Oba systémy objevil v úterý dopoledne pochůzkář mezi obcemi Kostěnice a Zminný. "Našel plastové kanystry se směsí neznámé látky a elektrické vodiče," popsala Kosinová.
Dva výbušné systémy byly podle ní uloženy v asi 40 centimetrů hlubokých jámách pod naříznutou patou koleje. "Řez byl proveden ručně pilkou na železo," dodala.
Systémy teď zkoumají experti v pražském Kriminalistickém ústavu. Případ vyšetřují policisté z odboru organizovaného zločinu.
"Nástražný výbušný systém byl zakopaný u koleje, byly tam stopy po řezání na kolejnici," doplnil pro ČTK republikový šéf kriminalistů a vyšetřovatelů Petr Želázko. Pod pojmem nástražný výbušný systém policie podle něj zpravidla rozumí podomácku vyrobený systém.
K informacím některých médii, že systém byl nalezen až poté, co vybuchl, se Želázko nechtěl vyjádřit. Na případ je podle něj uvaleno informační embargo.
Mluvčí Kosinová byla sdílnější:"Popíráme, že by došlo k výbuchu."
Želázko připustil, že policie nyní prověřuje případné souvislosti s podobnými útoky na železnici. "Hledáme souvislosti, vztahy, vazby, ale o tom zatím nechceme pouštět informace," uvedl.
"Vše, co je v souvislosti s kolejemi a s provozem na železnici, je nebezpečné... v tomto horkém počasí se koleje vlní samy o sobě, natož když tomu někdo pomůže," dodal Želázko.
Mluvčí Českých drah Pavel Tesař v rozhlasu uklidňoval, že nebezpečí na železnici není tak velké, protože tratě jsou pravidelně kontrolovány. Na řadě tratí je zabezpečovací zařízení, které sleduje například stav kolejí.
"Pokud by došlo k přerušení koleje, tak by to bylo zaznamenáno a na semaforu pro vlak by se objevila červená a nemohl by jet," upřesnil. Kolem tratí navíc pravidelně chodí pochůzkáři.
Dráhy přijaly ochranná opatření už po předchozích útocích. Apelují podle Tesaře především na své zaměstnance, aby věnovali zvýšenou pozornost cizím osobám, které se pohybují v blízkosti objektů drah, a podezřelým předmětům.
Přehled bombových útoků na železniční koleje od roku 1999 |
4. dubna 1999 - Zaměstnanci Českých drah našli bombu na železniční trati v obci Cítov na Mělnicku. Nálož nevybuchla. Policie případ stále vyšetřuje. |
5. srpna 1999 - Výbuch na kolejích železniční trati ve Vraňanech na Mělnicku poškodil přední část lokomotivy. Pachatel či pachatelé dosud nebyli dopadeni. |
24. srpna 2000 - Na železniční trati Praha-Plzeň v Černošicích v okrese Praha-západ vybuchl nástražný systém, který tam umístil neznámý pachatel. Později se zjistilo, že byla kolej naříznutá. Ani v tomto případě se pachatele doposud nepodařilo usvědčit. |
6. srpna 2001 - Našli pochůzkáři na kolejích mezi Vraňany a Cítovem dráty a baterie. |
19. listopadu 2002 - Na železniční trati v Praze 9-Kyjích byla nalezena nastražená výbušnina. Podomácku vyrobený výbušný systém byl uložen pod naříznutými kolejemi. - více ZDE |
29. listopadu 2002 - Navrtanou a podhrabanou kolej objevil pochůzkář mezi obcemi Pečky a Poříčany na Nymbursku. - více ZDE |
10. ledna 2003 - Cvičnou vojenskou třaskavinu našli pracovníci Českých drah na železniční trati mezi Českou Třebovou a Zábřehem na Šumpersku. Na hodinu kvůli tomu byl zastaven provoz. Jednalo se o jeden kilogram těžkou vojenskou výbušku V-100, kterou armáda používá k imitaci dělostřeleckých výbuchů při výcviku vojáků. |
13. března 2003 - Policie potvrdila, že se už několik dní zabývá případem neznámého vyděrače, který žádá miliony a hrozí výbuchem. Policie našla funkční nebezpečnou výbušninu na železničním mostě v Olomouci, kterou tam vyděrač nastražil. - více ZDE |
14. března 2003 - Anonymní telefonát ohlásil uložení bomby v šestikilometrovém úseku mezi Oráčovem a Jesenicí na Rakovnicku. Policie po prohlídce trati žádnou výbušninu nenašla. - více ZDE |
26. března 2003 - Kvůli anonymu, který ráno ohlásil uložení bomby na železnici mezi stanicemi Hlavní nádraží a Praha-Smíchov, nejezdily v tomto úseku dvacet minut vlaky. Výbušnina se nenašla. |
10. června 2003 - Na trati mezi Pardubicemi a Chocní pochůzkář našel dva funkční výbušné systémy pod kolejnicí. - více ZDE |
iDNES, ČTK |