iDNES.cz

Tomio Okamura on-line

Tomio Okamura, 35, manažer CK
velikost textu:
vydáno 27.7.2007 14:00
České turisty vyděsil uprostřed prázdnin krach dvou cestovních kanceláří. Budou se podobné situace letos ještě opakovat? Jak poznat, která cestovka je dostatečně zajištěná?
OTÁZKA: dobrý den,chtěl sem se zeptat jestli nevite zda se da verit cestovce Azur(dal ted nevim),zabyva se hlavne zajezdy do tunisu.dekuji Radek Převrátil
Tomio Okamura, 35, manažer CK ODPOVĚĎ: Dobrý den, já myslím, že je nejdůležitější, zda-li má subjekt, který zájezd organizuje certifikát o pojištění proto úpadku. Dále bych CK hodnotil podle toho, jak sdílné, ochotné a profesionální ( schpnost zodpovědět dotazy) jsou pracovníci příslušné CK. Hezký den, Tomio Okamura 27.7.2007 14:06
OTÁZKA: Dobry den, budou krachy cestovek pokracovat? nemela by se stanovit nejaka dalsi pravidla, aby se podobnym komplikacim pro klienty omezila. Diky Mirek
Tomio Okamura, 35, manažer CK ODPOVĚĎ: Dobrý den, musíme si uvědomit, že je zde cca 800 CK a 1500 CA, tedy krach jedné CK je zcela normálním jevem v tržní společnosti. Důležité je, že jsou chráněny peníze klientů díky pojištění proti úpadku. Abychom zamezili jakýmkoliv krachům, to bychom se museli vrátit do komunismu před rok 1989, kdy zde bylo 5 státních cestovek, které měli v nabídce pár zájezdů na které všichni stáli neuvěřitelné fronty, stejně se pak zdaleka na všechny nedostalo a navíc, skoro nikdo ani nesměl cestovat. A to přece nechceme. Hezký den, Tomio Okamura 27.7.2007 14:10
OTÁZKA: Dobrý den, chci se zeptat, v čem spočívá Vaše funkce mluvčího Asociace CK? Děkuji Alena
Tomio Okamura, 35, manažer CK ODPOVĚĎ: Dobrý den, mám na starosti komunikaci s médii. Hezký den, Tomio Okamura 27.7.2007 14:10
OTÁZKA: máte rád pečenou kačenu se zelím ? Mojmír
Tomio Okamura, 35, manažer CK ODPOVĚĎ: Ano, mám, zrovna před chvílí na oběd jsem si dal knedlo-zelo-vepřo, ale moc jinak knedlíky nejím, protože nechci být moc tlustý. Hezký den, Tomio Okamura 27.7.2007 14:11
OTÁZKA: Dobrý den , myslíte si, že vzhledem k odlivu českých zákazníků CK k německým, které poskytují levnější a komfortnější zájezdy, bude i nadále docházet ke krachu malých CK ev. k fůzím těch velkých s německými? Petr Olejníček
Tomio Okamura, 35, manažer CK ODPOVĚĎ: Dobrý den, já myslím, že nemůžeme hovořit o odlivu. Na základě naší analýzy se přes německé cestovky prodá v ČR cca 50 tis. zájezdů ročně, zatímco české CK a CA prodali vloni cca 2,1 milionu zájezdů. Většina klientů si totiž uvědomuje také nevýhody zájezdů u německých CK a to především fakt, že případné reklamační řízení musíte vést v němčině, na místě pobytu není česky mluvící delegát a i příplatkové výlety jsou pouze s německy mluvícím průvodce. Cena dopravy z ČR na německé letiště k odletu také stojí celkem dost peněz. Nicméně, problémem jistě je například fakt, že letiště Praha-Ruzyně má velice drahé parkovné pro auta, zatímco parkovné v Drážďanech je zdarma. Hezký den, Tomio Okamura 27.7.2007 14:16
OTÁZKA: Zdůvodněte prosím, proč u nás mohou provázet své klienty cizí průvodci, kteří do naší země přijedou a nemusí si najmout českého průvodce tak, jak je to v zahraničí všude zcela běžné. Děkuji. Olga
