Trasa metra B slaví výročí, komunističtí pohlaváři ji otevřeli přesně před 25 lety

  15:10aktualizováno  15:10
Přesně 2. listopadu 1985 se sešli komunističtí pohlaváři ve stanici metra B Náměstí Republiky. Přestřihli pásku a zahájili provoz na lince B. Trasa měla sedm stanic a měřila 4,9 kilometru.

Soudruzi přestřihli pásku ve stanici metra Náměstí Republiky a zahájili tak provoz na trase metra B. | foto: Archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy

Výstavba třetí trasy pražského metra označené jako I.B začala v roce 1979. Výstavba prvního úseku "béčka" trvala vzhledem ke geologickému podloží celých šest let. V prvním plánu projektanti navrhli a vyprojektovali trasu se sedmi stanicemi. Konečnými byly Sokolovská (dnes Florenc) a Smíchovské nádraží.

Hloubení stanice Smíchovské nádraží. Vpravo je budova vlakového nádraží.

K nepoznání a doslova v obří jámu se proměnila na několik let křižovatka Anděl na Smíchově. Tady se začal budovat jeden ze dvou výstupů stanice Moskevská. Její interiér se od ostatních stanic lišil, byl totiž z mramoru po vzoru metra v Moskvě a navrhli ji projektanti ze SSSR. O pár dní později byla v Moskvě otevřena stanice Pražskaja.

Stavba stanice metra B Moskevská (dnes Anděl) na křižovatce Anděl. Vlevo stojí bývalá továrna Tatra, vpravo je Štefánikova ulice s budovou, kde nyní sídlí radnice Prahy 5.

Stanice byla v zemi nejdřív vyhloubena, jak je vidět na fotografii nahoře, po dokončení ji dělníci zakryli. Dnes na jejím místě stojí kancelářská budova a obchody. Stejný postup byl Na Knížecí, kde je do vestibulu hned několik vstupů. Stanice nesla jméno Moskevská.

Vstup do stanice Moskevská (nyní Anděl) Na Knížecí.

Se složitým geologickým podložím se projektanti a dělníci potýkali zejména v centru Prahy, například při výstavbě stanice Můstek nebo Náměstí Republiky. Stanice se tenkrát takzvaně hloubily, to znamená, že se z povrchu vykopala veliká jáma a potom se "zastřešila".

Stavba stanice metra B Můstek na Jungmannově náměstí. Pohled do Jugmannovy ulice..Stavba stanice metra B Náměstí Republiky. Vlevo ulice Na Poříčí, vpravo bývalá celnice a ulice V Celnici.

Na stavbu stanice Můstek vjížděli stavbaři z Jungmannovy ulice (vlevo). Při stavbě stanice Náměstí Republiky (vpravo) v podstatě vyhloubili celé náměstí před bývalou celnicí.

Další úsek, který pak začali dělníci na "béčku" kutat, byl označen III.B a vedl ze Smíchovského nádraží na Dukelskou, která dnes nese název Nové Butovice. Měl tři nové stanice: Radlická, Švermova (nyní Jinonice) a zmíněnou Dukelskou. Zprovozněn byl v roce 1988.

Část trasy označená jako II.B z Florence na Českomoravskou byla zprovozněna až po sametové revoluci 22. listopadu 1990. Měřila 4,4 kilometru a měla čtyři stanice.

Stanice metra B Palmovka, která byla otevřena 22. listopadu 1990.

Mezi nově otevřenými stanicemi byla po revoluci stanice Palmovka (na snímku). "V devadesátých letech se dostavěla linka až na Zličín a později i na druhé straně k Černému mostu," řekl iDNES.cz historik Dopravního podniku Pavel Fojtík.

