Ani týden před závěrečným uzavřením financování nezveřejnil neúspěšný prezidentský kandidát Jan Fischer, kdo uhradí více než sedmimilionový dluh z jeho volební kampaně. Věřiteli, který Fischerovi objednal reklamní kampaň na pobočkách České pošty, se dokonce dodnes nikdo z okolí expremiéra neozval.
"Doposud jsme nebyli kontaktováni nikým z kanceláře Jana Fischera," uvedl Vít Mikyska, manažer společnosti Media Master, která po Fischerovi žádá proplacení faktur celkem za více než čtyři miliony.
Na rozdíl od vítěze voleb Miloše Zemana se k Fischerovi sponzoři sami příliš nehrnou. Kdo nakonec dluhy zaplatí a jakým způsobem, teď netuší ani nejbližší členové Fischerova volebního týmu.
Předseda volebního výboru, kardiochirurg Jan Pirk, se ve středu pokoušel s Fischerem telefonicky spojit, ale expremiér mu nebral telefon. Pirk dokonce ani nevěděl, že expremiér už je zpátky doma ze Spojených států, kde trávil dovolenou. "Nemám vůbec žádné informace," lituje Pirk a už začíná být z nastalé situace otrávený. Podobně zklamaní jsou i ostatní členové volebního výboru.
Podle informací MF DNES Jan Fischer jedná "s několika subjekty", které by mohly dluh uhradit. To potvrzuje i Fischerův syn. "Jednání stále probíhají," uvedl ve středu Jan Fischer mladší. Pokud nakonec Jan Fischer peníze získá, dostane je jako sponzorský dar například výměnou za to, že bude dál pokračovat v politice, anebo získá jen půjčku, kterou bude muset splácet? Ve hře mohou být obě možnosti.
Fischerův blízký přítel, pražský podnikatel Tamir Winterstein, věří, že umoření dluhu je na dobré cestě a bývalý premiér stihne do konce března dát účty do pořádku.
"Abych mohl sdělit nějaké podrobnosti, musím nejdříve mluvit s panem Fischerem. Ale příští týden bude financování kampaně nepochybně uzavřeno," sdělil Tamir Winterstein, který měl být nejprve podle zdrojů z okolí Jana Fischera oním tajemným sponzorem, který expremiérovy dluhy zaplatí. Ale to Winterstein popřel s tím, že Fischerovi jen radí.
Fischer se dostal do problémů, protože překvapivě vypadl už v prvním kole prezidentské volby. Průzkumy mu přitom přisuzovaly jistý postup do kola druhého. Jeho neúspěch byl velkým zklamáním pro něj i pro sponzory, takže někteří nedodali slíbené miliony (více čtěte zde).