Tomio Okamura, 35, manažer CK ODPOVĚĎ: Dobrý den, tak to máte bohužel špatné informace. Po našem vstupu do EU platí volný pohyb osob u průvodcovské činnosti, tedy jakýkoliv průvodce z EU může bez jakéhokoliv omezení provádět i v ČR. Stejně tak může i český průvodce provádět bez omezení české turisty v zahraničí. Proto tento stav vítáme, protože se konečně zbytečně neprodražují zájezdy českým turistům, kdy si museli úplně zbytečně draze připlácet za místního průvodce třeba v Itálii, přestože tento italský průvodce vůbec neuměl česky a stejně výklad dělal český průvodce skupiny. Tento stav vítají i české mimopražské regiony, protože tam vůbec celoročně průvodce na celé spektrum jazyků nemají a takto konečně mohou zahraniční turistické skupiny do regionů ČR přijet a dostat alespoň základní výklad od svého zahraničního průvodce a utratí alespoň v regionech peníze v restauracích, zámcích , hotelech atd. Nemůžete myslet jen na Prahu, to by byl velice zůžený pohled na tuto problematiku. Mějte na paměti těch 3,9 milionů Čechů, kteří každoročně stráví dovolenou v zahraničí a právě ve velké míře v Itálii , řecku a Španělsku, kde je to teď všechny přichází levněji a to je z našeho pohledu dobře. Hezký den, Tomio Okamura 27.7.2007 14:25
OTÁZKA: Z jakeho duvodu tyto 2 cestovky zkrachovali? Bylo to vytunelovani, nebo to jenom neufinancovali? Vasek
Tomio Okamura, 35, manažer CK ODPOVĚĎ: Dobrý den, na základě informací, které v tuto chvíli mám, tak to prostě neufinancovali. Byla to jedna CK s dvěma názvy. Hezký den, Tomio Okamura 27.7.2007 14:26
OTÁZKA: Jak může 1 majitel (z největší pravděpodobností podvodník), vlastnit 2 cestovní kanceláře, které čirou náhodou krachnou v jeden den? Božena
Tomio Okamura, 35, manažer CK ODPOVĚĎ: Dobrý den, obě kanceláře vlastnila stejná právnická osoba a i v cestovních smlouvách bylo uvedeno správně pouze jméno této právnické osoby. Vloni to přešetřoval i ŽÚ a neshledal žádné pochybení. Je to jako Škoda,Audi, Seat a přitom majitelem všeho je Volkswagen. Hezký den, Tomio Okamura 27.7.2007 14:28
OTÁZKA: musím říct, že na mne působíte hrozně seriózním a slušným dojmem a sympaticky. Jak moc vám osobně lidi připisují krachy cestovek když jste jakoby jejich mluvčí? mike
Tomio Okamura, 35, manažer CK ODPOVĚĎ: Dobrý den, děkuji za milý mail. Musím říct, že mi nikdo nic negativního naštěstí nepřipisuje, i reakce veřejnosti jsou v pohodě. Hezký den, Tomio Okamura 27.7.2007 14:30
OTÁZKA: Zdravím Vás, sleduji vaše profesionální vystupování v TV šotech a chci pogratulovat, že narozdíl od jiných tiskových mluvčích (chrličů mlhy) vaše věty dávají smysl a sdělují váš názor nám zákazníkům CK. Jen tak dále ! Zeptal bych se vás, zda jste se narodil a vyrůstal v ČR skrze vaše exotické jméno. Díky... Dan Zlín
Tomio Okamura, 35, manažer CK ODPOVĚĎ: Dobrý den, děkuji za velice milý mail, pokusím se Vás i v budoucnu nezklamat. Narodil jsem se v Tokiu v Japonsku , mám tatínka Japonce a maminku Češku, dokonce z Moravy. Hezký den, Tomio Okamura 27.7.2007 14:31