PRAŽSKÉ METRO V DATECH

6. ledna 1966 - zahájena výstavba podpovrchové tramvaje

15.března 1967 - výstavba první stanice metra - Hlavní nádraží

20.ledna 1969 - zahájena ražba prvního tunelu metra mezi stanicemi Pražského Povstání a Vyšehrad

24. března 1971 - rozhodnuto o nákupu vozů typu Ečs ze SSSR

9. května1974 - zahájen provoz na prvním provozním úseku trati C

12. srpna 1978 - zahájen provoz trati A

2. listopadu 1985 - zahájen provoz trati B

22. února 1990 - přejmenováno 13 stanic: Leninova - Dejvická, Dukelská - Nové Butovice, Švermova - Jinonice, Moskevská - Anděl, Sokolovská - Florenc, Fučíkova - Nádraží Holešovice, Gottwaldova - Vyšehrad, Mládežnická - Pankrác, Primátora Vacka - Roztyly, Budovatelů - Chodov, Družby - Opatov, Kosmonautů - Háje

13. - 15. srpna 2002 - povodeň zničila 19 stanic, škody byly 7 miliard

22.3.2003 obnoveny poslední dvě stanice Křižíkova a Invalidovna

26. června 2004 - prodloužení trasy C o stanice Kobylisy a Ládví

8. května 2008 - zatím poslední zprovozněný úsek z Ládví do Letňan

12. dubna 2010 - poklepání základního kamene prodloužení trasy A z Dejvické do Motola

Autor:



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Zemřela chovatelka uštknutá mambou, podle lékařů ale z jiné příčiny

Mamba zelená, kterou odchytil herpetolog do boxu. (05.10.18)

Žena, kterou v minulém týdnu uštkla mamba zelená, zemřela. Podle lékařů ale nebyl příčinou útok smrtelně jedovatého...

Soud zprostil viny policistu, který zatarasil cestu ujíždějícímu motorkáři

Policisté podpořili kolegu Šimona Vaice /na snímku/, kterému hrozí trest za...

Obvodní soud pro Prahu 8 zprostil viny policistu Šimona Vaice, obviněného z těžkého zranění ujíždějícího motorkáře tím,...



Tenhle objev se vymyká všemu, říká o úspěchu českých egyptologů jejich šéf

Ředitel Českého egyptologického ústavu Miroslav Bárta.

Čeští egyptologové opět potvrdili, jak jsou mimořádně úspěšní na své koncesi v Abúsíru nedaleko Káhiry. Oznámili další...

Zeman opět v živém vysílání mluvil vulgárně. O ekonomických „zm*dech“

Prezident Miloš Zeman vystoupil 5. října 2018 v Jízdárně Pražského hradu na...

Prezident Miloš Zeman v živém vysílání veřejnoprávního Českého rozhlasu opět mluvil vulgárně. Nejprve se ujistil, že...

Kvůli Zemanovým vulgaritám jsem chtěl vysílání ukončit, řekl moderátor ČRo

Prezident Miloš Zeman vystoupil 5. října 2018 v Jízdárně Pražského hradu na...

Prezident Miloš Zeman v pondělním živém vysílání Českého rozhlasu označil solární barony za ekonomické zm*dy. A opět...



Další z rubriky

Drahoš i Hilšer vstoupí v Senátu do klubu Starostů a nezávislých

Nově zvolení senátoři Marek Hilšer (vlevo) a Jiří Drahoš oznámili vstup do...

Noví senátoři Jiří Drahoš a Marek Hilšer vstoupí v Senátu do klubu Starostové a nezávislí, který se tak stal...

Poche skončí jako tajemník na ministerstvu zahraničí k prvnímu listopadu

Europoslanec Miroslav Poche na ministerstvu zahraničí

Miroslav Poche skončí ve funkci politického tajemníka na ministerstvu zahraničí. Nově jmenovaný ministr Tomáš Petříček...

Řidiči bojují s migranty, bezpečnostní kodex v praxi často nepomůže

Ilustrační snímek

Cesty do Velké Británie jsou pro některé řidiče českých dopravců malou noční můrou. Tři roky od vrcholu migrační krize...



Najdete na iDNES.cz