Šéf protipirátských misí v Indickém oceánu Caner Bener upozornil, že dobrá připravenost posádek obchodních lodí je důležitější než kdykoli dříve.
JAK PIRÁTI ÚTOČÍVlastní útok podniká sedm až deset po zuby ozbrojených mužů na rychlých člunech. K lodi se blíží nepozorovaně z boku. Jakmile se plavidla zmocní, na palubu přichází asi 50 pirátů. Dalších pět desítek čeká na pobřeží pro případ potíží. |
"Naše schopnost předcházet útokům se zvýšila, ale i piráti zlepšili svoji taktiku," varoval Bener v televizi CNN.
Podle amerických námořních sil uskutečnili letos bukanýři nejvíce útoků v dubnu. Pak přinesly monzunové větry k břehům východní Afriky vydatné deště a piráti nemohli kvůli vysokým vlnám na otevřené moře. Monzunové období ale končí a piráti jsou zpátky v plné síle.
Ale jak se útoku vyhnout? Námořní síly posádkám doporučují, aby dodržovaly bezpečnostní pravidla. Měly by především plout po vytyčených námořních trasách a před vplutím do Adenského zálivu upozornit bezpečnostní centrum Evropské unie nebo vojenské lodě v oblasti.
Oblast hlídá 34 lodí ze 16 zemí světa
Podle agentury Bloomberg oblast hlídá 34 lodí ze 16 zemí světa, rozsáhlé teritorium střeží například lodě EU nebo NATO, ale také vojenské flotily Indie, Číny, USA nebo Ruska. Plavidla ale hlídají rozsáhlé území, a tak jim občas malá bárka plná pirátů proklouzne. - čtěte Piráti letos útočí dvakrát víc než loni. Hlavně ti somálští
Jen od začátku letošního roku se ozbrojenci pokusili unést 130 lodí a v 28 případech se jim to i podařilo. Poslední neúspěšný pokus uskutečnili bukanýři lačnící po tučném výkupném 13. července.
V současnosti zadržují deset lodí se 190 námořníky. Většinou žádají výkupné od půl milionu do dvou milionů dolarů. Zatím nejvyšší sumu zřejmě vyinkasovali za ropný tanker Saudské Arábie Sirius star. Na kontě jim tehdy přibyly tři miliony dolarů. - o únosu si přečtěte zde
Nejkritičtější oblastí je pro obchodní lodě Adenský záliv, který je na cestě k Suezskému průlivu. Tato oblast je přitom hlavní obchodní "tepnou" pro převoz zboží mezi Asií, Evropou a Amerikou. Projede tudy pětina světového obchodu.
Mnoho kapitánů však kvůli pirátům začalo v poslední době raději volit delší cestu k americkému pobřeží - kolem mysu Dobré naděje. Časté útoky pirátů zvýšily i cenu za pojištění převáženého nákladu.
SOMÁLŠTÍ PIRÁTIVody kolem Afrického rohu v Adenském zálivu patří k nejnebezpečnějším na světě. Piráti sice přepadávají lodě i v Malackém průlivu u Indonésie či u břehů Nigérie, ale ne tak intenzivně jako u Somálska. Země totiž nemá od začátku 90. let funkční vládu. Stát je rozložen na několik regionů s vlastními přechodnými vládami, které si s piráty neporadí. Piráti jsou většinou mladí Somálci z chudých oblastí, z nichž mnozí mají zkušenosti z obchodních lodí. Zdroj: ČTK, CNN a BBC |