Lidé ve věku nad 64 let tvořili v roce 2012 16,2 procenta celkové populace v České republice. Jejich podíl se však bude stále zvyšovat. V roce 2030 už to bude 23 procent a v roce 2050 přes třicet procent.
Policejní statistiky jsou k seniorům neúprosné. Podle nich jsou jednoznačně nejohroženější skupinou na silnicích, zejména pokud vyrazí na kole nebo pěšky.
Chodců za prvních osm měsíců roku zemřelo 65. Jednoznačně nejvíce, 18 tragických nehod, připadá na kategorii nad 64 let.
"Časté jsou tragické nehody seniorů u přechodů, kde se nedostatečně rozhlédnou, neuvědomí si, že nemají absolutní přednost a zejména v Praze pak nedají přednost tramvaji," připomněl Miroslav Šimeček z Ředitelství služby dopravní policie policejního prezidia. Hodně tragédií chodců seniorů se také stane při vystupování z MHD.
Také mezi cyklisty, kteří zahynuli na silnicích, je nejvíce seniorů. Letos už jich zemřelo dvanáct. Šimeček připomněl, že nejen senioři, ale vůbec dospělí často vyjíždí na kole bez přilby, která často může život zachránit.
Nejbezpečnější je podle statistik, když senior vyrazí autem. Letos za volantem zahynulo 21 lidí starších 64 let. Nejvíce mrtvých řidičů ale připadá na kategorii i 25 až 34 let, a to 30, nasledují řidiči mezi 55 až 64 lety, kterých do konce srpna zemřelo při dopravních nehodách 26.
Následky nehod jsou pro seniory težší
Velkou roli hraje u následků nehod věk. Smrt při silničních nehodách hrozí lidem nad 60 let dvakrát častěji než těm, kteří jsou v produktivním věku. Po dosažení 70 let je toto riziko 2,6 krát vyšší a po osmdesátce pětkrát až šestkrát vyšší. "Tento růst je dán postupným úbytkem psychických i fyzických schopností i křehčí stavbou těla seniorů," vysvětlil šéf BESIP Roman Budský.
Senior skončí v nemocnici po každé druhé dopravní nehodě. Mladší lidé po každé třetí. Budský také připomněl, že starší lidé mají až dvaačtyřicetiprocentní šanci, že při dopravní nehodě utrpí nějakou zlomeninu. Delší je i průměrná doba léčení. U seniora je to dvanáct, u člověka v produktivním věku osm dní.
Jednou budeme také seniory, připomíná šéf BESIP
Řidič senior se na silnicích často chová nebezpečně. Jede pomaleji, než je nezbytně nutné, má problémy s řešením složitých křižovatek, občas zapomene při řešení složitějších situací například zapnout blinkr a ze stresu při silném provozu často reaguje zbrkle. "Je to patrné o svátcích, například o dušičkách," řekl Miroslav Šimeček.
Navíc řada seniorů složila zkoušky na řidičský průkaz před desítkami let. Pravidla se ale od té doby změnila, přibyly nové značky, ale zdaleka ne všichni novinky zaregistrovali a znají.
Policie proto starším motoristům doporučuje osvěžit si pravidelně pravidla, a pokud patří mezi takzvané "sváteční řidiče", aby si zaplatili kondiční jízdy.
Ostatní účastníci by měli být ohleduplní. "Ti lidé to opravdu nedělají schválně," uvedl šéf BESIP a připomněl, že každý bude jednou seniorem.