OTÁZKA: Vážený pane Okamuro, neuvažujete o tom, že byste jako Asociace CK iniciovali jednání s cestovkami, aby začali uvádět v reklamách, prospektech a všech dokumentech vždy plné ceny zájezdů a prodávaných služeb? Myslím, že by takové jednání bylo férové, protože když si jdete koupit do obchodu mléko, tak nemáte cenu jedné krabice rozepsanou na regále cena mléka: 8,60 CZK a pak u kasy dopsané příplatky: za naftu pro dopravce 2.30 CZK, amortizace dojícího stroje 1.20 CZK, příplatek za krmivo 2,63 CZK a pokud možno ještě s dovětkem uvedené ceny jsou bez DPH. A poté bych Vás chtěl poprosit o vysvětlení, proč mě naprostá většina cestovních kanceláří nutí uzavřít cestovní připojištění, když o tuto službu nemám zájem, protože si pojištění platím vždy u své oblíbené pojišťovny a tak jej vlastně platím dvakrát (plus mám cestovní pojištění u své platební karty) a neříkejte mi, že to vyplývá ze zkušeností s nepojištěnými klienty. Přeji hezký den zvědavec
Tomio Okamura, 35, manažer CK ODPOVĚĎ: Dobrý den, ohledně cen zájezdů hovoří český zákon 159/1999 Sb. jasně: CK musí uvádět všechny ceny, které souvisíé s koupí zájezdu. Ano, čtete správně, v zákoně je napsáno "ceny" nikoliv "cenu". Nikde v zákoně není ani jediná věta, musí být uváděna souhrnná cena zájezdu. Záleží tedy na každém, jakou formou cenu zájezdu uvede, jsme přeci v tržním prostředí. Jen dodávám, že tento náš zákon je harmonizovaný s legislativou EU, tedy v EU je situace zcela stejná. Uvádění rozdělených cen zájezdu tedy není protiprávní. Protiprávní by bylo, kdyby CK neuváděla všechny ceny, které souvisí s koupí zájezdu. Pakliže je však uvádí, byť rozděleně, je to správně, ať se nám to líbí nebo ne. Rozumím tomu, že klientovi může více vyhovovat souhrnná cena, ale jsme v právním státě, takže až to bude ukládat zákon, tak to tak bude. Co se týče cestovního připojištění, je to totéž, záleží jen na vás, jestli, si takový produkt u CK koupíte, stejně tak má CK právo nabízet jakýkoliv zájezd v rámci zákona. Fakt, že rozdělená cena zájezdu je legální potvrdil ve svém rozsudku dokonce i po odvolání letos 17.4.2007 i Magistrát Hl.m.Prahy, kdy zrušil a s okamžitou platností zastavil řízení proti CK Exim tours. A proč jsou vlasntě ceny zájezdů rozdělené ? Všimněte si prosím, čeho se příplatky týkají. Téměř vždy se týkají letenky. A v tom je právě kámen úrazu, že letecké společnosti nemusí dávat klientům, tedy i CK , souhrnnou cenu letenky a stále to rozdělují. Naše Asociace vždy prosazovala souhrnnou cenu zájezdů a již na tom 3 roky pracujeme. A Výsledky naší práce již jsou vidět. Letos za naší spolupráce již prošlo Evropským parlamentem nové nařízení EU, které všem leteckým přepravcům přikazuje, aby dávali všem klientům, tedy i CK, souhrnnou cenu letenek. Toto Nařízení začne platit cca od léta 2008, nejpozději od ledna 2009. Pak již tedy nebude nic bránit tomu, aby konečně CK mohli dávat souhrnnou cenu zájezdů a to je i naším přáním. Mimochodem , rozdělená cena produktů je běžná i v jiných oblastem, podívejte se na dealery aut, někdo prodává auto s klimatizací, nekdo z el. okýnkama, jinde si za to připlácíte, jinde to máte už v základu, jinde to máte včetně pojištění. A také je to tak v pořádku a záleží jen na rozhodnutí klienta. Hezký den, Tomio Okamura 27.7.2007 14:46
OTÁZKA: Dobrý den, v čem vidíte hlavní problém krachů cestovek v ČR? Jinde v Evropě takové problémy (v tomto měřítku) nejsou. cbx
