Změny připravuje ministerstvo dopravy a detaily návrhu nyní dokončuje expertní ministerská komise. Přinese zřejmě i další významné novinky – například varovný dopis, který by dostal každý po dosažení osmi bodů.
A některé prohřešky ze seznamu bodovaných přestupků mohou úplně zmizet – například telefonování za volantem.
"Jak se změní bodový systém, bude jasné na přelomu března a dubna," řekl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Zkrácení doby, na kterou řidiči přicházejí o oprávnění řídit vůz, prosazuje například Václav Špička z Autoklubu České republiky.
"Klidně by to mohlo být jen na tři měsíce, protože i to je pro řadu lidí citlivý trest," uvedl Špička.
"Teprve až po druhém vybodování by člověk přišel o doklady na celý rok," doplnil.
Hlavně ne nové úředníky
Tento návrh má velkou šanci, že ho podpoří většina členů komise. U ostatních navržených úprav to tak jednoznačné být nemusí, jak dokazuje včerejší průzkum MF DNES, která oslovila několik klíčových členů komise.
"Mně by se líbilo, aby lidé dostávali varování, když nasbírají určitý počet bodů. Jen by to nesmělo znamenat, že radnice budou nabírat nové úředníky," prohlásila poslankyně za ODS Eva Dundáčková, která v komisi také.
Postoj expertů je přitom pro osud navržených změn klíčový. Pokud úpravy podpoří většina členů komise, ministerstvo je do chystané novely zákona rozhodně zapracuje.
Přes komisi zřejmě neprojde ani návrh, aby úřady musely všechny bodované přestupky projednat do tří měsíců. Její členové se totiž obávají, že by to úředníci nestíhali. Podle zákona na to nyní mají celý rok a i tak jim vyřizování přestupků působí značné problémy.
Velkou šanci má u většiny členů komise naopak návrh na rychlejší odečítání bodů. Pokud by pro něj zvedli ruku i poslanci, znamenalo by to, že by řidič mohl mít čisté konto už po roce a půl. A to i v případě, že by předtím nasbíral až 11 bodů.
Aby vymazání dosáhl, musel by však jezdit rok a půl podle pravidel.
I podle platného zákona mají lidé na mazání bodů nárok. Ale není to tak rychlé. První čtyři body úředníci řidiči umáznou, pokud od posledního prohřešku jezdí rok bez přestupku. O další čtyři body "přijde" i po druhém roce slušného ježdění. Úplně čistého konta řidič dosáhne až po třech letech.
Zhasnutá světla bez bodu?
Nejasné zatím je, jak by se měla změnit tabulka jednotlivých bodovaných přestupků. V ní je nyní celkem 41 prohřešků za volantem, za které hrozí trestné body. Podle některých expertů je to zbytečně moc.
"Je nesmyslné, aby byli řidiči trestáni třeba za mírné překročení rychlosti," zmiňuje nejčastější výtku předseda Asociace dopravních psychologů Alois Hudeček. Stejně kriticky se část členů komise staví i k bodům za zhasnutá světla nebo telefonování při řízení.
"Chápu, že telefonování řidiče může rozptylovat. Proč však stejně netrestáme i to, když lidé při řízení něco jedí?" namítá poslankyně Dundáčková.
Mezi bodovanými přestupky by se naopak mohly nově objevit některé jiné prohřešky. Třeba nedodržení bezpečné vzdálenosti, za které nyní hrozí jen pokuta.
Podle aktuálních údajů má nyní na svém kontě alespoň jeden bod přes 554 tisíc řidičů. Od července 2006, kdy začal bodový systém platit, se už "vybodovalo" přes šest a půl tisíce lidí, kteří přišli o řidičský průkaz. Osm bodů – což je hranice pro uvažované zasílání varovného dopisu – má nyní přes sedm tisíc řidičů.