Hned od začátku uplatňování bodového systému se ukázalo, že strážníci jsou mnohdy přísnější než republikoví policisté. Zatímco policisté řešili lehčí přestupky domluvou, strážníci rozdávali pokuty. - více zde
Velká část dotazů se týkala právě přísného postihování při překročení maximální povolené rychlosti, byť jen o několik kilometrů. I velitel brněnských strážníků přiznal, že občas jede nepatrně rychleji.
"Ano, samozřejmě, že se mi to přihodilo, a věřím, že po delší době zkušeností budou některá ustanovení zákona upravena, nebo novelizována," uvedl na přímý dotaz. Sám prý může svým lidem jen doporučit, aby mírné překročení rychlosti tolerovali.
Naopak odmítl, že by strážníci mohli přimhouřit oko, pokud nachytají opilého cyklistu, třeba na cyklostezce. "Cyklostezka je část pozemní komunikace a je nutné dodržovat zákonné normy," uvedl Šíma.
Místa, kde strážníci měří, jsou podle něj vybírána po dohodě s vedením obcí a rozhodně podle něj nejde o to, aby městští policisté vybrali co nejvíce pokut.
Hned po prvním víkendu, kdy bodový systém začal na silnicích platit, se ministr vnitra František Bublan nechal slyšet, že chce zmírnit jeho dopady. Některé přestupky by podle něj mohli policisté řešit jen domluvou nebo pokutou v sazbě, která by začínala už na nule a řidiči by nepřišli o body. - více zde
Někteří řidiči se vysokých pokut a bodů bojí natolik, že na silnicích jezdí výrazně pomaleji, než ukládají dopravní značky a pravidla. Jiní se při silničních hlídkách raději snaží ujet.