Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tragédie v dole se dočkala vysvětlení

  11:11aktualizováno  11:11
Havířov - Druhý červencový týden roku 1961 patřil mezi nejčernější dny Havířova. V nedalekém Dole Dukla si v pátek 7. července vyžádal rozsáhlý důlní požár 108 obětí, vesměs dvaceti až třicetiletých horníků právě z Havířova. Když se ve středu 12. července sešli pozůstalí v ostravském Domě kultury Vítkovice při smutečním pietním aktu, nikdo jim nevysvětlil skutečné příčiny tragédie.
Vinu měl především politický systém
Na vině byl totiž v prvé řadě samotný politický systém. "Příroda, lidské chyby a také krutá daň za snahu státu chtít po havířích nemožné," vypočítává příčiny neštěstí jeden z tehdejších velitelů záchranných prací na Dole Dukla, letos čtyřiasedmdesátiletý Lubomír Hájek. 

NÉKTERÉ Z PŘÍČIN TRAGÉDIE NA DUKLE

- Opožděné zjištění příčin požáru.
- Včasné neodvolání osazenstva ohroženého úseku dolu.
- Zbytečně opožděné zahájení likvidace požáru - až dvě hodiny po prvních příznacích.
- Závadný systém větřních systémů a netěsnost větřních objektů.
- Chybné kroky havarijní komise, ovlivňované částečně i příslušníky StB.
- Dovolená hlavního inženýra.
- Dobové politické klima, kdy předčasné vyfárání havířů mohlo být považováno za sabotáž.
- Nekompetentnost ředitele dolu, který byl politickým funkcionářem a nerozuměl důlním mapám.

HLOUPÁ NÁHODA

Spuštědlem největší důlní tragédie v revíru po druhé světové válce byla svým způsobem hloupá náhoda. Všechny ostatní příčiny už se na tu prvotní jen nešťastně nabalily jako korálky na náhrdelník. "Ke konci ranní směny hodinu po poledni došlo k náhodnému spuštění pásového dopravníku," uvádí neomylná fakta vyšetřovací zpráva.

U první pohonné stanice soustavy osmi pásových dopravníků vznikla na páse takzvaná "manžeta", pohyb pásu byl náhle zablokován, ale pohon soupravy zůstal v chodu. "Shodou okolností právě toto důlní pracoviště už zůstalo odpoledne neobsazeno horníky. Třením pohonných válců o stojící pás, tehdy ještě vyráběný z hořlavé pryže, se pás za nějaký čas vznítil," vysvětluje tehdejší velitel záchranných sborů Lubomír Hájek.

A ona hloupá náhoda? Dopravník podle všeho spustil nevědomky náhodně procházející havíř, jenž narazil do páčky strojního zařízení, která dala dopravník do pohybu. Hájek zároveň připomíná, že právě tragédie na Dukle urychlila zavádění nehořlavých pásů či stálého dozoru u dopravníků. Od pásu zanedlouho chytly dřevěné části výztuže a šachta se rázem ocitla ve smrtelném ohrožení.
"Každá doba s sebou něco nese. Bohužel," nemá příliš chuť vracet se ke čtyřicet let staré tragédii záchranář Ctirad Barfus, který byl jako hlavní velitel zásahu později postaven před soud a skončil s nepodmíněným trestem ve vězení.

Po krátkém váhání mocenských orgánů, zda tragédii na Dukle před veřejností raději neutajit, bylo naopak rozhodnuto neštěstí sto osmi živitelů rodin, po kterých zůstalo několik desítek polosirotků, politicky zneužít. "Padli při poslední bitvě, jež vzplála," tvrdil deník Krajského výboru KSČ Nová svoboda v pondělí 9. července.

Položili životy pro blaho lidu?
Jaké byly příčiny havárie, a kým skutečně byli mrtví havíři, o tom komunističtí novináři nenapsali vůbec nic. Krutou smrt překryly stranické orgány tupými frázemi. "Položili životy v mírové práci pro blaho lidu," hlásal hlavní titulek Nové svobody.

