K neštěstí došlo v noci z 1. na 2. července, kdy se nad Bodamským jezerem srazilo letadlo Boeing 757 dopravní společnosti DHL s ruským letounem Tu-154 společnosti Baškirské aerolinie.
Švýcarsko v pátek ústy svého ministra dopravy Moritze Leuenbergera přiznalo, že vinu na tragédii nesou švýcarští letečtí dispečeři, kteří kontrolují i letecký provoz nad částí jižního Německa. Ministr též oznámil, že Švýcarsko je připraveno nabídnout pozůstalým obětí odškodnění.
Pohřbu se dnes vedle rodinných příslušníků a spolužáků obětí zúčastnili též prezident Baškortské republiky Murtaza Rachimov, předseda horní komory ruského parlamentu Sergej Mironov a delegace představitelů z Německa, kterou vede první náměstek ministra zahraničí Jürgen Chrobog.
Svou účast na smutečním ceremoniálu v pátek zrušil švýcarský prezident Kaspar Villiger, kterého k tomu vedlo varování ruských úřadů, že nejsou s to vzhledem ke zjitřeným emocím náležitě zajistit jeho bezpečnost.
Baškirská vláda podle agentury ITAR-TASS uvedla, že je připravena vytvořit pro návštěvu hlavy švýcarského státu všechny nezbytné podmínky. Předseda republikového parlamentu Konstantin Tolkačev řekl, že jeho vláda s radostí přijme švýcarského prezidenta. Kabinet podle jeho slov neodmítl návštěvu Villigera, avšak na druhou stranu přiznal, že vzhledem k situaci a silným emocím příbuzných obětí by nebyla tato návštěva vítaná.
Ostatky 30 obětí budou pohřbeny na hřbitově v Ufě vedle ostatních pasažérů letu, jejichž těla byla uložena již 8. července.
Pilotovi před srážkou radili stoupat i klesat
Německý vyšetřovatel zjistil, že pilot ruského letadla Tu-154, které se 1. července srazilo nad Německem s nákladním boeingem DHL, měl rozporuplné instrukce. Zatímco palubní přístroje mu radily stoupat, příkaz švýcarské letecké kontroly naopak zněl sestoupit. V době nehody byl navíc u řídícího stolu letového střediska v Curychu pouze jeden dispečer. Záznamy z takzvaných černých skříněk naznačují, že automatický palubní systém pro varování před vzdušnými kolizemi vydal zhruba 45 vteřin před srážkou ruskému letadlu pokyn, aby zahájilo stoupání, a současně vyzval nákladní stroj ke snížení letové hladiny.
Vteřinu po instrukci varovného systému však dostal ruský pilot opačný pokyn z pozemního střediska řízení letového provozu. Ruský pilot pak reagoval na opakovaný pokyn dispečera o 14 vteřin později. Možným vysvětlením zdržení je podle vyšetřovatelů právě rozpor mezi pokyny.
Němečtí letečtí dispečeři z Karlsruhe navíc oznámili, že se v kritických chvílích pokoušeli telefonicky varovat své švýcarské kolegy. Jediná dostupná linka však byla dvě minuty před srážkou obsazená.
Již dříve vyšlo najevo, že na telefonních linkách švýcarské kontrolní stanice byly prováděny opravy a jediný dispečer, který byl v době neštěstí ve službě, pracoval s náhradní telefonní linkou. Kromě toho byl ve švýcarské stanici vypnut pozemní systém varující před srážkami.
Dispečer byl Dán
Podle dánského listu Berlingske Tidende byl dispečer Dán, který je nyní v péči psychiatrů. Kvůli šoku se nervově zhroutil.
Muž byl v inkriminovaném okamžiku na pracovišti sám, protože jeho švýcarský kolega v rozporu s předpisy kolem 23:00 odešel, aby si odpočinul.
Technické poruchy ve věži způsobily, že dánský dispečer byl po dobu osmi minut zcela přetížen a nezpozoroval blížící se střet.
Berlingske Tidende dodává, že dánský dispečer, který je za neštěstí odpovědný, je otcem tří dětí. Na letišti pracoval asi pět let.
