Řidiči, neukvapte se. Uber se vám jen těžko vyplatí, tvrdí vládní analýza - iDNES.cz

Řidiči, neukvapte se. Uber se vám jen těžko vyplatí, tvrdí vládní analýza

  0:01
Pro Uber jezdí v České republice více než dva tisíce řidičů. Někteří si tak jen přivydělávají, pro jiné je to práce na plný úvazek, ale všechny láká flexibilní zdroj peněz. Vládou zadaná analýza však tvrdí, že to s tamními výdělky není tak růžové, jak se zdá. A že si to řada řidičů neumí předem spočítat. Uber s tím však nesouhlasí.

Ilustrační snímek | foto: AP

Nechme chvilku stranou legislativní problémy, které v poslední době kolem některých „digitálních platforem“ rezonují, a také protesty taxikářů, kteří si na ně stěžují. Zaměřme se místo toho na řidiče, kteří pro ně jezdí.

Zatímco zákazníky lákají platformy na často mnohem nižší ceny, než nabízí klasičtí taxikáři, řidiče se snaží zaujmout vidinou jednoduchého a flexibilního zdroje přivýdělku bez zbytečné byrokracie.

Test: Uber, Liftago, nebo taxi? Vyzkoušeli jsme, které auto si zavolat

Jenže, jak mohou jít dohromady nízké ceny pro klienty a zároveň zajímavé výdělky pro řidiče? Kolik si může ve skutečnosti řidič Uberu vydělat a vyplatí se mu čas strávený rozvážením klientů po městě? 

K těmto otázkám se překvapivě obtížně hledá odpověď. Nicméně se o to pokusili výzkumníci z Vysoké školy podnikání a práva v Praze na základě tendru, který zadal Úřad vlády České republiky. Ten si přál zmapovat náklady a výnosy jednotlivých dopravních služeb pohybujících se v sektoru takzvané „sdílené ekonomiky“ a na jejím pomezí.

Sto třicet šest rozhovorů s taxikáři a řidiči Uberu a Taxify

Výsledky analýzy nahrávají domněnkám, které už dříve zaznívaly od některých taxikářů ale i řidičů Uber - tedy, že zájemci o práci u platforem typu Uber by si měli dobře rozmyslet a hlavně spočítat, jestli se jim takový krok vyplatí. A také by měli do takového výpočtu zahrnout veškeré náklady, které budou s jejich rozhodnutím spojené.

Na základě dat, které výzkumníci získali z celkem 136 jízd s nejrůznějšími společnostmi - od běžných taxi dispečinků, přes Liftago po Uber a Taxify - sestavili model nákladů a příjmů řidičů. Třiačtyřicet z těchto jízd proběhlo s řidiči využívající aplikaci Uber. 

Potřebné informace o počtu průměrně ujetých kilometrů, či třeba počtu jízd získali autoři z utajených rozhovorů s řidiči a z dalších veřejně dostupných údajů. Mimo to posléze obdrželi ještě dalších dvě stě vyplněných dotazníků od řidičů společnosti Liftago, které pomohly mimo jiné odhadnout průměrnou cenu servisu, pohonných hmot, výměny pneumatik a další náklady.

Z těchto dat pak vypracovali ekonomický model jednotlivých služeb. Jak je vidět z následující tabulky, řidiči služeb Uber Pop a Select si podle závěrů výzkumníků ve srovnání s klasickými taxikáři na mnoho peněz nepřijdou.

Srovnání výnosů a nákladů (reálné nájezdy)*
Taxi dispečinkUber PopUber SelectUber Black
Počet jízd2 7791 0971 0975 479
Počet kilometrů58 52820 98220 982104 811
Výnosy celkem (Kč)866 092 137 864 179 161 1 699 844 
Náklady celkem (Kč)385 566 119 171 129 495 828 968 
Výsledek před zdaněním (Kč)480 526 18 69349 666870 876 

*Poznámka: Jde o odhad na jeden kalendářní rok, který počítá s měsíční dovolenou a počet kilometrů zahrnuje i jízdu bez zákazníka. 

