Tomáš Baťa ml.

Tomáš Baťa ml. - Tomáš Baťa ml., česko-kanadský podnikatel | foto: Jan Karásek, MAFRA

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Tomáš Baťa: Pochopil, že svět chce levné boty

  • 2
Cenovka končící devítkou, motivace lidí a výstavba nového Zlína. Tomáš Baťa učinil celou řadu správných rozhodnutí, díky nimž se zapsal do historie.

Když se v osmnácti letech vrátil z vídeňské zkušené a v tátově ševcovské dílně převzal roli obchodního cestujícího, v mladém Baťovi už dávno zrál plán vydat se vlastní cestou. Což v jeho představách znamenalo opustit otcovu individuální, a tedy drahou obuvnickou práci a nahradit ji sériovou výrobou. Polovina světa chodí bosa, a kdo první na tenhle trh vstoupí, vyhraje, tvrdil.

Správná rozhodnutí slavných Čechů

"Mým cílem nebylo vybudovat firmu. Potřeboval jsem vychovat lidi, kteří budou dobře sloužit zákazníkům. Teprve s nimi jsem mohl vybudovat firmu," říkal Tomáš Baťa (1876-1932).

Módní hit První podnik, který v roce 1894 založil spolu s bratrem a sestrou, do roka téměř zkrachoval. Krátce poté přišel Tomáš s geniálním nápadem: slavnými baťovkami vyráběnými z levného plátna. Jejich nízká cena si nejen našla zákazníky mezi zástupy lidí s prázdnější kapsou, ale staly se doslova módním hitem, který firmu postavil na nohy.

Během prvních let 20. století se výroba rozběhla tak, že se začalo mluvit o obuvnickém fenoménu. K dalšímu zvýšení produkce a podstatnému zlevnění bot přispěla pásová výroba, o níž si představu Baťa přivezl z cesty do USA.

Za 1. světové války prosperoval zásobováním armády, jenže poválečná krize trhů ohrozila i jeho. Baťa se opět nevzdal, boty okamžitě zlevnil až o polovinu, díky tomu vyprodal zásoby a jel dál. Právě ve 20. letech se zrodila legendární baťovská cena končící devítkou a fungující dodnes: číslo 199 vypadá na cenovce lépe než 200, přitom jde o pouhou korunu.

Během následujících let se zlínská firma rozrostla do obuvnického giganta razantně pronikajícího do světa. A Baťa opět bodoval. V rámci své filozofie, že pouze správně motivovaný pracovník je pro podnikatele přínosem (a tou motivací nemusí být jen mzda), přenášel na podřízené dostatečné pravomoci a důvěru, čímž v dílnách i kancelářích vytvářel specifickou atmosféru pověstné baťovské solidárnosti a loajality.

A to není třeba vzpomínat rozlehlá sídliště, která pro své zaměstnance budoval, o školách, nemocnicích, vzdělávacích a kulturních institucích, které tvořily "nový Zlín", nemluvě.

Proslul výroky "Náš zákazník - náš pán", "Neříkej, že to nejde, raději řekni, že to zatím neumíš", "Jsou tři druhy hodnot, které potřebujete k jakékoli práci na světě: kapitál, vědomosti a svoboda"...

Jenže ve sbírkách jeho citátů najdeme další poklady a zní dobře pořád. Což třeba: "Kdykoli nacházím na botách, které vycházejí z dílny, špatně vytlačené šnyty nebo zkřivený podpatek, nezajímá mě takto pokřivená práce. Ale zajímá mě, kde a v čem se pokřivil charakter lidí v dotyčné dílně. Je mi naprosto jasné, že lidé s pokřiveným charakterem nemohou udělat rovnou práci." Anebo: "Jde o to udělat z podnikání a obchodu celoživotní záležitost, ne pouze příležitost olupovat v něm po několik let lidi a pak se odebrat na odpočinek."

Mistr správných rozhodnutí nakonec učinil jedno tragické. Ráno 12. července 1932 se chystal do Curychu otevřít novou pobočku. Krajem se táhla hustá mlha a pilot jeho soukromého letadla odmítal vzlétnout, jenže Baťa trval na svém, a tak pár minut před šestou hodinou odstartovali. Krátce nato se letadlo zřítilo a Baťa i jeho pilot zahynuli.

Ale impérium, které převzal bratr Jan Antonín, bylo už tak dobře obuté, že čile šlapalo dál.


Nejlepší videa na Revue