V Polsku ohlásí každý den krádež vozu zhruba dvě stovky majitelů a za loňský rok policie registrovala přes osmašedesát tisíc takových případů.
Slovenský gang je za mřížemi Jedním z nejděsivějších případů spojených s krádežemi a loupežemi aut v celé střední Evropě byl patnáctičlenný gang, který do konce roku 1999 přepadával kamiony na Slovensku a jejich řidiče brutálně likvidoval. |
Poté, co byla policie vybavena počítačovou technikou s přístupem k celostátní síti, může řadový policista kdykoli ověřit v databázi kradených vozů, zda automobil zastavený ke kontrole někdo již nepostrádá.
Systém propojený se systémem americkým a evropským zároveň prověřuje případný zahraniční původ. Polsko však dosud čeká na vybudování celostátního registru všech vozidel a jejich majitelů.
Vládní úředníci o něm hovoří už od začátku devadesátých let, podle posledních plánů však nevznikne dříve než za dva roky. I tak krádeže vozidel přestávají být hlavním zdrojem příjmů zločineckých gangů, často ukrajinských či ruských. "Tím jsou jednoznačně drogy, potom pašování alkoholu a cigaret a hospodářské podvody," řekl Biedziak.
Výraznou ránu by obchodu s kradenými vozy podle něj zasadilo to, kdyby byly vybaveny počítačovými registry kradených vozidel rovněž sousední země za polskou východní hranicí. To je zatím vize budoucnosti.
Podobně jako v Česku škodovky, kradou zlodějské bandy v Polsku nejčastěji vozy Fiat 126p, tedy populární "maluchy". Hned za nimi následuje vůz Polonez, který byl donedávna v Polsku také velice oblíbený.
Cílem těchto krádeží jsou náhradní díly. Ty končí v opravnách nebo na automobilových burzách, zbytek vozidel pak v lisu na vrakovištích. Starší západní vozy stejně jako luxusní limuzíny si nacházejí kupce v zemích bývalého Sovětského svazu. Řadu z nich zloději kradou na objednávku.
Zdaleka nejnebezpečnější nejsou krádeže aut, ale přepady na silnicích. Dochází k nim na hlavních tazích po Polsku a jejich oběťmi se velice často stávají zahraniční podnikatelé v kvalitních a drahých vozech západních značek. Výjimkou však nejsou ani přepady kamionů.
Vše probíhá podle scénáře, který je znám i z jiných zemí střední i východní Evropy. Za autem vytipovaným zloději se vyřítí vůz, který začne blikat světly nebo troubit. Řidiči je posunky naznačováno, že má něco s kolem. Když zastaví v odstavném pruhu, je přepaden, bleskově okraden, někdy však i zabit.