Dnešní mladý jazz čerpá ze všech etap jazzové historie, přičemž ovšem většinou dbá na to, aby se od nich náležitě odlišoval. Ale ještě nikdo z našich mladých se tak otevřeně nepřihlásil k dědictví free jazzu - a to zase s typickým mírně zdrženlivým odstupem. Album Projektu Z je především impozantní autorskou vizitkou kytaristy Petra Zelenky. Ze čtrnácti nahrávek je podepsán nebo spolupodepsán na všech kromě jedné, spoluúčast dalších členů jeho projektu je ovšem dostatečně patrná. Jako sólista se celkem drží v pozadí, albu vévodí značně volné dialogy obou dechů. Mohou mít značně odlišnou barvu, podle toho, po kterém ze svých nástrojů Bárta sáhne, a také značně odlišnou náladu.
Jako tvůrce premiérového autorského alba Zelenka obstál až s překvapivým úspěchem. Témata ovšem neplní funkci standardních evergreenů, všechno je spíše fragmentární, k sobě jsou zde skládány krátké úryvky, občas opakované s téměř minimalistickou výdrží. Mezi delší (ale nanejvýš pětiminutová) čísla jsou vkládány minutové až dvouminutové kraťasy, které navodí náladu a dojem - a končí… Parejova flétna se možná dostane ke slovu nejčastěji: pro naše soubory je zřejmě velmi užitečná spolupráce se zahraničním partnerem, který do našeho rybníka vnese docela jiný proud.
Nemělo by mnoho smyslu hodnotit oněch čtrnáct skladeb jednu po druhé; podstatný je celkový dojem. Pokud jde o to, vytvořit v dnešním jazzu něco, co by improvizační metodou vytvářelo napětí, neztrácelo souvislost s jazzovou tradicí, souznělo s dnešní atmosférou hledání a bourání stylových hranic, a přitom mohlo udržet i pozornost tradičněji zaměřeného jazzového posluchače, může tento projekt nejen na zdejším hřišti znamenat objev.
O albuProjekt Z Skladby: 1. Výkřiky (Rodrigo Parejo, Marcel Bárta, Petr Zelenka) Obsazení: Zvuk: CD, stopáž 54:09 minut. Vydala firma Animal Music. |