Oproti bezmocnému Ježíškovi-nemluvněti má totiž nespornou výhodu. Dar řeči pomáhá Santa Clausovi doporučovat v televizních reklamách a při různých předváděcích akcích obchodních domů tu nejlevnější mobilní telefony, tu zaručeně nejlepší pračku. Nedílnou součástí každého správného Santy je také velká nůše. Větší než vozík v supermarketu.
"Marketingově vyhrává Santa, spirituálně rozhodně Ježíšek. Na Štědrý den všichni doma zvoníme zvonečkem, ale v obchoďáku potkáváme signálně červeného Santu s velkou nůší, do které se toho vejde opravdu hodně," říká šéf Asociace komunikačních agentur Jiří Mikeš.
Předseda Křesťanské akademie Stanislav Novotný tak skeptický není. "Santa má sice obrovskou publicitu, ale Ježíšek je u nás zatím neporazitelný." Petr Příhoda, který přednáší etiku na I. lékařské fakultě, už Ježíška skoro odepsal. "Santa Claus vyhrává na celé čáře. Je to zosobnění konzumu. Právě konzum je to, co Vánoce zkazilo," říká Petr Příhoda.
To potvrzuje i každoroční růst vánočních tržeb. Za poslední tři loňské měsíce jsme v obchodech utratili 159 miliard korun. V tomto roce by tržby podle Svazu obchodu měly jít nahoru zhruba o čtyři procenta.
Letos se zdá, že se Ježíšek přizpůsobuje nové, konzumní podobě Vánoc. Děti mají možnost napsat svá přání na internet nebo zavolat na Ježíškovu linku, kde se jim ozve osobně. Podle jedné z reklam dokonce jezdí autem.
"Jsou to pouze výjimky. Nikdy nedosáhne marketingové velikosti Santy. Není vizuální, každý si ho může představovat trochu jinak. Proto se nedá tak snadno zneužít," říká k tomu Jiří Mikeš. "Ježíšek byl pouze degradován do role chudého předchůdce Santy," dodává k tomu Petr Příhoda.