Ročně si tak podle výzkumníků po odečtení všech nákladů vydělá řidič nejpopulárnější služby Uberu Pop, který pro aplikaci jezdí přibližně deset hodin týdně, 18 693 korun, což není mnoho, když uvážíme, že kvůli tomu musí podle studie ujet téměř 21 tisíc kilometrů.

Námitky Uberu

Nutno zde doplnit, že společnost Uber je s výsledky studie seznámena, ale nesouhlasí s metodikou, pomocí které ke svým výsledkům výzkumníci došli. Tajné rozhovory podle ní totiž nejsou spolehlivým způsobem, jak výchozí informace pro výzkum získat. Vadí jí také, že Uber na rozdíl od Liftaga žádný dotazník nedostal, ani nebyl požádán o informace.

První tabulka se snaží odrážet skutečnosti zjištěné během rozhovorů. U řidičů Uberu Pop a Uber Select proto počítá s nižším nájezdem než u běžných taxikářů a zobrazuje údaje pro občasné řidiče, kteří pro Uber jezdí přibližně deset hodin týdně. Těch je podle výzkumníků asi třetina ze všech řidičů Uberu.

Pro zajímavost ale uvádíme i tabulku, která ukazuje srovnání v případě, že by všichni řidiči ujeli za rok stejný počet jízd a kilometrů.

Srovnání výnosů a nákladů (rovné podmínky)
Taxi dispečinkUber PopUber SelectUber Black
Počet jízd3 1283 1283 1283 128
Počet kilometrů62 588 62 588 62 588 62 588
Výnosy celkem (Kč)988 790 437 743 569 476 1 092 060
Náklady celkem (Kč)399 639385 307 418 240 564 936
Výsledek před zdaněním (Kč)589 151 52 436 151 236 527 124

„Poskytování smluvní přepravy prostřednictvím služeb UBER Pop a Uber Select, po zohlednění veškerých relevantních nákladů, generuje pro jejich poskytovatele poměrně nízké příjmy, v případě příležitostného poskytování služby zřejmě i ztrátu,“ uzavírají výzkumníci výsledky své studie, kterou má server iDNES.cz k dispozici.

Uber Pop, Select nebo Black?

  • Jednotlivé služby, které Uber nabízí, se od sebe, kromě ceny, liší především kvalitou aut, ve které zákazníka řidič přijede vyzvednout. 
  • V případě Uberu Black to bude vždy luxusní černá limuzína mladší pěti let, u Uberu Pop to může být téměř jakékoliv auto mladší dvanácti let. Uber Select je pak takový mezistupeň, který garantuje zánovní vůz střední třídy, například novější Škodu Octavii.
  • Pro Uber Black pak na rozdíl od zbývajících služeb mohou jezdit jen profesionální řidiči s licencí a zkouškou z místopisu.

Řidiči, kteří se rozhodnou pro Uber jezdit, totiž podle autorů studie zpravidla nedokáží vzít v úvahu všechny možné náklady, které s tím pro ně budou spojené. Může se jim tak skutečně zpočátku zdát, že přepravou osob vydělávají poměrně slušné částky.

Značnou roli ve vyšších nákladech hraje i provize, kterou si společnost Uber účtuje z každé jízdy. Ta je v současnosti 25 procent. Naproti tomu u dispečinků, které zprostředkovávají jízdy běžným taxikářům, se většinou platí pevná měsíční taxa. Ta se liší dispečink od dispečinku a pohybuje se podle analýzy od šesti do deseti tisíc korun.

Zjednodušeně se tak dá říct, že čím více kilometrů taxikář odjezdí, tím méně na svých výnosech pocítí taxu, kterou měsíčně odvádí dispečinku. Kdežto pětadvaceti procentní sazba Uberu zůstává stejná bez ohledu na počet obsloužených zákazníků.

„Při běžném provozu odčerpává provize společnosti Uber větší objem prostředků, než jsou poplatky klasickým dispečinků nebo alternativním aplikacím,“ vysvětlují odborníci v analýze.