Tomio Okamura, 35, manažer CK ODPOVĚĎ: Dobrý den, jinde v Evropě jsou naopak tyto problémy běžné. Jen v rozmezí 2000-2005 například zkrachovalo cca 50 leteckých společností a jelikož letecké společnosti nemusí mít nikde v EU pojištění proti úpadku, tak dokonce všichni klienti přišli i o svoje peníze za zakoupené letenky. Největším případem poslední doby byl například krach španělské letecké společnosti Air madrid v zimě 2006. Jsme v ržním prostředí, takže se to občas stane. Důležité z mého pohledu je, že v případě Ck jsou peníze klintů chráněny. Hezký den, Tomio Okamura 27.7.2007 14:49
OTÁZKA: Jsou klienti cestovek nepoucitelni, kdyz si nezjistuji, s kym jedou, ale ridi se pouze cenou? Ales
Tomio Okamura, 35, manažer CK ODPOVĚĎ: Dobrý den, pro mně i pro drtivou většinu CK je klient vždy na prvním místě, takže bych chtěl, aby si klient mohl vždy a všude bezpečně a s jistotou vybrat zájezd. A cena by neměla hrát roli. To je moje upřímné přání. Klient je klient a úkol nás cestovek je mu poskytnout komfort a dobé služby. Ale vím, že na to musíme ještě pracovat a v naší Asociaci se o to snažíme. Hezký den, Tomio Okamura 27.7.2007 14:54
OTÁZKA: Dobry den. Chtel jsem vas jen pozdravit. Osobne Vam fandim. Vase CV je uctyhodne. Cavity
Tomio Okamura, 35, manažer CK ODPOVĚĎ: Moc děkuji a hezký den, Tomio Okamura 27.7.2007 14:54
OTÁZKA: Všera jsem sledoval vaše odpovědi na konkurečním serveru a odpovídal jste velmi "diplomaticky" , takže ani nemá cenu se ptát, protože se od vás nic nedozvím... Josef
Tomio Okamura, 35, manažer CK ODPOVĚĎ: Dobrý den, nemohu bohužel odpovídat stylem, že "přání je otcem myšlenky". Musím odpovídat věcně a ctít platnou legislativu a nemohu si vymýšlet či sdělovat své nepodložené vývody. Zastupuji téměř 300 CK a CA a proto Vám to možná někdy zní diplomaticky, ale věřte mi, že se snažíme v naším Asociaci vždy odpovídat co neupřímněji a snažíme se být vždy i na straně klienta. Hezký den, Tomio Okamura 27.7.2007 14:58
OTÁZKA: Dobrý den, poslouchal jsem Váš rozhovor o klesajícím přílivu turistů do Prahy, nemyslíte si, že turisté do ČR nejezdí proto, že kromě Prahy tady už nic není a tu od revoluce už všichni viděli? Reb
Tomio Okamura, 35, manažer CK ODPOVĚĎ: Dobrý den, ano, musíme zapracovat na nabídce, jen památky už nestačí. Potřebujeme více velkých hotelů v regionech, vytvořit pestrou nabídku lokálních gastronomických specialit a nápojů, zlepšit naše chování ( i vzájemné) a vypořádat se s okrádáním. Je to vlastně jednoduché a přitom tak složité. Ale to už musí politici, my můžeme takto poradit, ale realizace už musí mít politickou podporu. Hezký den, Tomio Okamura 27.7.2007 15:01
OTÁZKA: Dobry den! Jsem spise vyznavacem individualni turistiky, tzv. batuzkar, ale parkrat uz jsem s cestovkou taky byl. Myslite si, ze cestovky za nase penize nabizeji adekvatni sluzby? Po revoluci jsem byl s CK Vitkovice Tours a s CK Alexandria. Prvni jemnovana byla vicemen v pohode, i kdyz hotel v Cerne Hore podle mne neoodpovidal pobytovemu zajezdu v hotelu, ale s CK Alexandria jsem byl dost nespokojen (napr. nas vysadili kdesi za mestem u benzinove pumpy s tim, ze si pro nas nekdo z mistni cestovky dojede apod.). Tolik tedy me zkusenosti a nastineny dotaz. R.
