Řidiči, neukvapte se. Uber se vám jen těžko vyplatí, tvrdí vládní analýza

  0:01aktualizováno  0:01
Pro Uber jezdí v České republice více než dva tisíce řidičů. Někteří si tak jen přivydělávají, pro jiné je to práce na plný úvazek, ale všechny láká flexibilní zdroj peněz. Vládou zadaná analýza však tvrdí, že to s tamními výdělky není tak růžové, jak se zdá. A že si to řada řidičů neumí předem spočítat. Uber s tím však nesouhlasí.

Ilustrační snímek | foto: AP

Nechme chvilku stranou legislativní problémy, které v poslední době kolem některých „digitálních platforem“ rezonují, a také protesty taxikářů, kteří si na ně stěžují. Zaměřme se místo toho na řidiče, kteří pro ně jezdí.

Zatímco zákazníky lákají platformy na často mnohem nižší ceny, než nabízí klasičtí taxikáři, řidiče se snaží zaujmout vidinou jednoduchého a flexibilního zdroje přivýdělku bez zbytečné byrokracie.

Test: Uber, Liftago, nebo taxi? Vyzkoušeli jsme, které auto si zavolat

Jenže, jak mohou jít dohromady nízké ceny pro klienty a zároveň zajímavé výdělky pro řidiče? Kolik si může ve skutečnosti řidič Uberu vydělat a vyplatí se mu čas strávený rozvážením klientů po městě? 

K těmto otázkám se překvapivě obtížně hledá odpověď. Nicméně se o to pokusili výzkumníci z Vysoké školy podnikání a práva v Praze na základě tendru, který zadal Úřad vlády České republiky. Ten si přál zmapovat náklady a výnosy jednotlivých dopravních služeb pohybujících se v sektoru takzvané „sdílené ekonomiky“ a na jejím pomezí.

Sto třicet šest rozhovorů s taxikáři a řidiči Uberu a Taxify

Výsledky analýzy nahrávají domněnkám, které už dříve zaznívaly od některých taxikářů ale i řidičů Uber - tedy, že zájemci o práci u platforem typu Uber by si měli dobře rozmyslet a hlavně spočítat, jestli se jim takový krok vyplatí. A také by měli do takového výpočtu zahrnout veškeré náklady, které budou s jejich rozhodnutím spojené.

Na základě dat, které výzkumníci získali z celkem 136 jízd s nejrůznějšími společnostmi - od běžných taxi dispečinků, přes Liftago po Uber a Taxify - sestavili model nákladů a příjmů řidičů. Třiačtyřicet z těchto jízd proběhlo s řidiči využívající aplikaci Uber. 

Potřebné informace o počtu průměrně ujetých kilometrů, či třeba počtu jízd získali autoři z utajených rozhovorů s řidiči a z dalších veřejně dostupných údajů. Mimo to posléze obdrželi ještě dalších dvě stě vyplněných dotazníků od řidičů společnosti Liftago, které pomohly mimo jiné odhadnout průměrnou cenu servisu, pohonných hmot, výměny pneumatik a další náklady.

Z těchto dat pak vypracovali ekonomický model jednotlivých služeb. Jak je vidět z následující tabulky, řidiči služeb Uber Pop a Select si podle závěrů výzkumníků ve srovnání s klasickými taxikáři na mnoho peněz nepřijdou.

Srovnání výnosů a nákladů (reálné nájezdy)*
Taxi dispečinkUber PopUber SelectUber Black
Počet jízd2 7791 0971 0975 479
Počet kilometrů58 52820 98220 982104 811
Výnosy celkem (Kč)866 092 137 864 179 161 1 699 844 
Náklady celkem (Kč)385 566 119 171 129 495 828 968 
Výsledek před zdaněním (Kč)480 526 18 69349 666870 876 

*Poznámka: Jde o odhad na jeden kalendářní rok, který počítá s měsíční dovolenou a počet kilometrů zahrnuje i jízdu bez zákazníka. 