Upozorňují ale také, že práce pro Uber bude výhodnější v období dopravních špiček, kdy se ceny i násobně zvyšují díky takzvaným koeficientům. 

Řidiči Uberu: Čekal jsem, že si vydělám víc

Server iDNES.cz loni v září také tajně zpovídal řidiče Uber a vyptával se ho, zda se mu jízda pro tuto aplikaci vyplatí.

Potvrdil nám, že si Uber strhává 25 procent z toho, co on odjezdí. „Což není málo, z každé stovky dáte dvacet pět korun. Není to sranda. Taxikáři sice blafou blafou, ale oni by v životě za těchhle podmínek nejezdili,“ řekl. Přesto si myslel, že má jízda s Uberem cenu, ale není to podle něj žádný zázrak. „Taky jsem si myslel, že výdělky budou větší,“ dodal.

Nejlepší je podle něj jezdit ve špičkách. „Třeba v noci, kolem půlnoci, to se vyplatí. Lidi nekoukají za kolik jedou, když jsou nalití a chtějí být doma,“ radil. Ptali jsme se, jestli je schopný odhadnout, kolik si ježděním pro Uber v průměru vydělá za hodinu. „Zprůměrovat je to těžké, někdy vyděláte za hodinu sedm stovek a jindy stovku. Když to vezmu v průměru, tak pod dvě stovky to jde málokdy. Je to ale o štěstí,“ vysvětloval. 

Velkou roli v tom podle něj hrají právě koeficienty, které Uber v průběhu dne mění. „Taky už jsem vezl lidi na letiště za osm stovek. To je potom příjemné. Prostě lidi pospíchají a jedou, i když je to nastřelené,“ říká. Namítli jsme, že v takovém případě už ale sazba na kilometr asi přesahovala maximální magistrátem povolenou částku. 

„Jo, ale je to nabídka a poptávka. Jezdil jsem na Nový rok od jedné asi do čtyř ráno a taxíky nejezdily. Jezdil jen Uber a byl tam pětinásobek. Takže dva kilometry za osm stovek a podobně. Jezdil jsem tři hodiny a vydělal pět tisíc,“ vyprávěl. Cestující podle něj ale byli i tak spokojení a nestěžovali si. „Chtěli být doma, nic nejezdilo a jinak by museli jít pěšky,“ dodal. 

Tento fakt však, zdá se, do výsledných výpočtů nezahrnuli. To by mohlo být problematické, když uvážíme, že mnoho řidičů Uberu se snaží své jízdy plánovat tak, aby právě co nejvíce takových okamžiků zvýšené ceny obsáhli. (Více v boxu, který obsahuje rozhovor redaktora iDNES.cz s řidičem Uberu.)

Tato skutečnost vadí i společnosti Uber. „Studie nezohledňuje takzvané dynamické ceny. Přestože je jízd s násobkem pouze 19 procent, na celkový výdělek řidiče samozřejmě mají vliv,“ uvedla pro iDNES.cz mluvčí Uberu Miroslava Jozová.

Poměrně nízké výnosy řidičů Uberu Pop podle výzkumníků ovlivňuje také právě cena, za kterou cestující po Praze vozí a která je jednou z jejich hlavních konkurenčních výhod.

V současnosti totiž základní taxa Uberu Pop činí 9,90 koruny za kilometr + tři koruny za každou minutu jízdy. U Uberu Select je situace pro řidiče o něco lepší, tam si účtují 13 korun za kilometr a 4,50 koruny za minutu.

Ve srovnání s tím si běžní pražští taxikáři mohou za kilometr jízdy říct až 28 korun. I přesto většina dispečinků nabízí nižší cenu, která se většinou pohybuje mezi 18 až 22 korunami za kilometr.

V následující tabulce jsou přesně rozepsány náklady a výnosy průměrného řidiče Uberu Pop, který pro platformu odjezdí asi deset hodin týdně.