Tomio Okamura, 35, manažer CK ODPOVĚĎ: Dobrý den, dá se říct, že cena zájezdu přímo odpovídá kvalitě ubytovacího zařízení. A slušné chování ke klientovi by mělo být automatickým standartem i u nejlevnějšího zájezdu. Hezký den, Tomio Okamura 27.7.2007 15:04
OTÁZKA: Pane Tomio, jsem presvedcen, ze jste skutecne muz na svem miste. At se Vam dari. Jsem docela zoufaly ze situace tykajici se nasich hotelovych sluzeb v ruznych reigonech CR. Mnohokrat jsem mel nabidky na poradani akci pro zahranicni turisty, ovsem kvalitni 4 hvezdickovy hotel, ktery napriklad asijsti turiste vyzaduji, citelne chybi. Rovnez i siroka skala bezchybnych sluzeb chybi. Jsme na tom skutecne tak spatne? Petr
Tomio Okamura, 35, manažer CK ODPOVĚĎ: Dobrý den, děkuji za milý mail. Ano, už o tom píši výše, tak se prosím podívejte, máme skutečně velké rezervy. Přitom počet turistů již skoro neroste.... Z mého pohledu v ČR chybí politická vůle na nejvyšších místech řešit systémově cestovní ruch. Proč se ani po 18 letech po revoluci nepodařilo politikům změnit např. umístění taxamentu v taxících nahoru na palubní desku, aby byl vídět ze všem míst, jako je tomu všude v západní Evropě ? Znám odpověď: protože na to kašlou. Hezký den, Tomio Okamura 27.7.2007 15:07
OTÁZKA: Dobrý den, chci se Vás zeptat, proč místo místních průvodců v japonském jazyce, vozíte své průvodce z Japonska? Tímto berete práci místním průvodcům... Děkuji. S pozdravem Karel Karel
Tomio Okamura, 35, manažer CK ODPOVĚĎ: Dobrý den, důvod je jednoduchý. Někteří čeští průvodci místo prohlídky Prahy neustále moje klienty okrádali, tahali je místo prohlídky Prahy neustále do obchodů se sklem apod. , kde pak žádali černé provize z nákupů mých klientů. Podobně tahali klienty i na lodě a klidně je protáhli během dopolední prohlídky i dvěma až třemi obchody. Klienti si mi pak neuvěřitelně stěžovali a i japonští parneři mi pak hrozili odebráním klientely, pakliže s chováním a okrádáním českých průvodců něco neudělám. Ani po opakovaných pohovorech čeští průvodci své chování nezměnili, dokonce mne začali vydírat tím, že je jich málo a že je stejně potřebuji. A pakliže je nenechám okrádat klienty, tak se všichni hromadně domluví a budou sabotovat práci pro mojí cestovní kancelář. Proto jsem to z nutnosti tenkrát musel vyřešit náborem japonský průvodců v Japonsku, proškolil jsem si je, vyřídil jim legální pobyt v ČR a od té doby již nemám od klintů ani jednu stížnost. Okrádat si svoje klienty skutečně nenechám, to je pochopitelné. Hezký den, Tomio Okamura 27.7.2007 15:24
OTÁZKA: Proč se nejmenujete Tomáš? Dežo
Tomio Okamura, 35, manažer CK ODPOVĚĎ: Dobrý den, tak to nevím, asi protože jsem se narodil v Tokiu a asi protože by se to nehodilo k mému japonskému příjmení. Ale maminka mi říkala, že jí Tomio vždycky připomínalo Tomáše. Hezký den, Tomio Okamura 27.7.2007 15:25
OTÁZKA: Jaký je Váš názor na ceny zájezdů českých cestovek, kdy jsou uváděny bez dalších povinných příplatků. Jaké vidíte v tomto směru řešení ? Václav
Tomio Okamura, 35, manažer CK ODPOVĚĎ: Dobrý den, již jsem na toto odpověděl výše, prosím mrkně te se na to. Hezký den, Tomio Okamura 27.7.2007 15:26
OTÁZKA: Dobrý den pane Okamuro. Rád si přečtu Vaše názory a zkušenosti z oblasti cestovního ruchu. Mám jeden konkrétní dotaz. Známý zakoupil dovolenou v hotelu v Egyptě podle svých představ už před půl rokem. Odlétat má za týden. V posledním měsíci až dvou se ale prokazatelně změnily služby a kvalita v hotelu natolik negativně, že klienti "jeho" CK houfně žádají o přesun do jiného hotelu nebo jsou danou CK přesouváni po několika dnech. Jak má tento člověk postupovat, aby nebyl nucen trávit 14 dní dovolené v hotelu, jehož kvalita šla rapidně dolů, příp. jak žádat po CK, aby jej ubytovala v jiném hotelu ve stejné destinaci se stejným počtem hvězdiček. Díky. Pěkný den. limach
Tomio Okamura, 35, manažer CK ODPOVĚĎ: Dobrý den, důležité je, aby hotel odpovídal platné cestovní smlouvě tzn. musí mít stejnou kategorii a vybavení, které je napsáno v katalogu či v cestovní smlouvě. Pakliže tomu tak není, ihned zájezd písemně reklamujte. Hezký den, Tomio Okamura 27.7.2007 15:28
zpět na osobnost