Řízení letového provozu v oblasti, kde se tragédie stala, zajišťuje soukromá společnost Skyguide, mezi jejímiž přibližně 1400 zaměstnanci pracuje sedmnáct letových dispečerů.
Vyšetřovatelé našli poslední černou skříňkuVyšetřovatelé zkoumající srážku letadel nad Bodamským jezerem našli v sobotu poslední ze čtyř černých skříněk se záznamy průběhu letu. Předpokládají, že během jednoho či dvou týdnů by měli mít základní představu o příčinách neštěstí.
Švýcarská prokuratura už zahájila trestní stíhání pro podezření, že katastrofu zavinil dispečer švýcarské letové služby společnosti Skyguide, která v okamžiku nehody oba stroje navigovala. Vyšetřovatelé se zaměří na počínání dispečerů. DÁLE ČTĚTE Obyvatelé Überlingenu mluví o štěstí Databáze leteckých nehod Überlingen - mapa
Vyšetřování řídí němečtí experti a podílejí se na něm zástupci švýcarských, ruských a amerických úřadů. Pokud nedospějí ke společnému závěru, zveřejní každý z nich samostatné stanovisko.
Skyguide, která boeing i Tu-154 navigovala, čelí v posledních dnech sérii obvinění, že postupovala liknavě. Společnost na své internetové stránce vyjádřila nad neštěstím politování a slíbila učinit vše pro jeho objasnění.
Zástupci německého Spolkového úřadu pro vyšetřování leteckých katastrof ve středu večer poprvé vyslechli letového dispečera, který jako jediný zůstal ve chvíli katastrofy na pracovišti. Jeho kolega si totiž udělal v rozporu s předpisy přestávku. Dispečer se po neštěstí zhroutil a zůstává v péči lékařů. O obsahu výslechu nebylo sděleno nic bližšího.
Pozůstalí přivezli do Německa květiny
Kolem 140 rodinných příslušníků obětí přiletělo na místo neštěstí ve čtvrtek. Zvláštní letadlo přistálo krátce před 9. hodinou ve Friedrichshafenu na pobřeží Bodamského jezera. Mezi pasažéry zvláštního letu byli převážně rodiče žáků, kteří zříceným letounem cestovali na španělské pobřeží.
Pozůstalé doprovázelo šest lékařů, mezi nimi je i psychiatr. Mnozí si přivezli květiny, které chtěli symbolicky položit na místa dopadu trosek.
Ruská strana předem upozornila, že nehodlá informovat o programu pobytu pozůstalých, a požádala německé orgány, aby izolovaly truchlící od sdělovacích prostředků a veřejnosti.
PŘEDCHOZÍ VÝVOJ:
Podle ruské agentury RIA posádka Tu-154 Baškirských aerolinií informovala švýcarské letecké dispečery o možné srážce s jiným letadlem 90 vteřin před kolizí. Agentura se odvolává na nejmenované ruské vyšetřovatele na místě neštěstí v Německu, podle nichž ruská posádka upozornila dispečery, že varovný systém na palubě tupolevu zaznamenal na své dráze nákladní Boeing 757.
"Ruská posádka Tu-154 sama varovala letecké kontrolory Swissair před nebezpečím půldruhé minuty předtím, než ke srážce obou letadel skutečně došlo," řekl ruský vyšetřovatel. Dodal, že dispečeři měli podniknout naléhavé kroky k oddálení obou strojů. Informace zatím nebyla z jiných zdrojů potvrzena.
Švýcarští dispečeři ve středu přiznali, že v době srážky letadel nad Německem měli problémy. Podle prohlášení dispečerské služby Skyguide byl v době kolize dopravního Tu-154 a nákladního Boeingu 757 vypnutý automat, jenž kontroluje, zda nejsou dva stroje ve stejné výšce a kurzu.
Dispečeři, kteří letadla naváděli, původně odmítali pochybení. Analýza černých skříněk však ukazuje, že pilot byl informován pozdě. Nejprve upozorňovali, že pilot tupoleva na jejich pokyny nereagoval, později tvrzení zmírnili, že reagoval pomalu.