Ekonomika řidiče Uber Pop (za jeden rok, 10 h týdně)
Počet jízd1 097
Počet najetých kilometrů20 982
Výnosy z jízd103 863 Kč
Výnosy z nástupů27 420 Kč
Výnosy z čekání6 581 Kč
Výnosy celkem137 864 Kč
Náklady na palivo43 504 Kč
Náklady na servis10 491 Kč
Náklady provize Uber34 466 Kč
Náklady povinné ručení801 Kč
Náklady havarijní pojištění1 572 Kč
Náklady pneumatiky3 146 Kč
Náklady výměna pneumatik600 Kč
Náklady vlastnictví14 591 Kč
Náklady STK99 Kč
Náklady dálniční známky300 Kč
Náklady čištění3 600 Kč
Náklady stanoviště0 Kč
Náklady na silniční daň0 Kč
Náklady na parkování6 000 Kč
Náklady na ověření taxametru0 Kč
Náklady na dispečink0 Kč
Náklady celkem119 171 Kč
Celková bilance (výnosy - náklady)18 693 Kč

Výsledky tak podle autorů studie pro potenciální zájemce o jízdu pro Uber nevychází nijak dobře. Zejména tedy pro ty, kteří chtějí jezdit jen občas. A to i přesto, že oproti taxikářům nemusí platit za licenci, taxametr ani jeho kalibraci, silniční daň či dražší pojištění. Alespoň tak tedy vyhodnotili výsledky své práce akademici z Vysoké školy práva a podnikání. 

Je to vydírání, tvrdí řidič Uberu. Může dojít k násilí, připouští taxikář

Uber má ale jiný názor. „Co se týká uvedených nákladů, devadesát procent řidičů má ještě jiný zdroj příjmu, téměř třicet procent používá aplikaci méně než deset hodin týdně. To znamená, že velká většina z nich automobil používá k dalším aktivitám, tedy náklady za automobil již mají, ať Uber využívají, nebo ne,“ argumentuje Jozová.

V případě některých nákladů s ní nezbývá než souhlasit. Povinné ručení, havarijní pojištění, parkování či náklady na STK musí vlastníci vozidel uhradit, ať už jezdí pro Uber či nikoliv. V celém součtu by náklady přesně tak, jak jsou uvedeny v tabulce, hrály roli zejména pro toho, kdo by zvažoval pořídit si automobil speciálně pro přivýdělek u společnosti Uber. 

Jiné a často o poznání vyšší náklady, jako třeba ty na palivo, servis, výměnu pneumatik či provize pro Uber, jsou na druhou stranu přímo úměrné tomu, jak často řidič pro aplikaci jezdí.

„Platformy mohou pomoci, ale nejsou lidumily“

Výzkumníci ve studii nijak nezakrývají, že by další rozvoj alternativních přepravců, jako je Uber, mohl pomoci snížit ceny přepravy osob po městě a v důsledku tak způsobit, že čím dál méně lidí bude používat své vlastní soukromé vozy. To by pomohlo životnímu prostředí i plynulosti dopravy. Stejně tak podle nich nelze přehlédnou skutečnost, že Uber může a je i zdrojem řešení přechodné nezaměstnanosti.

TEST: Taxikáři cizince okradli a riskovali, nejlépe si vedl řidič Uberu

„Platformy ovšem nejsou lidumily, nastavené nižší ceny přepravy jsou logicky přenášeny na řidiče,“ dodávají autoři studie. Jejich propočty prý ukazují, že na první pohled se skutečně mohou jevit hrubé příjmy řidičů jezdících pro platformy jako zajímavé a přilákat mnoho zájemců. 

„Po započtení sražené provize platformy, nákladů na pohonné hmoty, dalších nákladů na provoz, údržbu a amortizaci vozu, ale vychází hrubý příjem často sto i pod sto korun za hodinu. Proto zřejmě nepřekvapí, že platformy mají větší fluktuaci řidičů a často pro ně pracují řidiči, kteří si chtějí přivydělat, či zahraniční řidiči,“ uzavírají výzkumníci.

