Dovolená na prosluněné Krétě pro české rekreanty skončila nepříjemným zážitkem na letišti v Heraklionu. Cestující, kteří měli odletět večer, strávili v letištní hale celou noc (více o případu v tomto článku). Jak tehdy pro iDNES.cz popsal jeden z turistů, lidé ani nevěděli, proč se jejich odlet neustále odkládá.
Probdělou noc na letišti může zahojit odškodné. Kdy je požadovat? |
Na vině byly technické závady letounu společnosti Travel Service. Podle cestujících byla situace na letišti neutěšená, spojem totiž cestovali i staří lidé a malé děti. „Atmosféra samozřejmě houstla, starým lidem chyběly léky, které měli v odbavených kufrech. Jeden pán tam dokonce kolaboval, nemohl ani chodit. Po několika hodinách se nám podařilo mu zavolat sanitu, která ho odvezla,“ vylíčil jeden z turistů Lubomír Znojil.
Z letiště je nakonec nad ránem Travel Service nechal rozvézt do hotelů, než se podařilo zajistit provozuschopné letadlo. Z řeckého ostrova pak Češi odletěli až následující večer.
Cestující mají nárok až na 600 eur
Klienti aerolinek mají v podobných případech nárok na odškodné. „Nejdřív jsme komunikovali s Fischerem (cestovní kancelář, pozn. redakce), ten nás posléze odkázal přímo na Travel Service a ti nám vzkázali, že budou vyplácet 400 eur na osobu, což je skvělé,“ sdělil v pondělí iDNES.cz Znojil. V přepočtu tak dostanou přes deset tisíc korun.
„Ano, všem klientům bude poskytnuta finanční kompenzace v souladu s evropskou legislativou,“ potvrdila redakci mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková. Lubomír Znojil je nicméně přesvědčen, že aerolinky postupují vstřícně i kvůli medializaci případu.
Podle evropského nařízení má cestující nárok na satisfakci, pokud zpoždění letu přesáhne tři hodiny. Výše kompenzace pohybuje v závislosti na vzdálenost cesty od 250 do 600 eur. Náhradu však klienti dostanou jen tehdy, pokud za zpoždění může dopravce, za prodlevu kvůli nepříznivému počasí cestující nedostane nic.