Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Němci položí koleje do Šluknovska, cesta do Děčína se zkrátí o polovinu

  13:01aktualizováno  13:01
Železniční spojení Šluknovského výběžku s Děčínem se výrazně zrychlí. Německé dráhy položí chybějících 750 metrů kolejí mezi saským městem Sebnitz a Dolní Poustevnou. Vlaky do Děčína pojedou přímo přes Sasko, díky čemuž se cesta zkrátí na polovinu. S dokončením trati se počítá v polovině roku 2014.

Železniční spojení Šluknovska se zbytkem kraje se zlepší, po šesti letech se dostaví trať mezi městy Sebnitz a Dolní Poustevna. (ilustrační snímek) | foto: Radek Miča, MAFRA

"Na trasách Pirna - Neustadt - Sebnitz a na české straně Děčín - Bad Schandau - Sebnitz - Rumburk by mělo jezdit každý den osm párů vlaků, tedy každé dvě hodiny," řekl Christian Schlemper, mluvčí Dopravního svazu Horního Labe Polabí (VVO), který dohodu o provozu a financování trati uzavřel s německou společností DB Netz AG.

Trať bude stát více než 2,8 milionu eur (zhruba 70 milionů korun) a kromě kolejí bude postaveno bezbariérové nádraží a nástupiště v Sebnitz, které zde chybí. Německá strana tak po šesti letech plní společnou dohodu o obnovení trati, která byla zničena po válce. Správa železniční dopravní cesty nechala za téměř 66 milionů korun zmodernizovat nástupiště v Dolní Poustevně, opravit koleje a přejezdy v září 2009. Od hranic do Sebnitz ale stále chybělo 750 metrů kolejí.

Mapa trati

Mapa trati

"Už dlouho se snažíme o odstranění rozdílů v pohraničí. Nyní je spojení s Dolní Poustevnou na dosah ruky a já jsem šťastný člověk," řekl starosta Sebnitz Micke Ruckh, který byl spolu s kolegou z Dolní Poustevny Miroslavem Jemelkou nejurputnějším bojovníkem za trať.

Z Děčína do Dolní Poustevny je to nyní vlakem 88 kilometrů. Během cesty trvající dvě a čtvrt hodiny se musí až čtyřikrát přesedat. Po propojení bude cesta dlouhá 44 kilometrů trvat jen 40 minut.

Pohodlné spojení pro turisty

"Je to dobrá zpráva. Pro nás je to spojení strašně moc důležité. Lidé se snadněji dostanou k lékaři, za prací, děti nebudou muset zůstávat přes víkend na internátu, přijedou domů," popsal praktický přínos Miroslav Jemelka, kterému za ty roky v kanceláři leží stohy papírů týkajících se této železnice.

Výrazně se zkrátí i doba strávená ve vlaku například na trase Děčín - Velký Šenov, místo dvou hodin lidé pojedou jen hodinu a 25 minut. Nová trať může přinést Šluknovsku také pracovní příležitosti, protože se podstatně zlepší šance turistů pohodlně se dostat do Národních parků České a Saské Švýcarsko, což by mohlo ve výběžku nastartovat další podnikání. "To je pro náš kraj další velkou výhodou," uvedla mluvčí kraje Magdaléna Hanáčková.

Příliv návštěvníků by mohl zachránit i vláček na trase Rumburk - Krásná Lípa - Panský - Brtníky - Mikulášovice - Dolní Poustevna, kde nyní lokálka jezdí jen o víkendu a uvažovalo se o jejím úplném zavření.

I pro samotný Národní park České Švýcarsko je trať velmi důležitá. Po otevření Sebnitz by totiž vlaky mohly projíždět prakticky celou oblastí Českosaského Švýcarska až po Lužické hory. Oba parky usilující o zápis do UNESCO tak dostávají další trumf - ekologické dopravní spojení jednou z nejkrásnějších oblastí střední Evropy.

Na trať vyjedou moderní vlaky

Jednou z podmínek otevření trati mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz je, že na české straně a přes hranice budou jezdit moderní vlaky, které by odpovídaly německým normám. Šluknovský výběžek tak má velmi reálnou naději, že jej budou křižovat nejmodernější vlaky v celém kraji.

České dráhy už počítají s tím, že na novou trasu a do Německa vyšlou moderní regionální motorové vlaky RegioShark, kterým se nejen podle názvu ale i vzhledu okamžitě začalo říkat žralok.

"Zatím se zde testují a jezdí bez cestujících, kteří se s nimi svezou příští rok," sdělil mluvčí drah Petr Šťáhlavský a dodal, že na Šluknovsku by jich mělo příští rok jezdit osm.

Ve výběžku také jezdí na pravidelných trasách nové soupravy Desiro. Na trase Varnsdorf - Liberec se můžete svézt moderním vlakem Trilex německé společnosti Vogtlandbahn.



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Po těžké nemoci zemřela ve věku 49 let wimbledonská vítězka Jana Novotná

Wimbledonská vítězka Jana Novotná (1998)

Český tenis přišel o jednu ze svých nejvýraznějších osobností, v neděli zemřela wimbledonská šampionka Jana Novotná....

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...



Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

Výsledky testů pásových obrněnců. Armádním požadavkům vyhověly všechny

Obrněnec Puma během armádních testů na Libavé

Bitva o zakázku za 50 miliard může začít. Tedy až bude nová vláda a vypíše tendr na dodávku 210 pásových obrněných...

A vařila jste mu? Týrané ženy narážejí u soudů na necitlivý přístup

(ilustrační snímek)

Čím jste ho vyprovokovala? Proč jste neodešla při první ráně? A vařila jste mu? I takové otázky někdy míří na ženy, jež...

Půjčte nám pohledy i památníky, prosí kladrubský hřebčín

Zástupci dánského království vybírali starokladrubského bělouše pro dánský dvůr,

Národní hřebčín v Kladrubech nad Labem se obrací na veřejnost s prosbou. Odborníci potřebují prohloubit znalosti o...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.