Ročně si tak podle výzkumníků po odečtení všech nákladů vydělá řidič nejpopulárnější služby Uberu Pop, který pro aplikaci jezdí přibližně deset hodin týdně, 18 693 korun, což není mnoho, když uvážíme, že kvůli tomu musí podle studie ujet téměř 21 tisíc kilometrů.

Námitky Uberu

Nutno zde doplnit, že společnost Uber je s výsledky studie seznámena, ale nesouhlasí s metodikou, pomocí které ke svým výsledkům výzkumníci došli. Tajné rozhovory podle ní totiž nejsou spolehlivým způsobem, jak výchozí informace pro výzkum získat. Vadí jí také, že Uber na rozdíl od Liftaga žádný dotazník nedostal, ani nebyl požádán o informace.

První tabulka se snaží odrážet skutečnosti zjištěné během rozhovorů. U řidičů Uberu Pop a Uber Select proto počítá s nižším nájezdem než u běžných taxikářů a zobrazuje údaje pro občasné řidiče, kteří pro Uber jezdí přibližně deset hodin týdně. Těch je podle výzkumníků asi třetina ze všech řidičů Uberu.

Pro zajímavost ale uvádíme i tabulku, která ukazuje srovnání v případě, že by všichni řidiči ujeli za rok stejný počet jízd a kilometrů.

Srovnání výnosů a nákladů (rovné podmínky)
Taxi dispečinkUber PopUber SelectUber Black
Počet jízd3 1283 1283 1283 128
Počet kilometrů62 588 62 588 62 588 62 588
Výnosy celkem (Kč)988 790 437 743 569 476 1 092 060
Náklady celkem (Kč)399 639385 307 418 240 564 936
Výsledek před zdaněním (Kč)589 151 52 436 151 236 527 124

„Poskytování smluvní přepravy prostřednictvím služeb UBER Pop a Uber Select, po zohlednění veškerých relevantních nákladů, generuje pro jejich poskytovatele poměrně nízké příjmy, v případě příležitostného poskytování služby zřejmě i ztrátu,“ uzavírají výzkumníci výsledky své studie, kterou má server iDNES.cz k dispozici.

Uber Pop, Select nebo Black?

  • Jednotlivé služby, které Uber nabízí, se od sebe, kromě ceny, liší především kvalitou aut, ve které zákazníka řidič přijede vyzvednout. 
  • V případě Uberu Black to bude vždy luxusní černá limuzína mladší pěti let, u Uberu Pop to může být téměř jakékoliv auto mladší dvanácti let. Uber Select je pak takový mezistupeň, který garantuje zánovní vůz střední třídy, například novější Škodu Octavii.
  • Pro Uber Black pak na rozdíl od zbývajících služeb mohou jezdit jen profesionální řidiči s licencí a zkouškou z místopisu.

Řidiči, kteří se rozhodnou pro Uber jezdit, totiž podle autorů studie zpravidla nedokáží vzít v úvahu všechny možné náklady, které s tím pro ně budou spojené. Může se jim tak skutečně zpočátku zdát, že přepravou osob vydělávají poměrně slušné částky.

Značnou roli ve vyšších nákladech hraje i provize, kterou si společnost Uber účtuje z každé jízdy. Ta je v současnosti 25 procent. Naproti tomu u dispečinků, které zprostředkovávají jízdy běžným taxikářům, se většinou platí pevná měsíční taxa. Ta se liší dispečink od dispečinku a pohybuje se podle analýzy od šesti do deseti tisíc korun.

Zjednodušeně se tak dá říct, že čím více kilometrů taxikář odjezdí, tím méně na svých výnosech pocítí taxu, kterou měsíčně odvádí dispečinku. Kdežto pětadvaceti procentní sazba Uberu zůstává stejná bez ohledu na počet obsloužených zákazníků.

„Při běžném provozu odčerpává provize společnosti Uber větší objem prostředků, než jsou poplatky klasickým dispečinků nebo alternativním aplikacím,“ vysvětlují odborníci v analýze.

