nemoci zemřela ve věku 49 let wimbledonská vítězka Jana Novotná

Wimbledonská vítězka Jana Novotná (1998)

Český tenis přišel o jednu ze svých nejvýraznějších osobností, v neděli zemřela wimbledonská šampionka Jana Novotná....

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...



Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...

Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Další z rubriky

KLDR je globální hrozbou, vyžaduje globální reakci, tvrdí šéf NATO

Severní Korea odpálila další mezikontinentální balistickou raketu a uvedla, že...

Severokorejské jaderné testy a vývoj balistických střel představují globální hrozbu, tvrdí šéf NATO Jens Stoltenberg....

Odešel jako král! Lidé v Porubě vzpomněli na válečného hrdinu Škarvadu

Vypuštění balónků v barvách trikolory u příležitosti nedožitých stých...

Obyvatelé ostravské části Poruba, žáci škol i váleční veteráni si ve středu při unikátní akci připomněli výročí...

Ruský „důkaz“ o americké podpoře IS byl podvrh. Šlo o záběr z videohry

Srovnání: vlevo údajný záběr konvoje islamistů zveřejněný ruským ministerstvem...

Ruské ministerstvo obrany obvinilo USA z podpory Islámského státu a dokládalo to v úterý na svých facebookových a...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.