Uber těší nárůst řidičů, konkurence tvrdí, že brzy utečou

To potvrzuje i konkurence Uberu. Podle zakladatele české společnosti Liftago Ondřeje Krátkého si mnoho řidičů Uberu vyřizuje potřebné doklady a přechází k jiným službám.

„Podle množství a zkušeností řidičů, kteří se k nám hlásí už s licencí, můžu říci jedno. Uber i Taxify zvýšili množství taxikářů v ulicích, protože jejich řidiči postupně zjišťují, že pokud by měli platit daně a amortizaci vozu, tak se za jimi nastavených podmínek neuživí. Ať už by šlo o přivýdělek, nebo o hlavní činnost,“ říká Krátký.

TEST: Stejná cesta, třikrát vyšší cena. Kdy se nevyplatí jezdit s Uberem?

Uber to ale vidí jinak. „Lidé, kteří aplikaci Uber využívají jako řidiči, oceňují flexibilitu, kterou jim služba umožňuje. Mohou využívat svoje auto jako přivýdělek nebo zdroj příjmu v časech a dnech, jaké jim vyhovují," říká Jozová a odmítá, že by si jejich řidiči nedokázali náklady správně spočítat a rozmyslet.

„Spokojenost se službou ukazuje také nárůst řidičů, který se od minulého roku zdvojnásobil. V tuto chvíli v Praze aktivně využívá aplikaci přes 2 000 řidičů,“ dodala Jozová.

Žádost iDNES.cz, aby Uber sám zveřejnil interní odhad, kolik si jejich běžní řidiči vydělají, nicméně firma odmítla s tím, že každý řidič si vydělá jinou sumu a Uber tyto údaje nijak neanalyzuje.

Rozstřel: Barbora Vegrichtová - Include | (2:53) | video: iDNES.tv

Když děti obdivují masové vrahy. Expertka varuje před glorifikací násilí

Nejčtenější

Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje

Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které je patrné, že jel po dálnici přes 200 kilometrů za hodinu. Z popisku vyplývá, že se mělo jednat o...

Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií

Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po účelové komunikaci vysokou rychlostí a vjel do křoví. Policie zjišťuje okolnosti události. Řekli to...

Jednání o míru jsou v kritické fázi, řekl Trump. Rubio rovnou naznačil konec

Sledujeme online

Americký prezident Donald Trump v pátek naznačil, že USA zastaví mírové rozhovory, pokud Rusko nebo Ukrajina budou příliš ztěžovat uzavření dohody. Dodal také, že se jednání dostala do kritické fáze...

Papež František zemřel. Bojoval s nemocemi, bylo mu 88 let

Papež František v pondělí ráno zemřel. „Drazí bratři a sestry, s hlubokým smutkem musím oznámit smrt našeho Svatého otce Františka,“ ohlásil kardinál Kevin Farrell ve vatikánské televizi. Papež...

Američané zadrželi na letišti mladé německé turistky. Musely se svléknout

Americká pohraniční stráž zadržela na Havaji dvě mladé německé turistky, protože neměly vybrané místo, kde budou přebývat. Měly přitom potřebné dokumenty ke krátkodobému pobytu. Američané tvrdí, že...

Každý šestý umírá. Pneumokoky zabíjejí neočkované, zájem o vakcínu je však malý

Premium

Dusí se, mají horečky a silné bolesti. Jsou zmatení, ztrácejí vědomí. Každý rok bojuje okolo 600 Čechů s těžkým zápalem plic a dalšími vážnými infekcemi způsobenými pneumokokem. Každý šestý umírá. Je...

25. dubna 2025

Kam se letos vyplatí cestovat? Čechům zlevnily Spojené státy či Austrálie

Letos se vyplatí sbalit kufry na dalekou cestu. Pro výletníky s příjmy v českých korunách totiž ve srovnání s loňskem vychází letos cenově nejlépe dovolená ve vzdálenějších destinacích, jako je...

