náhledy
Lauritz Lauritzen od roku 1980 opravoval starý mercedes 320. Je si jistý, že v něm v květnu 1942 cestoval říšský protektor Reinhard Heydrich, na kterého v pražské Libni zaútočili parašutisté.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Lauritzen automobil koupil v roce 1980, poprvé se v něm mohl projet o 11 let později. V tu chvíli si podle svých slov všiml ohnuté hřídele pravého zadního kola – v místech, kde už při koupi věděl o několika dobových opravách a vyměněných dílech.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Lauritzen prý zpočátku vůbec nepřemýšlel o tom, komu jeho mercedes v minulosti patřil. Podobnosti s Heydrichovým kabrioletem si v 90. letech všiml novinář dánské veřejnoprávní televize DR.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Dánský majitel žádal automobilku Mercedes o bližší informace k historii svého vozu. Německá firma však odpověděla, že vůz s jeho číslem podvozku nikdy nezamířil do komerčního prodeje.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Dánský vůz se s tím Heydrichovým shoduje v detailech, které podle majitele Lauritzena vznikly v mannheimské dílně. Od ostatních vozů svého typu se liší třeba umístěním směrových světel na vrcholu předního blatníku nebo dvoudílným předním nárazníkem.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Pohled pod kapotu vozu Mercedes 320, který podle dánského majitele Lauritze Lauritzena používal Reinhard Heydrich.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Právě tyto nadstardardní prvky z mannheimské dílny slouží Lauritzenovy jako hlavní argument, proč by právě jeho mercedes měl být tím Heydrichovým. Část doplňků, které našel na svém voze, podle něj odpovídají fotografiím Heydrichova auta po atentátu.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Mercedes podle Lauritzena vyrobil 34 podvozků tohoto typu, na který poté montoval 10 různých typů karoserie. Pouze jeden vůz typu Kabriolet B však prý automobilka poslala do Mannheimu, kde získal bohatou nadstandardní výbavu.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Za jeden z nejdůležitějších důkazů o tom, že Reinhard Heydrich v den atentátu cestoval právě jeho vozem, považuje Lauritzen původní vrchní kryt palubní desky. Dvěma podlouhlými otvory proudil od motoru horký vzduch, aby nenamrzala přední okna. Podle Lauritzena jde o typický nadstandardní díl z Mannheimu, který by měl mít pouze jeden vůz typu Mercedes 320 kabriolet B. A kromě Lauritzenova auta ho měl údajně i ten Heydrichův, upozorňuje Dán s odkazem na dobové snímky.
Autor: iDNES.cz
Součástí nadstandardní výbavy Heydrichova mercedesu byla stínítka za předními okny. Od počátku je měl i Lauritzenův vůz, což majitel dokládá otvory v původních rámech.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Lauritzen upozorňuje také na boční okénka, která na jeho mercedesu postrádají kovový rám. Ten podle něj nemělo ani Heydrichovo auto.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Na fotografiích poničeného Heydrichova mercedesu Lauritzena zaujal i vzhled madel zavazadlového prostoru. I ta pocházejí z Mannheimu, tvrdí Dán a poukazuje na totožná madla svého vozu. Další detail se naopak nezachoval - mercedes měl podle Lauritzena v karoserii zabudovaný držák na poznávací značku pod skleněným krytem. Jeho pozůstatky majitel podle svých slov našel, ale musel ho oželet, aby mohl autem jezdit. Podle dánských předpisů nesmí být poznávací značka překrytá, a to ani sklem.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Heydrichovo i Lauritzenovo auto údajně sdílejí rovněž nepatrný detail na bočním stupátku. Sloužil k očištění obuvi pasažérů.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Některé z původních dílů, které musel Lauritzen vyměnit, zůstaly uložené v jeho klejtrupské garáži.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Mercedes 320 stojí v Lauritzenově garáži v Severním Jutsku od roku 1980. Po 35 letech majitel svůj vůz posílá do dražby.
Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
V roce 2009 se ve východních Čechách našel další Mercedes 320 typu Kabriolet B. Jeho poškození podle odborníků odpovídají tomu, co by se s vozem stalo, kdyby u pravého zadního kola vybuchl granát. U vozu klečí historik Jaroslav Čvančara.
Autor: Jan Gazdík, MF DNES
V roce 2009 se ve východních Čechách našel další Mercedes 320 typu Kabriolet B. Jeho poškození podle odborníků odpovídají tomu, co by se s vozem stalo, kdyby u pravého zadního kola vybuchl granát.
Autor: Jan Gazdík, MF DNES
V roce 2009 se ve východních Čechách našel další Mercedes 320 typu Kabriolet B. Jeho poškození podle odborníků odpovídají tomu, co by se s vozem stalo, kdyby u pravého zadního kola vybuchl granát.
Autor: Jan Gazdík, MF DNES
V roce 2009 se ve východních Čechách našel další Mercedes 320 typu Kabriolet B. Jeho poškození podle odborníků odpovídají tomu, co by se s vozem stalo, kdyby u pravého zadního kola vybuchl granát.
Autor: Jan Gazdík, MF DNES
Heydrichův mercedes těsně po atentátu
Autor: Archiv Jaroslava Čvančary
Dnes už neexistující křižovatka v Libni, kde 27. května 1942 v 10:35 parašutisté zaútočili.
Autor: Archiv Jaroslava Čvančary
Zatáčka z jiného úhlu pohledu. Touto dobou už byl Heydrich podle všeho v péči lékařů. Měl zlomené žebro, protrženou bránici a poškozenou slezinu. Kolem dvanácté hodiny, asi 90 minut po útoku, obdrželo zprávu o incidentu gestapo následované Karlem Hermannem Frankem a Adolfem Hitlerem. Toho novinka rozlítila a vydal pohlavárům zákaz cestovat v otevřených autech.
Autor: Archiv badatele Jaroslava Čvančary
Detail poškozeného mercedesu. Heydrichovi sa nekonec stane osudnou malá střepina, která prorazí čalounění sedačky a zasáhne ho do zad. Podle všeho právě toto zranění způsobí celkovou sepsi organismu.
Autor: Archiv badatele Jaroslava Čvančary