Nahrávat na závěr turné je zřejmě dobrý nápad: skupina se perfektně sehrála, drží pohromadě a všechny nástroje se téměř nepřetržitě, alespoň jemně, prolínají. Impozantní a hutný zvuk Fečovy basy, která v sólech neztrácí invenční logiku a souvislost (například v rozsáhlém vstupu v Hobzekově Humblebee Dance), znovu naznačuje, že bez ohledu na generační příslušnost tu vyrůstá jeden z našich nejpozoruhodnějších kontrabasistů. Hobzekovy bicí se uplatňují zvukově výrazněji, než v našich dnešních souborech bývá obvyklé; ve své uvedené skladbě předvede také hezké zvukově i invenčně nápadité rozsáhlé sólo. A nesporné obohacení představuje nový přírůstek souboru, pianista Petr Beneš. Jeho výrazný úhoz a tónová barva možná zčásti vděčí za svůj účinek i dokonalému přijetí a mixáži, ale v každém případě jde o jméno, které stojí za zapamatování.
V bonusu navíc, v živě nahrané bopové klasice Moanin, se ke kvartetu přidá americký altsaxofonista Bobby Watson, zhruba o třicet let starší, než jeho čeští kolegové. Jako bývalý člen Jazz Messengers Arta Blakeyho vdechne téměř dvanáctiminutové verzi kultovního titulu Moanin autentickou atmosféru klubového jam session.
Ostatní část repertoáru na tomto CD představují dva další standardy (Izrael, It Could Happen To You) a pět originálů, o něž se podělili Šmoldas, Fečo a Hobzek. Je to klasický chorusový jazz, který tu nejlépe vychází v pomalých tempech: z Fečovy Lenky, věnované jeho ženě, dýchá intenzívní cit. Šmoldasova kytara v jeho vlastní skladbě Not a Jazz Tune, jakoby klasické baladě s rytmizovaným středem, účinně střídá motivky a nálady a drží lyrickou atmosféru.
Z plejády nahrávek naší třicátnické generace se toto album poněkud odlišuje: nejen tím, že jde o v Americe pořízenou nahrávku na konci dlouhodobého turné. Ale na rozdíl od našich domácích studiových produkcí tu neslyšíme snahu o rozšíření známého modelu, ale spíše o jeho dokonalé naplnění, tendenci, která je dnes bližší anglo-americké oblasti, než Evropě. Pro posluchače tohoto druhu hudby i pro návštěvníky, navyklé na atmosféru jazzklubů, je to příjemný a vzrušující zážitek.
A albuLibor Šmoldas Quartet: 18 Days. 2.000 Miles CD, stopáž 59:24 minut. Vydala firma New Port Line. CD obsahuje tyto skladby: |