ČTĚTE TAKÉ:
SPECIÁL: Jak si vybrat střední školu s interaktivními testy
Novinku zavedla vyhláška o základním vzdělávání, která doprovází nový školský zákon. Využít výstupní hodnocení jako jedno z kritérií při přijímacím řízení přitom hodlá pouze čtvrtina ze sta dotázaných škol.
Ve výstupním hodnocení by škola měla napsat, jaké úrovně vzdělání žák dosáhl, a vyjádřit se k tomu, jaké jsou jeho možnosti, nadání, jaké má předpoklady pro další vzdělávání nebo jak se choval v průběhu školní docházky.
Hodnocení dostanou i žáci pátých a sedmých tříd, kteří se budou hlásit na víceletá gymnázia nebo konzervatoře.
Učitelům vadí, že by měli žáky hodnotit ve schopnostech, které předtím systematicky nesledovali. Podle ministerstva by jejich vyjádření měla být objektivně dokazatelná.
Promítat by se do něj měly vlastnosti, které neukáže vysvědčení. Ředitel gymnázia v Karviné Bohumil Vévoda soudí, že ani současná vysvědčení nejsou dostatečně objektivní a známky z různých základních škol mají různou hodnotu.
"Střední školy s převisem budou dále vybírat především podle přijímacích zkoušek, školy s nedostatkem žáků vezmou všechny," uvádí Vévoda.
Pozitivní je, že střední školy dostanou o žákovi další informace a budou vědět, jak s ním mají pracovat. Na výstupní slovní hodnocení se od začátku školního roku připravují učitelé například na Základní škole v Legerově ulici v Praze.
Slovně hodnotí už například žáky dyslektických tříd. "Určitě nám to přináší další administrativu, ale dítě se zhodnotí i po jiné stránce než známkami," soudí ředitelka Bohuslava Bucharová.
Důležitý podle ní bude přístup středních škol. V minulém školním roce se učilo v devátých třídách kolem 100 000 žáků.