Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Trendy v digitálním prostředí pro rok 2018

  8:19aktualizováno  8:39
Předpovídat potřeby zákazníků, znát v reálném čase nejnovější trendy, pečlivě sbírat veškerá data, zaměřit se na uživatele skrz všechna jeho zařízení, produkovat snadno zakoupitelný obsah, pracovat obecně s personalizací, ale i např. s virtuální realitou nebo chatboty. To je jen stručný přehled technologií, které při správném využití pomohou získat digitálním marketérům v roce 2018 náskok před konkurenty.

| foto: Max PixelMediahub

Vyhledávače jsou nejen jedním z hlavních kanálů přivádějících zákazníky, ale také skvělým nástrojem pomáhajícím sledovat zákazníkovy potřeby a přání. Každou vteřinu jen samotný Google odbaví desetitisíce dotazů a má tedy perfektní přehled o tom, co je zrovna trendy. Podle svých algoritmů pak dalším uživatelům našeptává, co by mohli chtít hledat, i když o tom ještě nevědí. Výsledky vyhledávání jsou neustále vylepšovány a profil samotného uživatele je plný dat. Například Amazon zná do detailu zvyky svých zákazníků, může tak jednoduše předvídat jejich další chování. Aniž by kupující něco hledal, dostane relevantní doporučení na další zboží. Tento trend se bude v budoucnu jen dále rozvíjet, čím podrobnější data prodejci o svých zákaznících mají, tím přesnější a relevantnější obsah jim jsou schopni nabídnout.

Data o svých uživatelích sbírají pochopitelně všichni. Průměrný člověk k internetu přistupuje ze tří různých zařízení. Spojením dat ze všech zařízení již ne na základě cookie, ale prostřednictvím uživatelova unikátního identifikátoru, umožní zadavatelům reklamy propojit všechna zařízení s konkrétním člověkem a nabídnout mu tak jedinečnou zákaznickou zkušenost, která není takřka ničím limitovaná.

Značky a zadavatelé reklamy samozřejmě využívají zařízení jen jako prostředku k osobnější komunikaci s uživateli. Aby mohly fungovat personalizovaně, používají nástroje, které jim takovou komunikaci umožňují.

Chatboty jsou příkladem umělé inteligence a automatického učení, operují uvnitř messagingových služeb. Značky tak mají šanci s lidmi komunikovat v prostředí, které je jim blízké a které běžně používají pro kontakt s kamarády. To je obrovská výhoda. Chatbot pak musí poznat, co uživatel vlastně chce, a srozumitelně odpovědět. Ze začátku může být komunikace trochu kostrbatá, ale chatboty se neustále učí a jejich komunikační dovednosti jsou stále lepší. Časem tak dokáží nahradit masivní zákaznické podpory, na které se lidé obracejí pořád s tím samým. Kapacitu si značky uvolní na rychlejší a flexibilnější podporu zákazníkům, kteří řeší specifické problémy.

Největší hráči na trhu, např. Facebook, Google, Apple nebo Amazon, se již dlouhá léta připravují na to, co nyní poznáváme v praxi. Personalizace reklam na základě uživatelových zájmů, jeho věku, bydliště, stupně vzdělání, internetových stránek, které navštívil, nebo toho, co se právě chystá koupit, je již dnes běžnou praxí všech globálních, ale i lokálních hráčů. Značky, které přemýšlejí komplexně o chování zákazníků v dnešním světě, s těmito daty samozřejmě pracují a své současné nebo potenciální zákazníky oslovují  konzistentním obsahem napříč platformami a zařízeními. Pokud si uživatel může vybrat, co a kde bude číst nebo prohlížet, jeho vztah ke značce to jenom posílí. Zvlášť je-li obsah relevantní i vůči fázi nákupního cyklu, ve které se právě nachází. Jiný obsah tak zadavatel bude nabízet uživateli, který jeho značku nezná, jiný tomu, kdo nákup jeho produktu nebo značky zvažuje, a jiný zákazníkovi, který si u něj objednává pravidelně.

V rámci personalizace je důležité zaměřit se nejen na reklamní formáty a jejich cílení, ale i na cílové stránky, kde má dojít k samotnému nákupu. Velice často jsou to právě tyto stránky, které rozhodnou o tom, zda vaše značka bude připadat uživatelům důvěryhodná, jednoduše se na ní zorientují, najdou, co hledají, neztratí se v nákupním procesu atd. Personalizace může proběhnout v několika úrovních. Jednak je možné na základě testování připravit variantu webu, která je pro všechny nejpřijatelnější. Zde se personalizace vlastně rovná klasické webové optimalizaci na základě uživatelské zkušenosti. Dalším stupněm je segmentace, tedy příprava několika variant obsahu pro různé skupiny uživatelů definovaných společnými znaky. Nejpokročilejší variantou je pak vytváření dynamických personalizovaných stránek pro každého uživatele na základě jeho předchozích preferencí a chování.

Dalším zajímavým trendem je virtuální realita. Čím dál více značek nějakým způsobem s tímto trendem pracuje, stále se však jedná o spíše okrajový, ačkoli velmi atraktivní komunikační kanál. Náležitě vybavení zákazníci mohou do virtuálního světa značek vstoupit prostřednictvím svého mobilního telefonu nebo tabletu, případně pomocí dalších zařízení. Právě tato zařízení se stanou hlavními hybateli a infrastrukturou pro vstup do virtuálních světů značek. Oproštění se od fyzického světa může být pro zákazníka jedinečnou a nezapomenutelnou zkušeností, tak proč ji nespojit se značkou nebo produktem. Dobrým začátkem mohou být VR videa nebo streamy, stále však musíme mít na paměti vhodnost tohoto kanálu vzhledem k naší cílové skupině, značce a především cílům celé komunikace.

Jak je patrné z předešlých odstavců, současné i budoucí online trendy jsou vystaveny na znalosti uživatelů a sběru dat o nich. Evropská komise nyní schvaluje a projednává zákony, které by využití těchto dat měly velmi silně omezit. Zákon GDPR (General Data Protection Regulation), který vejde v platnost v květnu, je jen prvním kolem v zákonech, které využití osobních dat omezí. V tuto chvíli dochází k důraznému lobbingu firem přímo na půdě Evropského parlamentu. Zda se tedy výše popsané trendy budou příští rok dále rozvíjet nebo se v internetové reklamě vrátíme o několik takřka desítek let zpět, zůstává zatím velkým otazníkem.

Autorem článku je John Domas, zahájil svou kariéru na kreativních pozicích v USA, poté se věnoval rozvoji podnikání a působil také na několika manažerských postech. Ve 29 letech se stal nejmladším CEO ve skupině Havas Worldwide. V současnosti je Global Brand Director ŠKODA, CEO v agentuře Fallon Prague a Regional Business Development Director ve skupině Publicis One pro oblast střední a východní Evropy.

Autor:

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Omezí dávky i povolení. Litva a Polsko pomohou Kyjevu s vracením branců

25. dubna 2024  18:12

Litva hodlá pomáhat ukrajinským úřadům s navracením ukrajinských mužů v branném věku. Ve čtvrtek to...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  18:09

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

25. dubna 2024

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...