25. dubna 2025

„Heretický papež přinese rozkol v církvi.“ Ortodoxní kardinál varuje před konkláve

Premium

Pokud měl zesnulý papež František ve vatikánských řadách nějakého neskrývaného nepřítele, byl jím německý kardinál Gerhard Müller. Stoupenec konzervativního křídla před blížící se konkláve varuje, že...

25. dubna 2025

Inflace na hotely dopadla silněji než na jiné, zvedají proto ceny

Premium

Hotely v Česku zvedají ceny za ubytování. Přičítají to rostoucím mzdám, dražším potravinám, energiím i externím službám. Ačkoli inflace v loňském roce zpomalila na 2,4 procenta, náklady hotelů rostou...

25. dubna 2025

Ukrajinistka: Zelenskyj Trumpův mír s Putinem nepodepíše, je to vlastizrada

Vysíláme

Podle ukrajinistky Lenky Víchové nemůže Volodymyr Zelenskyj přistoupit na mírový plán Donalda Trumpa. V Rozstřelu uvedla, že plán obsahuje pro Ukrajinu nepřijatelné požadavky, jejichž splněním by se...

25. dubna 2025

Zásah hasičů u požáru obří skládky plastů by mohl skončit v pátek

Hasiči ve čtvrtek pokračovali v likvidaci požáru plastů v areálu společnosti Ekologie u Rynholce na Rakovnicku. Zcela uhašeno mají 90 procent plochy. Stupeň poplachu ve čtvrtek v 19:00 snížili na...

24. dubna 2025  12:30,  aktualizováno  23:30

Jižní Čechy zasáhlo zemětřesení minimálně o síle 3,2. Došlo k tomu opět po roce

V oblasti kolem Mirotic na Písecku došlo k zemětřesení. Podle údajů Geofyzikálního ústavu Akademie věd ČR mělo sílu (magnitudo) minimálně 3,2. Otřesy nastaly krátce po půl osmé večer, škody zatím...

24. dubna 2025  20:25,  aktualizováno  23:09

Kniha i debut roku pro Letnice. Miroslav Hlaučo získal dvě ceny Magnesia Litera

Letošní ročník knižních cen Magnesia Litera zná vítěze. Knihou roku jsou Letnice spisovatele Miroslava Hlauča, vyhlášené rovněž debutem roku. Cenu za prózu si odnesl divadelník Jan Antonín Pitínský,...

24. dubna 2025  8:30,  aktualizováno  22:42

V Hustopečích vypískali vedení města. Rodiče i učitelé trvají na odvolání ředitele

Nadšené tleskání a radost. Tak na několik vteřin vypadala situace na radnici v Hustopečích na Břeclavsku po tom, co na zasedání zastupitelstva padl návrh, aby se jednalo také o napjaté situaci na...

24. dubna 2025  22:37

Obchodní válkou ničí „značku“ Ameriky, spílá Trumpovi miliardář a jeho sponzor

Nezvykle ostrá slova zazněla na adresu amerického prezidenta Donalda Trumpa od jeho dlouhodobého podporovatele a velkého sponzora Republikánské strany Kena Griffina. Miliardář hlavě státu vyčítá, že...

24. dubna 2025  22:16

První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning
První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning

Přechod na pevnou stravu vždy představuje významný milník v životě děťátka i jeho rodičů. Je to období plné objevování nových chutí a získávání...

Magnesia Litera 2025

Magnesia Litera je ocenění literárních děl, udělované každoročně od roku 2002 Sdružením Litera. Kromě hlavní ceny Kniha roku, porota oceňuje i prózu, poezii, knihu pro děti a mládež, literaturu faktu...

24. dubna 2025

ANO dá trestní oznámení kvůli zpackané digitalizaci stavebního řízení

Poslanci se sešli na mimořádné schůzi k digitalizaci stavebního řízení. Svolat ji nechalo ANO, která dá kvůli zjištěním auditu k digitalizaci trestní oznámení na neznámého pachatele. Po třech...

24. dubna 2025  10:52,  aktualizováno  21:10

iDNES.cz bude vždy ve světlých barvách.

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.