"Systém v té době nepracoval," řekl mluvčí Skyguide Roger Gaberelle agentuře Reuters. Jeho kolega Patrick Herr upřesnil, že pozemní systém varování před kolizemi procházel právě v noci na úterý údržbou softwaru. Proto nebyl v provozu.
Právě tento systém umožňuje dispečerům co nejdříve rozpoznat nebezpečí možného střetu v kontrolovaném prostoru. Za čistě hypotetickou však Herr označil otázku, zde by se nehodě podařilo zabránit, kdyby byl systém zapojen. "Nechceme se vyhýbat odpovědnosti," dodal.
Jeden ze dvou dispečerů měl navíc právě v kritické době přestávku. Skyguide oznámila, že si ji udělal v rozporu s interními předpisy společnosti. Podle nich totiž musejí být v době odpojení automatického systému varování na pracovišti nejméně dva dispečeři.
Herr také potvrdil předchozí údaje ruské agentury RIA-Novosti, podle nichž byl pilot ruského letadla Tu-154 informován dispečerem o hrozící srážce až 50 sekund před kolizí, a nikoli 1,5 minuty, jak Skyguide původně tvrdila.
V letadle cestovalo méně dětí
Na palubě letadla Tu-154 bylo méně dětí, než uváděly dosavadní zprávy. Podle zástupce cestovní kanceláře Kreks z města Ufa, která cestu organizovala, bylo v letounu ve skutečnosti o sedm dětí méně. Do Španělska tak letělo 45 dětí a mladistvých do 18 let.
Na poslední chvíli si podle šéfa Kreksu Sergeje Kolesnikova zakoupilo letenku sedm jiných pasažérů - čtyři Bělorusové a tři Rusové. Celkový počet předpokládaných obětí, ale zůstává zachován.
Pět lidí, kteří měli letět s výpravou určenou především pro děti vysokých baškirských představitelů, naopak jen shodou okolností uniklo smrti. Jak potvrdily španělské úřady, tito lidé nepředložili všechny potřebné podklady pro udělení víz.
Kdo neštěstí zavinil?
První poznatky z analýzy černých skříněk obou letadel dávají za pravdu tvrzení ruské strany, že pilot Tu-154 dostal první varování z pozemního kontrolního stanoviště až 50 sekund před katastrofou. Reagoval však prý až na druhé upozornění 25 sekund poté.
Právě kolem obsahu skříněk a možných příčin katastrofy se vyostřovaly spory mezi ruskou stranou a zástupci švýcarské dispečerské centrály Skyguide, která let obou strojů kontrolovala.
Zatímco švýcarská strana odmítala jakékoli pochybení, ruská oficiální místa si stála za tím, že katastrofu zavinili právě švýcarští dispečeři. Agentura RIA Novosti cituje místopředsedu mezistátního leteckého výboru Rudolfa Tajmurazova, který se odvolává na výsledky předběžného vyhodnocení černé skříňky tupoleva.
Tajmurazov uvádí, že podle těchto výsledků není pravdivé tvrzení Švýcarů, podle nichž byl pilot ruského letadla informován o hrozící srážce 1,5 minuty před kolizí, ale pouze 50 vteřin před srážkou, a během 25 vteřin pokyny řídící věže splnil.
Tajmurazov však zároveň varoval před unáhlenými závěry a vyzval k vyčkání na výsledky šetření smíšené komise odborníků. Vedení Baškirských aerolinií naopak už oznámilo, že chystá žalobu na švýcarské dispečery.
Představitelé společnosti Baškirské aerolinie už v úterý odmítli veškeré spekulace, podle nichž pilot letounu Tu-154 neuměl anglicky. Na tiskové konferenci v Moskvě podle agentury Interfax naznačili, že šlo o chybu dispečerů.
"Byla to jedna z nejzkušenějších posádek. Velitel Alexandr Gross měl nalétáno přes 12 000 letových hodin. Dlouho pracoval v zahraničí a plynně mluvil anglicky," uvedl představitel Baškirských aerolinií. Pilot naposledy složil zkoušku z angličtiny v zimě 2001. Letadlo bylo vyrobeno v roce 1995 a bylo technicky v perfektním stavu.