Upozorňují ale také, že práce pro Uber bude výhodnější v období dopravních špiček, kdy se ceny i násobně zvyšují díky takzvaným koeficientům. 

Řidiči Uberu: Čekal jsem, že si vydělám víc

Server iDNES.cz loni v září také tajně zpovídal řidiče Uber a vyptával se ho, zda se mu jízda pro tuto aplikaci vyplatí.

Potvrdil nám, že si Uber strhává 25 procent z toho, co on odjezdí. „Což není málo, z každé stovky dáte dvacet pět korun. Není to sranda. Taxikáři sice blafou blafou, ale oni by v životě za těchhle podmínek nejezdili,“ řekl. Přesto si myslel, že má jízda s Uberem cenu, ale není to podle něj žádný zázrak. „Taky jsem si myslel, že výdělky budou větší,“ dodal.

Nejlepší je podle něj jezdit ve špičkách. „Třeba v noci, kolem půlnoci, to se vyplatí. Lidi nekoukají za kolik jedou, když jsou nalití a chtějí být doma,“ radil. Ptali jsme se, jestli je schopný odhadnout, kolik si ježděním pro Uber v průměru vydělá za hodinu. „Zprůměrovat je to těžké, někdy vyděláte za hodinu sedm stovek a jindy stovku. Když to vezmu v průměru, tak pod dvě stovky to jde málokdy. Je to ale o štěstí,“ vysvětloval. 

Velkou roli v tom podle něj hrají právě koeficienty, které Uber v průběhu dne mění. „Taky už jsem vezl lidi na letiště za osm stovek. To je potom příjemné. Prostě lidi pospíchají a jedou, i když je to nastřelené,“ říká. Namítli jsme, že v takovém případě už ale sazba na kilometr asi přesahovala maximální magistrátem povolenou částku. 

„Jo, ale je to nabídka a poptávka. Jezdil jsem na Nový rok od jedné asi do čtyř ráno a taxíky nejezdily. Jezdil jen Uber a byl tam pětinásobek. Takže dva kilometry za osm stovek a podobně. Jezdil jsem tři hodiny a vydělal pět tisíc,“ vyprávěl. Cestující podle něj ale byli i tak spokojení a nestěžovali si. „Chtěli být doma, nic nejezdilo a jinak by museli jít pěšky,“ dodal. 

Tento fakt však, zdá se, do výsledných výpočtů nezahrnuli. To by mohlo být problematické, když uvážíme, že mnoho řidičů Uberu se snaží své jízdy plánovat tak, aby právě co nejvíce takových okamžiků zvýšené ceny obsáhli. (Více v boxu, který obsahuje rozhovor redaktora iDNES.cz s řidičem Uberu.)

Tato skutečnost vadí i společnosti Uber. „Studie nezohledňuje takzvané dynamické ceny. Přestože je jízd s násobkem pouze 19 procent, na celkový výdělek řidiče samozřejmě mají vliv,“ uvedla pro iDNES.cz mluvčí Uberu Miroslava Jozová.

Poměrně nízké výnosy řidičů Uberu Pop podle výzkumníků ovlivňuje také právě cena, za kterou cestující po Praze vozí a která je jednou z jejich hlavních konkurenčních výhod.

V současnosti totiž základní taxa Uberu Pop činí 9,90 koruny za kilometr + tři koruny za každou minutu jízdy. U Uberu Select je situace pro řidiče o něco lepší, tam si účtují 13 korun za kilometr a 4,50 koruny za minutu.

Ve srovnání s tím si běžní pražští taxikáři mohou za kilometr jízdy říct až 28 korun. I přesto většina dispečinků nabízí nižší cenu, která se většinou pohybuje mezi 18 až 22 korunami za kilometr.

V následující tabulce jsou přesně rozepsány náklady a výnosy průměrného řidiče Uberu Pop, který pro platformu odjezdí asi deset hodin týdně.

