Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tunel v Jeseníkách chtějí i dráhy

  8:37aktualizováno  8:37
Společnost Lesostavby, která prosazuje stavbu tunelu pod Červenohorským sedlem v Jeseníkách, možná získá vlivného spojence. České dráhy totiž začaly uvažovat o tom, že by pod sedlem mohl jezdit i vlak.

O železniční trati v tunelu začnou v nejbližší době České dráhy jednat se zástupci Olomouckého kraje, společností Lesostavby i obcemi Jesenicka. Z prvních reakcí na tento záměr vyplývá, že k vlakům se zdejší obyvatelé staví vstřícněji než k tunelu, který by sloužil jen silniční dopravě.

České dráhy si slibují, že jim tunel umožní zrychlit vlakovou dopravu mezi Šumperkem a Jeseníkem a železniční doprava zde bude konkurenceschopnější.

"Rovnou říkáme, že pokud nebude pod sedlem železniční tunel, tak tato trať degraduje na lokálku místního významu. Bude stále více skomírat, až se jednou zruší. A my tomu chceme zabránit," uvedl Bohumil Pokorný z odboru podnikové strategie Generálního ředitelství Českých drah.

Oficiální jednání se ještě nekonala, oddělení podnikové strategie však už vyzvalo příslušné pracovníky, aby zjistili, co by účast na tomto projektu pro České dráhy znamenala. "Myslím, že do toho ještě můžeme vstoupit. Můžeme také pomoci s propagací této stavby i ovlivněním veřejnosti," soudí Pokorný.

Vlaky v tunelu mají podporu
"Určitě se tomu bránit nebudeme," reagoval na záměr Českých drah technický ředitel Lesostaveb Jan Doležel. Uvedl, že uvažují i o tom, zda by se pro železniční trať nedal použít únikový tunel.

K vlaku pod sedlem jsou vstřícní i zástupci Olomouckého kraje. "To by bylo jedině dobře," uvedl hejtman Jan Březina. "Železniční doprava by mohla minimalizovat tranzitní silniční přepravu. I když si myslím, že obavy z ní jsou zbytečné. Tunel nebude tak velký, aby umožnil hustý provoz," dodal.

S myšlenkou, aby pod sedlem jezdil i vlak, podle Březiny dokonce přišli autoři studie, která posuzuje vliv této stavby na životní prostředí. "Jednali jsme o tom na ministerstvu životního prostředí a minulý týden i se zástupci okresů. Je to věc, o které se silně uvažuje," řekl Březina.

Se stavbou pomůžou americké banky
Kvůli stavbě a provozování tunelu chtěly Lesostavby původně vytvořit společnost, ve které by měly majetkovou účast i některé obce regionu. "Tuto myšlenku jsme však pro malý zájem opustili. Nyní se soustřeďujeme na jednání s možnými investory," řekl Jan Doležel z Lesostaveb.

Jednoho vážného zájemce však už podle něho mají. "V této fázi nemohu sdělit jméno. Mohu jen říci, že jde o konsorcium amerických bank, které chtějí financovat celý projekt," prozradil Doležel.

Místním lidem se tunel nezamlouvá
Záměr vybudovat pod Červenohorským sedlem tunel však v některých okolních obcích narazil na tuhý odpor. Zejména se nelíbí v Loučné nad Desnou a Bělé pod Pradědem.

"Jsme ochotni diskutovat o variantě, která by jeho vyústění posunula mimo obec. Totéž platí i pro využití tunelu pro železniční dopravu, které považujeme za prospěšné," řekl místostarosta Bělé František Kružík.

V Loučné jsou ještě rezolutnější. Obec bude dokonce požadovat, aby vláda silniční tunel v navržené podobě vyřadila z územního plánu Jeseníků. Železniční tunel však starosta Pavel Martínek nezavrhuje. "Pro budoucnost by měl určitě větší význam než silniční tunel," myslí si starosta Loučné.

Doležel ze společnosti Lesostavby však upozornil, že pro stavbu tunelu souhlas obou obcí nutně nepotřebují. "Rádi bychom ho měli, protože nechceme jít proti nim. Teď je však těžké o čemkoliv jednat, protože některé obce se zakopaly. Pokud bude tunel uznán jako veřejně prospěšná stavba, souhlas obcí nebude třeba," dodal Doležel.



Hlavní zprávy

Nejčtenější



Další z rubriky

ŽIVĚ: Hromadné nehody uzavřely dálnici D1, jih Moravy hlásí kalamitní stav

Sníh komplikuje dopravu na dálnici D1, stalo se několik hromadných nehod. (16....

I po několika hodinách stále stojí doprava na dálnici D1, a to na 99. kilometru u Humpolce. Další problémové místo, a...

Klenoty první den viděly asi tři tisíce lidí, čekalo se necelou hodinu

České korunovační klenoty

Výstavu korunovačních klenotů ve Vladislavském sále Pražského hradu první den vidělo 3 124 lidí, řekl Jakub Tichý z...

Největší českou vlajku skládali v tělocvičně a stěhovali „jako epopej“

V Pelhřimově představili největší českou vlajku. Má rozměry 18 krát 12 metrů a...

Je tak velká, že se ani na výšku nevejde do brněnského veletržního pavilonu. Aby ji složili, museli si její výrobci...

Najdete na iDNES.cz