Coby zakladatelé dvou celosvětově největších mediálních platforem s otevřeným zdrojem – Wikipedie a Connexions – jsme oba obviňováni, že jsme snílci. Každý sám jsme se nakazili myšlenkou vytvořit webovou platformu, která by každému dávala možnost přispět svými znalostmi k rozvoji bezplatných a otevřených zdrojů poučení. Jimmy začal svou uživatelsky vytvářenou encyklopedií. Richard vytvořil prostor pro autory, učitele a studenty k vytváření, sestříhávání a sdílení výukových cyklů a učebnic.
Téměř všichni tyto sny odmítali. S podporou nespočetných zástupů – od laureátů Nobelovy ceny po středoškoláky z Východního Timoru či východního Los Angeles – se ovšem Wikipedie a Connexions rozšířily do celého světa a jsou dnes organickými a rostoucími informačními zázemími využívanými miliony lidí.
Chceme vás také nakazit snem, že se každý může stát součástí nového hnutí, které má potenciál proměnit svět vzdělávání. Toto hnutí může navždy změnit definici toho, jak se vytváří a využívá vědění.
Tohle si představte
Někteří vysokoškoláci z komunitních škol dnes opouštějí studium, protože cena učebnic převyšuje školné, a někteří žáci třetích tříd se dnes musí dělit o cvičebnice matematiky, protože jich není dost pro všechny. Představte si však svět, v němž jsou učebnice a další učební materiály dostupné všem zdarma na webu a levně v tištěné podobě.
Mnozí přistěhovalečtí rodiče dnes kvůli jazykovým bariérám nedokáží pomoci svým dětem s domácími úkoly, protože učebnice jsou pouze v angličtině. Představte si však svět, v němž budou učebnice přizpůsobeny mnoha stylům učení a přeloženy do bezpočtu jazyků.
V učebnicích přírodních věd se dnes ve výčtech planet stále uvádí Pluto a kdoví, jak dlouho bude trvat, než bude odstraněno. Představte si však svět, kde učebnice průběžně aktualizuje a koriguje celá řada přispěvatelů.
Takový svět byl ještě před deseti lety jen snem. Teď ovšem do sebe jednotlivé díly skládačky otevřeného vzdělávání zapadají, takže kdokoli a kdekoli může napsat, uspořádat, přizpůsobit a zveřejnit svůj vlastní výukový kurz nebo učebnici. Díky otevřenému licencování je legální materiály možné využívat a volně mísit. Díky technickým inovacím, jako je XML (programovací jazyk - pozn. red.) a tisk na vyžádání, je zase technicky možné a laciné výsledky rozšiřovat.
Naděje na soumrak konfekce
Nové tvůrčí a distribuční modely, které hnutí otevřeného vzdělávání podporují, představují přirozenou a nevyhnutelnou evoluci vydavatelského průmyslu v oblasti vzdělávací literatury. Jde o paralelu evoluce v softwarové branži (směřující k Linuxu a dalšímu softwaru s otevřeným zdrojem), v hudebním průmyslu (připomeňme si nedávnou možnost stáhnout si album proslulé skupiny Radiohead za „cenu dle vlastního uvážení“) a v oblasti vědeckých publikací (vláda Spojených států před časem nařídila zpřístupnit veřejnosti na internetu veškerý výzkum financovaný Národním institutem zdraví – letos jde o 28,9 miliardy dolarů).
Na otevřeném vzdělávání je vzrušující to, že bezplatný přístup je jen začátek. Otevřené vzdělávání vzbuzuje naději, že promění současný řetězec výroby učebnic v ohromný dynamický ekosystém znalostí, který bude v nepřetržitém stavu tvorby, využití, recyklace a zdokonalování. Otevřené vzdělávání vzbuzuje naději, že - oproti dnešním „konfekčním“ materiálům - poskytne dětem učební materiály šité na míru jejich konkrétních potřeb a že zajistí rychlejší zpětnou vazbu, která výsledky učení úžeji sváže s rozvojem a zdokonalováním obsahu. A konečně otevřené vzdělávání vzbuzuje naději na nové přístupy ke spolupráci při učení, těžící z interakce mezi studenty a učiteli po celém světě.
Loni jsme se v Kapském Městě spojili s delegáty z celého světa, abychom nalezli konsenzus ohledně ideálů a přístupů otevřeného vzdělávání, a přihlásili jsme se k Deklaraci z Kapského Města o otevřeném vzdělávání, která byla oficiálně publikována 22. ledna (viz www.capetowndeclaration.org).
Každý má co naučit ty druhé. Každý se má co naučit. Společně můžeme všichni přispět k proměně způsobu, jímž svět rozvíjí, rozšiřuje a využívá znalosti. Společně můžeme přispět k proměně snu o otevřeném vzdělávání ve skutečnost.
. o autorechJimmy Wales je zakladatel Wikipedie a projektu Wikia. |