Do Týdnů mediálního vzdělávání se zapojilo přes 60 novinářů a desítka organizací, včetně České tiskové kanceláře, a zahájila je debata v pražském Goethe institutu na téma Novináři ve volbách.
Aktivity, které se při několikatýdenní akci uskuteční ve školách, mají podle organizátorů informovat žáky o fungování médií a rozvíjet jejich schopnost kriticky nahlížet na mediální sdělení. Například mottem loňského ročníku bylo „O pravdu?“ a připomínalo důležitost rozlišování pravdivých a důvěryhodných informací v době, kdy se zejména na sociálních sítích rychle šíří množství nepravdivých zpráv.
Česká školní inspekce nedávno uvedla, že děti sice mají poměrně dobré znalosti o fungování a roli médií, ale mají potíže s interpretací zprávy či poznání manipulace ve sdělení. Na dostatečně dobré úrovni není podle inspekce ani samotná mediální výchova ve školách.
Právě s interpretací zpráv a poznáním manipulace ve sdělení mají současní školáci podle inspekce problémy. Z průzkumu, který provedla ve školním roce 2017/2018 na českých základních a středních školách, vyplynulo, že žáci nejlépe dovedou poznat mediální žánr nebo ví, jak se v čase média vyvíjela.
Větší potíže žákům dělá porozumění delší zprávě, vyhodnocení postoje jejího autora a pravdivosti sdělení. S touto částí si poradila zhruba desetina testovaných žáků. Nejhůře jsou na tom žáci v učebních oborech. Podle inspekce se ale školy málo věnují rozvoji těchto dovedností žáků. Učitelům přitom chybí metodická podpora i pomůcky, více než dvě třetiny se jich v mediální výchově proto vzdělávají samy.
Při kontrolách výuky inspektoři zjistili, že se mediální výchova vyučuje většinou jako průřezové téma v různých předmětech a v 70 procentech škol se této tématice věnuje polovina učitelů. Dělají například exkurze do médií, pořádají pro žáky besedy s odborníky, vydávají školní časopisy a snaží se naučit děti přemýšlet o obsahu sdělení a bezpečně používat internet.
Přibližně třetina učitelů se mediální výchově věnuje kvůli svému vlastnímu zájmu o toto téma. Kurz mediální výchovy na vysoké škole nebo v dalším vzdělávání absolvovala asi desetina učitelů.
Z loňského průzkumu agentury Median vyplývá, že většina vyučujících se cítí ve výuce mediální výchovy nejistě a postrádá podporu.