V průměru dostaly školy o čtvrtinu méně peněz na učebnice a pomůcky než v předchozích letech. "Někde je ten propad dokonce čtyřicetiprocentní," říká Marie Návratová, která zastupuje školské odbory v Moravskoslezském kraji.
I ministerstvo školství přiznává, že problém skutečně existuje. "Je to nepříjemný výpadek, ke kterému ministerstvo donutil nedostatek peněz v rozpočtu," konstatoval náměstek ministra školství Jindřich Kitzberger.
"Loni jsme dostali 1 084 korun v průměru na žáka, letos je to 869 korun," vyčíslil propad ředitel českolipské školy Pavel Černý.
A jak to řešit? Náměstek ministra Kitzberger doporučil školám, aby požádaly zřizovatele o dorovnání nebo aby využily peníze například z pronájmu školních prostor.
Problémy s učebnicemi už postřehli i rodiče. Ladislava Papíková z České Lípy našla mezi učebnicemi, které si její dcera v září přinesla ze školy, Český jazyk z osmdesátých let. "Knížka vypadala už opravdu na odpis, vypadávaly z ní listy," říká matka šesťačky.
Ostatní učebnice byly v porovnání s tímto veteránem modernější, ale také to nebyla žádná sláva: rozpadlá vazba, chybějící stránky. "Přestárlý" Český jazyk škola v průběhu roku nahradila novější učebnicí, ale učitelé varují, že další školní rok to bude ještě horší.
Špatně jsou na tom také střední školy. Ty sice nemusí na rozdíl od "základek" svým svěřencům zajišťovat učebnice, ale výpadek peněz pociťují také. "Stěny ve třídách jsou holé - nemáme ani na mapy, které bychom tam pověsili," popisuje učitelka ze Střední odborné školy a odborného učiliště 28. října v České Lípě Jitka Lukášková.
Trápí ji, že studenti nemohou v hodinách angličtiny pracovat se slovníky. Škola jich má jen určitý počet a o ty se učitelé musí podělit. "Drahé výkladové slovníky si kupuju sama ze svého mizerného učitelského platu a pak z nich studentům kopíruju, abych jim to alespoň trochu vynahradila," popisuje Jitka Lukášková. Jenže škola musí šetřit i na papíru a je nucena učitelům odměřovat, kolik smějí udělat kopií.
"Stále se mluví o stávce kvůli omezeným prostředkům na platy učitelů, ale tohle je stejně, ne-li ještě důležitější než platy," prohlásila Hana Stýblová, šéfka asociace základních škol.
"Že bychom mohli třeba koupit nové počítače, o tom nemůže být ani řeči," podotkla Stýblová.
Potíž je v tom, že školy počítače sice mají, jenže už nenajdou dost peněz na jejich opravy. Děti je tak často nemůžou používat, protože třeba nefungují myši, bez nichž je ovládání počítače těžké.
Chybějí také peníze na lavice -děti tedy mnohde sedí v lavicích, které jejich výšce nevyhovují. "Moje dcera je malá a potřebovala by polohovací lavici. Ale všechny třídy na škole jimi vybavené nejsou. Škola měla peníze jen na část," říká Ladislava Papíková. A vadí jí i to, že škola nemůže investovat do opravy hřiště.