Ekonomika řidiče Uber Pop (za jeden rok, 10 h týdně)
Počet jízd1 097
Počet najetých kilometrů20 982
Výnosy z jízd103 863 Kč
Výnosy z nástupů27 420 Kč
Výnosy z čekání6 581 Kč
Výnosy celkem137 864 Kč
Náklady na palivo43 504 Kč
Náklady na servis10 491 Kč
Náklady provize Uber34 466 Kč
Náklady povinné ručení801 Kč
Náklady havarijní pojištění1 572 Kč
Náklady pneumatiky3 146 Kč
Náklady výměna pneumatik600 Kč
Náklady vlastnictví14 591 Kč
Náklady STK99 Kč
Náklady dálniční známky300 Kč
Náklady čištění3 600 Kč
Náklady stanoviště0 Kč
Náklady na silniční daň0 Kč
Náklady na parkování6 000 Kč
Náklady na ověření taxametru0 Kč
Náklady na dispečink0 Kč
Náklady celkem119 171 Kč
Celková bilance (výnosy - náklady)18 693 Kč

Výsledky tak podle autorů studie pro potenciální zájemce o jízdu pro Uber nevychází nijak dobře. Zejména tedy pro ty, kteří chtějí jezdit jen občas. A to i přesto, že oproti taxikářům nemusí platit za licenci, taxametr ani jeho kalibraci, silniční daň či dražší pojištění. Alespoň tak tedy vyhodnotili výsledky své práce akademici z Vysoké školy práva a podnikání. 

Je to vydírání, tvrdí řidič Uberu. Může dojít k násilí, připouští taxikář

Uber má ale jiný názor. „Co se týká uvedených nákladů, devadesát procent řidičů má ještě jiný zdroj příjmu, téměř třicet procent používá aplikaci méně než deset hodin týdně. To znamená, že velká většina z nich automobil používá k dalším aktivitám, tedy náklady za automobil již mají, ať Uber využívají, nebo ne,“ argumentuje Jozová.

V případě některých nákladů s ní nezbývá než souhlasit. Povinné ručení, havarijní pojištění, parkování či náklady na STK musí vlastníci vozidel uhradit, ať už jezdí pro Uber či nikoliv. V celém součtu by náklady přesně tak, jak jsou uvedeny v tabulce, hrály roli zejména pro toho, kdo by zvažoval pořídit si automobil speciálně pro přivýdělek u společnosti Uber. 

Jiné a často o poznání vyšší náklady, jako třeba ty na palivo, servis, výměnu pneumatik či provize pro Uber, jsou na druhou stranu přímo úměrné tomu, jak často řidič pro aplikaci jezdí.

„Platformy mohou pomoci, ale nejsou lidumily“

Výzkumníci ve studii nijak nezakrývají, že by další rozvoj alternativních přepravců, jako je Uber, mohl pomoci snížit ceny přepravy osob po městě a v důsledku tak způsobit, že čím dál méně lidí bude používat své vlastní soukromé vozy. To by pomohlo životnímu prostředí i plynulosti dopravy. Stejně tak podle nich nelze přehlédnou skutečnost, že Uber může a je i zdrojem řešení přechodné nezaměstnanosti.

TEST: Taxikáři cizince okradli a riskovali, nejlépe si vedl řidič Uberu

„Platformy ovšem nejsou lidumily, nastavené nižší ceny přepravy jsou logicky přenášeny na řidiče,“ dodávají autoři studie. Jejich propočty prý ukazují, že na první pohled se skutečně mohou jevit hrubé příjmy řidičů jezdících pro platformy jako zajímavé a přilákat mnoho zájemců. 

„Po započtení sražené provize platformy, nákladů na pohonné hmoty, dalších nákladů na provoz, údržbu a amortizaci vozu, ale vychází hrubý příjem často sto i pod sto korun za hodinu. Proto zřejmě nepřekvapí, že platformy mají větší fluktuaci řidičů a často pro ně pracují řidiči, kteří si chtějí přivydělat, či zahraniční řidiči,“ uzavírají výzkumníci.

Uber těší nárůst řidičů, konkurence tvrdí, že brzy utečou

To potvrzuje i konkurence Uberu. Podle zakladatele české společnosti Liftago Ondřeje Krátkého si mnoho řidičů Uberu vyřizuje potřebné doklady a přechází k jiným službám.

