Nákladní loď Cougar Ace určená k přepravě automobilů byla druhý den na cestě z Japonska do Kanady. V neděli v noci začala volat SOS.
"Naším hlavním úkolem je zachránit z lodi posádku," řekl ještě v noci poddůstojník americké pobřežní stráže Thomas McKenzie. Na palubě bylo 23 námořníků.
Muže nakonec z lodi zachránily dva vrtulníky Pave Hawk Národní gardy a Pobřežní stráže. Podchlazené je transportovaly na ostrov Adak. Ten patří k aljašskému souostroví Aleuty a od místa nehody je vzdálen asi 370 kilometrů.
Námořník, který měl zlomenou nohu, odtud odletěl letadlem do nemocnice ve městě Anchorage na Aljašce, ostatní zatím zůstávají na ostrově a čekají, až povětrnostní podmínky umožní vzlétnout většímu stroji, uvedla CNN.
Na čluny se námořníci nedostali
Posádka čekala záchranu na palubě, kde se shromáždila, když se loď začala naklánět. Americká pobřežní stráž shodila do vody tři záchranné čluny, ale muži se do nich nedokázali dostat. Naklánějící se loď strhla čluny pod sebe.
Situace se ještě zhoršila v okamžiku, kdy začaly docházet baterky ve vysílačkách a námořníci se zachránci na sebe mohli jen křičet. A záchrannou operaci ztěžovalo i nepříznivé počasí - poryvy deště a až třímetrové vlny.
Auta na palubě lodi zůstala
Náklad 4 813 aut v lodi zůstal. Podle americké pobřežní stráže nebylo vidět, že by části nákladu padaly do vody. Podle tokijské společnosti, která loď Cougar Ace vlastní, jsou auta velmi dobře upevněná.
V úterý ráno středoevropského času byla Cougar Ace nakloněná už o 80 stupňů a prakticky "ležela" na boku. Téměř 200 metrů velké plavidlo veze kromě aut i přes 500 tun paliva. Část už zřejmě vytekla, za lodí se táhne tříkilometrová skvrna.
Japonská loď pod singapurskou vlajkou vyplula z Japonska v sobotu 22. července a tento týden v pátek měla připlout do přístavu u kanadského Vancouveru.
Majitel chce loď i náklad zachránit
Majitel lodi, japonská společnost Mitsui O.S.K. Lines, kontaktoval komerční záchranářskou firmu a jedná s ní o možnosti záchrany plavidla i nákladu. Rozhodnutí ztěžuje skutečnost, že není jasné, proč se loď naklonila.
"Vnitřek lodi je vlastně jedno ohromné mnohapatrové parkoviště," řekl námořní poddůstojník Richard Reichenbach. "Nejhorší by bylo, kdyby se část k podlaze uchycených vozů uvolnila a auta se navršila jedno na druhé na jedné straně lodi," dodal.
Tuto variantu nelze zatím vyloučit, ale týkala by se zřejmě jen části převážených vozů, možná jednoho "patra". Pokud by se takto "sesypala" většina převážených aut, byla by už loď kýlem vzhůru.