Když v pátek 7. července 1961 odcházel brzy ráno na Hlavní báňskou záchrannou stanici, netušil, že se domů dostane až po čtyřech dnech.

"Odcházel jako čtyřiatřicetiletý fešák s krásnými kaštanovými vlasy. Po čtyřech dnech přišel s úplně šedivou hlavou," vzpomíná si na tragické dny před čtyřmi desetiletími záchranářova manželka Ludmila.

"Havířova žena nesmí, co jiné manželky. Rozejít se ráno s chlapem ve zlém. Vždycky musí počítat, že už se muž ze šachty nemusí nikdy vrátit," myslí Ludmila Hájková na trpký osud manželek, milenek, či družek sto osmi havířů, kteří už 7. července z Dukly nevyfárali.

"Když mám posuzovat neštěstí na Dukle, nemohu obejít sociální a politické klima doby," vrací se Lubomír Hájek o čtyřicet let zpět a s úsudkem báňského profesionála probírá průběh tragédie.

Zápach spálené pryže ze šachty
Zápach spálené pryže z hořícího pásu v 11. sloji třetího patra šachty zaznamenal revírník třicet minut po patnácté hodině. Jenže po příčině pátral v nesprávné sloji, a když zdroj zápachu nezjistil, vrátil se. Další hlášení o zápachu podal revírník až v 17.15 a první záchranáři se objevují u šachty teprve v 17.24.

"Nikdo si tehdy nepřipouštěl, že by se v podzemí schylovalo k tak strašlivé tragédii a nebyl vydán rozkaz k vyklizení dolu. Předčasné odvolání osádek z ohrožených míst, pokud nebylo prokázáno, že v dole hrozí skutečné nebezpečí, by bylo považováno za sabotáž," vysvětluje Hájek. Včasné odvolání havířů ale mohlo na Dukle určitě několik desítek životů uchránit.

Organizace sjezdu záchranářů do podzemí byla opožděna o celou půlhodinu, což může být v případě havárie rozhodující čas. Uhlí bylo totiž na počátku šedesátých let často důležitější než lidské životy.

"Narážeči museli nejdříve vytěžit plné vozy uhlí z dolu a na požadavek nás záchranářů reagovali až po důrazném příkazu z dispečinku," popisuje Hájek, jak se akce opožďovala z dnes těžko pochopitelných příčin.

Sto osm obětí zůstává v podzemí
Oheň z hořícího pásu se mezitím šířil šachtou. Hořela výdřeva, větry hnaly slojemi neproniknutelný oblak smrtícího dýmu a hrozilo i bezprostřední nebezpečí výbuchu. Zvyšovala se teplota i koncentrace metanu a teprve v 18.55 byl vydán příkaz k odvolání všech havířů z dolu.

"Přímý zásah na likvidaci požáru se nezdařil. Třetí patro bylo v té době ještě ve stádiu příprav a nebylo rozvedeno vodovodní potrubí a potrubí vedoucí požářištěm bylo bez vody," popisuje Hájek, jak napřed nebylo oheň v dole vlastně čím zdolávat.

"Autoritativním zásahem technicky nevzdělaného příslušníka StB bylo navíc zpočátku zakázáno i použití náhradního benzinového čerpadla a čerpání vody ze žumpy," vybavuje si Hájek.

Před půlnocí záchranáři hlásí, že v dole už nikdo nejeví známky života. Hrozícímu nebezpečí výbuchu je možno zabránit jen uzavřením dolu postavením výbuchuvzdorných hrází. Sto osm obětí zůstává zatím v podzemí.