„Podle množství a zkušeností řidičů, kteří se k nám hlásí už s licencí, můžu říci jedno. Uber i Taxify zvýšili množství taxikářů v ulicích, protože jejich řidiči postupně zjišťují, že pokud by měli platit daně a amortizaci vozu, tak se za jimi nastavených podmínek neuživí. Ať už by šlo o přivýdělek, nebo o hlavní činnost,“ říká Krátký.

TEST: Stejná cesta, třikrát vyšší cena. Kdy se nevyplatí jezdit s Uberem?

Uber to ale vidí jinak. „Lidé, kteří aplikaci Uber využívají jako řidiči, oceňují flexibilitu, kterou jim služba umožňuje. Mohou využívat svoje auto jako přivýdělek nebo zdroj příjmu v časech a dnech, jaké jim vyhovují," říká Jozová a odmítá, že by si jejich řidiči nedokázali náklady správně spočítat a rozmyslet.

„Spokojenost se službou ukazuje také nárůst řidičů, který se od minulého roku zdvojnásobil. V tuto chvíli v Praze aktivně využívá aplikaci přes 2 000 řidičů,“ dodala Jozová.

Žádost iDNES.cz, aby Uber sám zveřejnil interní odhad, kolik si jejich běžní řidiči vydělají, nicméně firma odmítla s tím, že každý řidič si vydělá jinou sumu a Uber tyto údaje nijak neanalyzuje.

Autor:

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Po střelbě ve Štrasburku jsou tři mrtví, útočník je stále na útěku

Policie hlídkuje v centru Štrasburku, kde útočník zabil několik lidí...

Tři lidi zastřelil v úterý večer v centru Štrasburku útočník, který je nyní stále na útěku a možná i mimo Francii....

Francouzi znovu vyšli do ulic, ke žlutým vestám se přidaly i Marianne

Ve Francii se opět sešli příznivci hnutí žlutých vest, které protestuje proti...

Na pařížské třídě Champs-Élysées se v sobotu k protivládním protestům sešly asi tři tisíce členů hnutí takzvaných...

Dokážeme skokově ochladit Zemi, ale je to nebezpečné, varuje expert

Martin Dočkal se zabývá krajinným inženýrstvím.

Geoinženýring zná nástroje, kterými se skokově dá ovlivnit klima na naší planetě. Jeho nejtvrdší forma však může být...

„Miliardářce“ ze směnáren šéfovali bývalí politici. Žena se zastřelila

Poslanec za hnutí ANO Bronislav Schwarz

Ve vedení firmy To & Mi z Varnsdorfu, v níž pracovala Zuzana K., která za čtyři roky podle policie protočila až 12...

Za nadávky v TV Barrandov podala ČT trestní oznámení. Soukup se směje

Jaromír Soukup ve svém pořadu na TV Barrandov

Česká televize se právně ohradila proti obsahu vysílání TV Barrandov, podává trestní oznámení. Veřejnoprávnímu médiu se...

Další z rubriky

Zemřel válečný veterán Fedor Komár, bojoval u Sokolova

Ve věku devadesát šest let zemřel 17. prosince 2018 veterán z 2. světové války...

Ve věku devadesát šest let zemřel v pondělí válečný veterán, příslušník československého armádního sboru na východní...

Ústavní soud zrušil část vyhlášky města Most proti sezení mimo lavičky

Ústavní soud v Brně nařídil obnovení případu, ve kterém byl odsouzen muž ke...

Ústavní soud zrušil část vyhlášky města Most, která zakazovala sezení mimo lavičky. Vyhověl návrhu ministerstva vnitra,...

Senát vrací novelu služebního zákona. Bojí se politizace státní správy

Kandidátka na post ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová (ANO)

Vláda by podle Senátu neměla získat právo odvolávat ministerské státní tajemníky na podnět příslušných ministrů. Podle...

Najdete na iDNES.cz