Zásadní změnou oproti spíše strojenému a strohému zpravodajství tehdejší České televize byla přítomnost dvou hlasatelů ve studiu. Nova přinesla podstatně uvolněnější styl, kdy se moderátoři spolu na obrazovce nenuceně bavili jako by vlastně nebyli ve vysílání.
Dvojici moderátorů do té doby žádná televize u nás neměla. „Smyslem bylo umožnění komunikace mezi sebou a také směrem k divákům,“ popsal v Rozstřelu Jan Vávra, který byl počátcích vysílání šéfem zpravodajství Novy, Vávra. „Zkoušeli jsme různé varianty, starší dvojice nebo mladší, s ženou blondýnkou nebo brunetou,“ vzpomíná.
Inspirací byla mimo jiné britská televize Sky News. „Zpravodajství TV Nova bylo postaveno na principu, že jsme každý večer srozumitelně provedli naše diváky pro ně neznámým, nepochopitelným a částečně nepřátelským světem,“ píše pak ve své knize Moc a nemoc televize Nova.
Reportéři se dostali do centra dění
Novinkou na tehdejší mediální scéně byl vstup reportéra před kamerou, takzvaný stand-up. Do té doby se redaktoři odhlašovali v komentáři namluveném k záběrům, tedy asynchronům. Na Nově se začali reportéři objevovat v záběru kamer přímo tam, kde se něco dělo. Diváci se tak zprostředkovaně ocitli přímo na místě události. „Učili jsme se od amerických poradců, například stand-upy tehdy neexistovaly,“ připomíná Vávra.
Nově se podařilo úspěšně do České republiky zavést osvědčené metody komerčních televizí. Zkrátila například stopáž příspěvků. Zatímco reportáže v České televizi byly v té době běžně i tříminutové, nováckým reportérům musela stačit minuta, maximálně minuta a půl.
„Veřejnost unavená politikou uvítala zpravodajství Novy, které místo schůzí dávalo prostor skandálům a katastrofám a snažilo se přistihnout veřejné činitele v nedbalkách,“ píše Šmíd v jednom ze svých textů věnovaných historii televizního vysílání u nás. Na vstupy reportérů, kteří v záběrech popisovali, co se na místě stalo a používali i expresivní vyjádření, diváci hleděli doslova v úžasu.
Nova přinesla dynamiku, ale i bulvarizaci
V Televizních novinách ubylo politiky, zato do hlavní večerní zpravodajské události přibyly kriminální příběhy ze soudních síní i příspěvky týkající se běžného života obyčejných lidí. Zpočátku měla Nova na podobu českého televizního zpravodajství spíše pozitivní vliv, přiblížilo se standardu západních zemí. Zájem o problémy běžných lidí však postupně podle mediálního experta Jana Jiráka zmutoval v triviální bulvár.
„Nova vnesla do zpravodajství větší výrazovou dynamiku (bohužel, včetně hereckých akcí reportérů při hraných stand-upech, expresivní subjektivní kamery či hudebního podkresu) a nakonec i tematickou pestrost,“ řekl iDNES.cz Jirák. Negativně naopak na Nově hodnotí snahu o výraznou personalizaci zpravodajství, kdy se z moderátorů a reportérů vytváří celebrity.
Nova svým stylem ovlivnila i veřejnoprávní ČT, která se musela přizpůsobit, připomíná Šmíd. Došlo tak na zkracování příspěvků ve zprávách, ubylo reportáží k tématům, kterým nikdo nerozuměl, po vzoru investigativního pořadu Na vlastní oči vznikly podobné programy i na ČT.
Zcela nových pořadů, které přinesla Nova, bylo více. Natočila první český sitcom Nováci, přišla s vlatním pořadem Tabu o společensky choulostivých tématech, nabízela i erotický pořad Peříčko.
První vysílání Televizních novin