Pietní akt zneužila komunistická strana

Navzdory uplakaným vdovám, dětem či rodičům obětí neštěstí, neváhali pietní akt za zemřelé havíře zneužít komunisté ve svůj prospěch. Ten se konal 12. července v tehdy novotou ještě zářícím Domu kultury Vítkovice. "Nepřátele stále číhají v zahraničí," neopomněl z tribuny vyzvat před příbuznými obětí člen politického byra ÚV KSČ Jaromír Dolanský. Mrtvé havíře pak označil za "součást dějinného poselství, které nás vede k plnému vítězství v boji za osvobození lidstva z kapitalistického otroctví".

Že byli havíři obyčejnými lidmi, živiteli rodin či milenci, kteří si šli na šachtu jednoduše vydělat na slušné živobytí, o tom funkcionář Dolanský neřekl ani slovo. Zneužít v rámci pietního aktu se bohužel nechal i národní umělec Zdeněk Štěpánek.

"Soudruzi. Napřimte teď hrdě hlavy nad našimi hroby. Postavte se k mohutným strojům, kterými nás vyzbrojil náš socialistický lid, doplňte místa, která po nás zůstala a jděte hrdě k vítězným zítřkům," pateticky Štěpánek hovořil za havíře, jejichž těla ještě v tu chvíli drželo v moci peklo rozžhavené šachty. A tak snad jen projev štajgra Silvestra Treichla přinesl upřímná slova: "Kantore, Gavlasi, Nývlte, Hejtmane...zdá se mi neskutečné, že už vás nikdy nepotkám na cestě z porubu..."

Autoři:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Dvanáctiletý chlapec se nebál říct pravdu. Zachránil tím kamarádovi život

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl (vpravo) zachránil život o rok mladšího kamaráda...

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl pomohl zachránit život svého o rok mladšího kamaráda Jiřího Kadlece, který si při pádu těžce...

Na Manhattanu explodovala trubková nálož, útočil Bangladéšan

Newyorská policie zasahuje na Manhattanu, kde je hlášena exploze (11. prosince...

Newyorská policie zasahuje na Manhattanu, kde vybuchla nálož. Lékaři ošetřili čtyři zraněné. Výbuch zranil i muže,...



Severokorejské lodě duchů připlouvají k Japonsku, jsou symbolem bídy KLDR

Jeden ze člunů, které v uplynulých týdnech připluly k pobřeží Japonska.

Kritický nedostatek potravin a zahraniční měny přispívá k tomu, že je na pobřeží Japonska vyplavováno stále více silně...

VIDEO: Skladníci obklíčili ujíždějící zloděje vysokozdvižnými vozíky

Skladníci v akci. Zloděje obklíčili vozíky

Zaměstnanci ostravské prodejny stavebnin společnými silami zadrželi trojici zlodějů, která se pokusila vykrást...

Němečtí piloti se bouří. Odmítají létat s deportovanými migranty

Do Afghánistánu se vrátila skupina 34 běženců, kteří byli deportováni z...

Piloti po celém Německu odmítají odvážet neúspěšné žadatele o azyl zpátky domů. Vadí jim zejména létání s migranty do...



Další z rubriky

Koho vybrat za prezidenta? Kalkulačka vám ukáže, s kým se shodujete

Volební kalkulačka iDNES.cz

Nejste si jistí, kterému z prezidentských kandidátů dát v lednové volbě svůj hlas? Volební kalkulačka, kterou...

Porazí Zemana, zdůvodnili studenti, proč chtějí za prezidenta Drahoše

Studentské prezidentské volbě na pražském gymnáziu Na Zatlance (12.12.2017).

Studenti pražského gymnázia Na Zatlance by za prezidenta chtěli mít Jiřího Drahoše. Zvolili ho ve studentských...

První den nové vlády. Budoucí ministři ráno položili věnec k Masarykovu hrobu

Andrej Babiš v Lánech (13. prosince 2017)

První den pro novou vládu. Prezident Miloš Zeman ve středu jmenuje novou vládu. A Andrej Babiš poté povede první...

Hyundai H 350 2,5 CRDI  záruka
Hyundai H 350 2,5 CRDI záruka

r.v. 2016, naj. 3 501 km, diesel
465 000 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz